Cum sa iti construiesti o afacere in consultanta
Jucatorii din domeniu spun ca 2009 este un an bun pentru lansarea unei afaceri in consultanta, insa prelungirea perioadei de criza economica va duce la o triere a firmelor de profil, rezistand doar cele care se diferentiaza prin calitea serviciilor. Sanse mai mari de reusita au cei care ofera consultanta pe anumite nise de business.
“Piata serviciilor de consultanta a fost si este o piata fragmentata, neconsolidata, formata din foarte putini <jucatori mari> si foarte multi <jucatori mici>. Este o piata <foarte tanara>, cu potential de dezvoltare pe termen mediu si lung”, explica pentru startups.ro Anda Racsa, Manager General la ABC Training Consulting.
Ea spune ca dezvoltarea unei afaceri in domeniu depinde de investitia in profesionisti, logistica, know-how, comunicare cu piata consumatorilor, identificarea nevoilor si promovarea serviciilor.
In opinia specialistilor, lansarea unei afaceri in consultanta se dovedeste a fi o alegere inspirata pentru anul acesta. Totusi, in actualul context de piata, exista anumite elemente pe care un antreprenor trebuie sa le aiba in vedere.
Unul dintre atuu-uri este experienta in domeniu. George Butunoiu, specialist in consultanta in resurse umane si directorul propriei companii din domeniu (George Butunoiu Consulting Ltd.), considera ca un antreprenor trebuie sa fie inainte de toate un profesionist recunoscut si validat de piata, matur, expert in domeniul sau de activitate, cu mult peste media specialistilor angajati in firme in domeniul respectiv.
Butunoiu adauga faptul ca specialistul trebuie sa faca ceea angajatii din firmele client nu pot face, explicand ca pana recent, cei mai multi consultanti preluau o parte din munca angajatilor diverselor firme, “mai mult pentru comoditatea acestora si pentru ca firmele aveau destui bani ca sa plateasca asa ceva”.
“In mod normal, acestea sunt firme de servicii (outsourcing etc.), si nu de consultanta (desi toti isi spun astfel)”, explica Butunoiu.
Modele de afaceri
Anda Racsa a infiintat firma ABC Training Consulting in septembrie 2004, obiectul de activitate al companiei fiind consultanta pentru managementul general si managementul financiar al afacerii. Decizia de a lansa afacerea a venit dupa o perioada de zece ani de activitate ca manager al departamentelor de raportari manageriale, analize economice si bugetele firmei in diverse companii din mediul privat.
Deschiderea firmei s-a facut cu investitii financiare minime, “onorariul avocatului si taxele necesare pentru inregistrarea firmei la Registrul Comertului, doua calculatoare, o imprimanta, site de prezentare pe internet”, iar aceasta a fost recuperata intr-o singura luna. Cum a realizat acest lucru?
“Cand am demarat formalitatile de infiintare a firmei, am inceput si promovarea si vanzarea programelor de training in domeniul managementului general si financiar al afacerii. Trebuie sa mentionez ca luna septembrie este luna in care se relanseaza si cererea serviciilor de training din semestrul doi al anului”, explica ea.
Totusi, Racsa considera ca investitia principala, cea care aduce plusvaloarea intr-o firma de consultanta se regaseste in resursa umana, in “profesionistii care inteleg si identifica nevoile reale ale clientilor si furnizeaza solutii punctuale pentru optimizarea performantelor afacerii”.
Nise cu potential
Reprezentanta ABC Training Consulting considera ca principalele elemente pe care trebuie sa mizeze un antreprenor care decide sa inceapa anul acesta o afacere in consultanta sunt urmatoarele: alegerea unei nise de piata cu potential de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung, dezvoltarea unui portofoliu de servicii specializate pentru nevoi bine identificate, atragerea unor profesionisti pasionati de munca lor, dezvoltarea si mentinerea unor canale de comunicare continua cu clientii, promovarea si furnizarea unor servicii de calitate exceptionala.
Totodata, Racsa considera ca, in contextul actual, companiile de consultanta trebuie sa se specializeze pe un anumit tip de servicii si sa fie flexibile in furnizarea serviciilor in functie de obiectivele, nevoile si bugetul clientilor.
“O nisa de piata cu dezvoltare vizibila este cea a serviciilor de consultanta pentru intocmirea proiectelor in vederea accesarii finantarilor din fondurile europene. Potential exista si pentru serviciile de consultanta necesare implementarii standardele de mediu impuse de legislatia comunitara”, spune Racsa.
Pe cont propriu
Mara Manea a decis sa se lanseze ca freelancer in activitatea de coaching in urma cu trei luni, dupa ce a profesat timp de cativa ani in domeniu.
“Multe persoane care fac coaching sunt pe cont propriu - un coach independent are uneori mai multa credibilitate decat o persoana ce face coaching cu colegii sai, din aceeasi companie”, explica pentru startups.ro Mara Manea.
Clientii sai sunt, de regula, manageri care vor sa obtina mai repede rezultate sau vor sa avanseze ierarhic si carora li se pare mai potrivit sa lucreze cu cineva care nu are legatura cu firma in care ei sunt angajati.
Manea spune ca primii pasi au fost crearea unei strategii, a unui site de prezentare a serviciilor si networking. Ea este de parere ca, in contextul actual, serviciile de coaching sunt un atu, folosit de cei care vor cu adevarat sa schimbe ceva, sa gaseasca cai de dezvoltare, iar rezultatele se vad imediat.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.