Cum sa investesti intr-un SPA


Amenajarea unui centru de tip SPA costra intre 1.000 de euro/mp si 2.000 de euro/mp, conform datelor MondoSPA. Asta in conditiile in care o singura camera de SPA are o suprafata medie de 12 mp. O afacere in acest domeniu poate intra pe profit dupa aproximativ doi ani de activitate iar marja de profit operational este in jur de 15%.

 

Cand vrei sa lansezi un SPA, prima regula este sa stabilesti exact motivul pentru care vrei sa faci asta: bani, oferirea unor facilitati conexe altei afaceri?

De exemplu, in cazul hotelurilor, pentru ca reprezinta un serviciu suplimentar, SPA-ul aduce un grad de ocupare bun al unitatii si in afara sezonului de varf, plus un beneficiu de imagine. Insa, pentru a obtine aceste avantaje, hotelul trebuie sa integreze centrul SPA in oferta. In mod ideal, SPA-ul ar trebui sa atraga 20% - 25% dintre clienti hotelului.

Trebuie sa privesti SPA-ul ca pe un centru distinct de profit si trebuie promovat in acest mod”, a spus Liliana Paraipan, directorul MondoSPA, companie de consultanta in acest domeniu, in cadrul conferintei SPA Business 2008.

Importanta este si cercetarea de piata care sa analizeze profilul clientilor din zona, principalele cerinte si potentialul afacerii. Urmeaza apoi realizarea unui studiu de fezabilitate pentru spatiul ales si stabilirea unei viziuni de business.

Alegerea conceptului se face pe baza publicului din zona si urmareste crearea unui spatiu unic, care sa se diferentieze de alte centre SPA. In cazul ansamblurilor rezidentiale conceptul si marimea unui SPA se realizeaza in functie de numarul de locuitori, apoi se imparte spatiul alocat in camere.

In functie de concept, amplasare si servicii exista cinci tipuri de SPA-uri. Cel mai comun este day sau city - amplasat in oras. Altul este cel medical, coordonat de un specialist in acest domeniu si putand avea si varianta in care se ofera serviicii medicale stomatologice.

Resort-urile sau SPA-urile hoteliere sunt cele situate intr-o statiune sau hotel. Conform MondoSPA, majoritatea spa-urilor din statiuni si hoteluri sunt de fapt day spa-uri care ofera servicii oaspetilor statiunii sau hotelului.

Destination SPA-ul este cel care permite cazarea pentru o anumita perioada si in care cei interesati vin special pentru tratamente SPA. Majoritatea programelor din cadrul destination SPS sunt concepute pentru o sedere de sapte zile, fiind situate de obicei in zone  linistite si pitoresti.

Real Estate living SPA-urile sunt centrele amenajate in zona cartierelor rezidentiale. Exista si unele SPA-uri care ofera tratamante mobile.


Oferta de servicii
Serviciile oferite sunt terapii cu apa fierbinte sau rece, bai cu abur, diverse tratamente de exfoliere, faciale, impachetari corporale, masaje etc. Unele centre ofera si servicii medicale, stomatologice sau proceduri de infrumusetare. Un SPA complex cuprinde si fitness, terapii wellness, meniuri cu mancaruri sanatoase si se poate ajunge pana la oferirea de facilitati pentru golf, tenis, schi sau echitatie.

In ceea ce priveste centrele SPA din Romania, se fac multe compromisuri legat de criteriile pe catre trebuie la respecte si putine ofera serviciile la nivel international”, a spus Liliana Paraipan.

Ideal este ca terapeutii sa fie recrutati din randul asistentelor medicale si a kinekto-terapeutilor.

Fiecare dintre centrele noi trebuie sa isi aloce timp si buget pentru fomarea terapeutilor. Partea de training trebuie accentuata foarte mult”, precizeaza Liliana Paraipan.

Pe langa training-ul specialistilor, este nevoie de o pregatire specifica si a personalului auxiliar. Astfel, receptionerul are si rolul unui bun vanzator. El poate oferi informatii despre serviciile centrului, dar si sa adapteze oferta in functie de solicitant.

Strategia de marketing si comunicare este vitala pentru succesul unui centru SPA.

Bugetul de marketing va fi adaptat de la inceput in functie de conceptul, de pozitionarea SPA-ului, valoarea investitiei si a pachetelor oferite. Pentru prima luna de activitate, acesta este de 20% - 25% din buget, apoi variaza intre 10% si 15% din cifra de afaceri pe luna.


Amenajarea
Decorul unui SPA trebuie sa fie deosebit, atmosfera linistita si beneficiile promise sa fie reale. Pe langa amenajarea din punct de vedere al designului este nevoie si de un design special pentru lumini si muzica. Pentru diversificare si unicitate, produsele utilizate pot fi personalizate sau realizate manual.

Doctorul Stefan Jianu de la Poestetica si BaliSPA spune ca pentru amenajarea unui centru SPA din Romania inca este nevoie de profesionisti din strainatate.

Multe planuri de amenajare sunt facute de arhitecti care nu inteleg business-ul”, adauga si Liliana Paraipan. 

Echipamentele trebuie sa fie alese cu mare atentie, in special cele pentru hidroterapie. Acestea trebuie sa fie in conformitate cu normele europene, sa se igienizeze rapid, sa aiba un termen de garantie mare si servicii post-vanzare.

Costurile de intretinere sunt mari, pentru ca pe langa cele necesare pentru aparate se adauga si costurile pentru utilitati.


Dificultatile
Cei care investesc intr-un centru SPA legat de un hotel nou sau de un cartier rezidential in constructie, pot sa aiba probleme legate de intarzierea predarii proectelor. Iar numarul mic de operatori SPA si lipsa terapeutilor sunt alte obstacole.

Un centru SPA neasociat altor tipuri de activitati, precum cele de intretinere sau infrumusetare, este greu de sustinut din punct de vedere financiar.

Alte probleme sunt legate de clientii care nu inteleg conceptul sau confunda anumiti termeni - chiar cuvantul “wellness” poate sa creeze reticenta. In plus, clientii finali au inca o putere de cumparare redusa.


Oportunitatile
Reprezentantii MondoSPA spun ca pe piata din Romania exista potential pe segmentul balneo, si pe cel al serviciilor pentru adolescenti si copii, pentru care se cumpara produse de folosit acasa.

La nivel global, una dintre tendinte este terapia prin somn, care este folosita pentru relaxare, slabit si cresterea productivitatii muncii.

Destination SPA-ul este un segment care se poate dezvolta in viitor, in Romania”, mai spune Liliana Paraipan. 


Cati bani poti sa castigi
Reprezentantii Mondo SPA au exemplificat modul prin care un centru traditional de tip day SPA poate deveni profitabil. Simularea s-a facut pentru un centru de tip de SPA cu zece camere si o suprafata de 400 mp. Acesta are 15 - 20 de angajati, carora li se adauga personalul auxiliar.

Serviciile oferite in acest caz vor fi de cinci tipuri de tratamente - facial, masaj, hidroterapie, ingrijire maini, picioare si corporala.

Daca centrul are un grad de ocupare de 25%, numarul de servicii prestate intr-o luna este de aproximativ 700. In aceste conditii, venitul va fi de aproape 40.000 de euro peluna si de in jur de 480.000 de euro pe an, iar alti aproximativ 10.500 de euro vin din comercializarea de produse.

La un grad de ocupare de 50%, numarul de servicii dintr-o luna este de aproape 1.400. In aceste conditii, se pot obtine venituri de circa 80.000 de euro pe luna si de aproape 960.000 de euro pe an, plus aproape 21.000 de euro din vanzarea de produse.

Daca un centru are un grad de ocupare de 100%, numarul de servicii prestate intr-o luna este de 2.784. O asemenea situatie aduce venituri de aproximativ 160.000 de euro pe luna si un venit anual de circa 1,92 milioane de euro, iar alti peste 41.750 de euro din vanzarea de produse.

De mentionat ca s-a luat in calcul faptul ca, in general, clientii unui SPA traditional consuma minimum doua servicii la fiecare vizita. Un tratament dureaza o ora sau o ora si jumatate, iar pretul unei sedinte este intre 35 de euro si 75 euro. De asemenea, s-a luat in calcul ca in primul an de functionare, gradul mediu de ocupare este de circa 20% - 25%, in cel de-al doilea de 40%, iar dupa anul trei de peste 60%.


Clientii
Conform unui studiu MondoSPA, realizat in trei centre tip SPA din Bucuresti, in Romania, 80% dintre clientii sunt femei.

Cei mai multi dintre clienti (28%), au intre 25 si 34 de ani. Acestia sunt urmati de cei de 35 - 44 de ani (23%), iar pe trei se afla cei de 45 – 54 de ani (16%).

Categoria de varsta 16 - 24 de ani reprezinta 14% dintre solicitanti, iar cei intre 55 si 64 de ani si peste 64 de ani, cate 10% dintre cei interesati de aceste servicii. De asemenea, 85% dintre clienti au studii superioare.

Cel mai apreciat serviciu este masajul (70% dintre clienti), urmat de tratamentele faciale (46%) si serviciile de ingrijire a mainilor si picioarelor (40%).

In jur de 75% dintre clienti vin intr-un SPA pentru a se relaxa. Aproximativ 65% dintre clientii isi cumpara singuri serviciul SPA, iar restul il primesc cadou sub forma de gift card, voucher sau gift certificate.

Consumatorii afla informatii despre centrele de tip SPA mai ales din recomandarile de la prieteni, colegi sau din vizite anterioare (60%). Alt mod de informare preferat este internetul (55%), urmat de brosuri (24%) si presa (19%). Direct mailing-ul ajuta la informarea a 7% dintre clienti, iar publicitatea reprezinta 3%.


Piata de SPA in Romania
Numarul de zone operationale a crescut anul acesta in tara cu peste 50%, fata de 2007, in special pe segmentul de SPA in hotel, conform datelor ModoSPA. Centre SPA functioneaza in Bucuresti, Piatra Neamt, Constanta, Cluj-Napoca, Ocna Sibiului, Eforie Sud, Covasna, Susai, Sangeorgiu de Mures, Cornu, Sovata si Baile Felix.

Spre deosebire de anul trecut, cel mai mult au crescut SPA-urile in hotel, de peste cinci ori ca numar de unitati si de sase ori ca numar de camere. O triplare a unitatilor s-a inregistrat si pe segmentul balneo, acesta ajungand la sase unitati. Pe segmentul day, cresterea a fost de 50% ca si numar de unitati, si de 24% la numarul de camere.

In prezent, in tara functioneaza noua day sau city SPA (48 camere), 11 SPA in hotel (48 camere), sase balneo SPA (64 camere), cinci medical SPA (20 camere) si un destination SPA (10 camere).

Reprezentantii MondoSPA estimeaza pentru anul viitor o crestere de 50% a acestui segment. Dezvoltarea va fi accentuata pe segmentul de SPA hotelier si vor aparea primele real estate SPA-uri in cadrul ansamblurilor rezidentiale Stejarii din Baneasa (Bucuresti) si Silver Mountain din Poiana Brasov.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii