Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Catalina Mariuta spune ca beneficiile unei astfel de relationari sunt multiple - o cunoastere mai buna a angajatilor, posibilitatea de a evalua corect performantele lor, ocazia de a intelege nemultumirile lor si de a gasi solutii pentru acestea. Pe scurt, marirea sanselor de a avea angajati multumiti.
Cum oferi feedback. Importanta aprecierilor
Pentru ca feedback-ul oferit sa fie cu adevarat constructiv ar trebui sa se tina cont de aspecte precum: referirea la fapte si nu la persoane; pastrarea unui ton pozitiv si constructiv; demararea discutiei precizand aspectele pozitive remarcate; partile negative prezentate ca <recomandari> pentru data viitoare; pastrarea unui echilibru intre plusuri si minusuri.
”Adesea, feedback-ul este confundat cu blamarea sau cu critica. Este mult mai usor sa remarcam doar <greselile> - adica ceea ce nu corespunde viziunii sau asteptarilor noastre, decat sa vedem imaginea de ansamblu, sa punem acele <greseli> in contextul real. Uitam ca angajatii nu isi lasa latura umana la usa atunci cand vin la serviciu, ca nevoile lor nu se rezuma la recompensa financiara de la sfarsitul lunii”, precizeaza Catalina Mariuta.
Ea spune ca evaluarea pe care antreprenorul o face ar trebui corelata cu asteptarile exprimate (luand in calcul claritatea mesajului, verificarea intelegerii, precum si masura in care sarcinile trasate sunt realizabile) si cu climatul organizational pe care el l-a construit.
”De asemenea, este foarte important si modul in care feedback-ul este formulat. Este bine sa se ia in considerare faptul ca in scolile clasice nu suntem invatati nici sa oferim, dar nici sa primim un feedback, de aceea antreprenorul ar trebui sa acorde un plus de atentie acestui aspect”, adauga trainerul Vision Consulting.
Plecand de la premisa ca feedback-ul este menit sa determine schimbari de comportament, acesta este indicat sa fie formulat astfel incat sa nu sune pur si simplu ca o critica, ci sa deschida canalul de comunicare optim cu angajatul caruia ii este adresat.
Cum se poate obtine acest lucru? Printr-o formulare pozitiva, pe un ton adecvat, raportata la comportament si nu la persoana. Metalimbajul (n. red. - practic, limbajul ascuns in interiorul limbajului, intelesul din spatele cuvintelor) ar trebui sa trasmita ”Te apreciez ca persoana, iti apreciez munca si consider ca pot fi aduse o serie de imbunatatiri la acest aspect despre care discutam acum”.
”Este, de asemenea, indicat ca imbunatatirile solicitate sa fie exprimate foarte clar, nu sa ne asteptam ca angajatul sa ne citeasca eventual gandurile”, mai precizeaza Catalina Mariuta.
Un alt aspect important este contextul in care se desfasoara discutiile de acest gen.
”Nu este nici un secret ca nimanui nu-i place sa primeasca observatii in public - va mai amintiti sentimentul din copilarie, cand doamna invatatoare ne scotea in fata clasei si ne apostrofa pentru ca nu ne-am invatat lectia? Nu ne impiedica nimeni sa facem la fel cu angajatii nostri, dar nu ne putem astepta sa procedam asa si, in acelasi timp, sa avem pretentia sa fie deschisi si receptivi la ceea ce le vom spune. Este asadar indicat ca observatiile sa se faca in privat, intr-o abordare de tipul adult-adult”, explica trainerul Vision Consulting.
Ea spune ca o greseala frecvent intalnita in comportamentul antreprenorilor este faptul ca acestia asteapta ca angajatii sa faca un lucru minunat, nemaivazut, pentru a-i aprecia. Asta nu inseamna ca angajatii ar trebui laudati din ora in ora - chiar si aprecierile isi pot pierde din valoare. Dar, nu trebuie trecut cu vederea faptul ca, odata nevoile de baze satisfacute, nevoia de apreciere este din ce in ce mai stringenta.
”Foarte multi dintre cei care au aplicat pentru o pozitie in cadrul companiei noastre mi-au marturisit la interviu ca parasisera locul anterior de munca pentru ca nu se simteau apreciati, pentru ca tot ce auzeau erau critici si niciodata un cuvant apreciativ. Spuneti-le asadar angajatilor vostri ca-i apreciati. Acest lucru ii va face sa vina cu si mai mult drag la munca. Si, daca observatiile cu privire la imbunatatiri se fac in privat, laudele se adreseaza in public”, precizeaza Catalina Mariuta.
Daca totusi, ca antreprenor, simtiti nevoia de a aduce anumite critici unui angajat si doriti ca observatiile respective sa fie si constructive, acest lucru trebuie facut tinand cont de urmatoarele aspecte:
• Criticati comportamentul si nu caracterul persoanei
• Specificati incidentul la care va referiti, nu vorbiti despre lucruri generale
• Asigurati-va ca interlocutorul intelege motivul pentru care il criticati
• Nu divagati, nu tineti predici
• Atentie la nonverbal - orientarea corpului, postura, gesturile, mimica, privirea, zambetul, distanta
• Nu va lasati stapaniti de manie sau sarcasm
• Evitati sa faceti comparatii cu alti oameni
• Faceti intotdeauna observatii critice intre patru ochi, nu in public
• Incepeti observatiile cu un comentariu pozitiv
• Cereti efectuarea unor schimbari clare
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Antreprenorii trebuie sa invete in primul rand sa-si asculte angajatii, cu precizarea ca trebuie luat in considerare faptul ca "a auzi" nu inseamna "a asculta".
Spuneti-le angajatilor vostri ca-i apreciati. Acest lucru ii va face sa vina cu si mai mult drag la munca. Si, daca observatiile cu privire la imbunatatiri se fac in privat, laudele se adreseaza in public.
Plecand de la premisa ca feedback-ul este menit sa determine schimbari de comportament, acesta este indicat sa fie formulat astfel incat sa nu sune pur si simplu ca o critica, ci sa deschida canalul de comunicare optim cu angajatul caruia ii este adresat.
Un alt sfat pentru antreprenori este sa manifeste interes fata de angajati ca persoane. Este foarte important ca interesul aratat sa fie real, altfel nu va avea efectul scontat.
Beneficiile unei relationari cu angajatii sunt multiple - o cunoastere mai buna a angajatilor, posibilitatea de a evalua corect performantele lor, ocazia de a intelege nemultumirile lor si de a gasi solutii pentru acestea.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 16 Februarie 2010 la ora 20.32