Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

In acelasi sens, Costin Radu adauga faptul ca o firma trebuie sa tina cont, in primul rand, de resurse, deoarece in social media nu se poate intra o singura luna, doar ca sa se vada cum este.

"E ca investitia in orice altceva. Decizia de a risca alocarea de resurse, depinde, printre altele, de inspiratia fiecarui manager. Insa e bine de stiut ca lucrurile nu functioneaza peste noapte si ca e nevoie de timp si bani pentru rezultate vizibile", detaliaza Costin Radu.

Ce elemente contine strategia de social media
Strategia de social media este compusa din aceleasi elemente ca cea de comunicare: publicul tinta, obiectivele, strategia de continut sau pilonii de comunicare, contextul de comunicare, canalele potrivite, instrumentele, competitorii etc.

Bogdana Butnar completeaza ca alte elemente din strategia de social media sunt legate de ceea ce are compania de oferit si cum face ceva in linie cu cerintele brandului.

Monica Jitariuc Soare include intre elementele din strategia de social media guideline-urile clare pentru set-up-ul conturilor de social media, un ghid de comunicare pentru angajati si parteneri, planul clar de community management si cel de crisis management.

Costin Radu adauga intre elementele din strategia de social media modalitatea de masurare si ajustarea permanenta a acestui demers de comunicare, precum si o alocare de resurse, clara, pe fiecare dintre activitatile preconizate.

Gabriel Nedelea trece intre elementele acestei strategii integrarea planului de lansari pentru produsele marcii respective, comunicarea valorilor brandului, activitatile de CSR (Corporate Social Responsibility - Responsabilitatea Sociala Corporatista) si, de ce nu, a echipei/oamenilor din companie, unde este cazul.

Cine realizeaza strategia de social media
Bogdana Butnar spune ca strategia de social media poate fi facuta de departamentul de marketing impreuna cu cel de vanzari, daca sunt separate, si cu stransa colaborare a CEO-ului si managerilor de produs.

Monica Jitariuc Soare completeaza ca mixul ideal al echipei care face strategia de social media este compus din profesionistii din departamentul de comunicare al firmei si reprezentantii agentiei de comunicare.

"Impreuna inteleg obiectivele de comunicare ale companiei, au o cunoastere profunda a industriei respective, a brandului, a valorilor, a publicurilor tinta si a mediilor de comunicare in sine. Responsabilitatea acestei echipe e cu atat mai mare cu cat trebuie sa integreze competentele mai multor departamente conexe, care au un rol in setarea strategiei - marketing, PR, HR, management, sunt doar cateva exmple", subliniaza Monica Jitariuc Soare.

Sorana Savu adauga faptul ca este mai bine ca firmele la inceput de drum sa se sfatuiasca cu o agentie de PR, pentru ca asa se pot asigura ca social media este integrata in strategia de comunicare si nu este un element de sine statator.

"Ulterior, strategia poate fi urmarita cu resurse interne, in masura in care nu e o varianta prea costisitoare pentru companie", detaliaza Sorana Savu.

Costin Radu crede ca n-ar trebui sa existe o cramponare in  regula care spune ca strategia de social media trebuie sa fie responsabilitatea departamentelor de marketing/comunicare/PR, desi acest lucru tine cont de pregatirea si perspectiva pe care o pot avea acestea asupra companiei.

Daca cineva de la vanzari sau de la IT e mai smart si stie exact cum se poate folosi de social media, atunci, de ce nu? Alternativ, strategia de social media trebuie facuta de cineva care vrea sa invete si are o motivatie foarte puternica pentru a indeplini obiectivele trasate de strategie", precizeaza Costin Radu.

Conform consultantilor de comunicare, implementarea si rezultatele strategiei de social media trebuie urmarite de managementul de top, deoarece aceste canale nu sunt doar un mijloc de comunicare, ci si unul de relationare cu clientii. Astfel, printre cei care fac acest lucru pot fi brand manager-ul, marketing manager-ul, PR-ul, sales manager-ul, in functie de organizarea interna si de dificultatea sarcinilor.

Monica Jitariuc Soare precizeaza ca pentru a urmari rezultatele strategiei de social media este nevoie de o echipa de comunicare in domeniu, formata din oameni de comunicare (PR/marketing) si reprezentanti agentiei de PR care au cunostinte adecvate de digital/new-media.

Ce indicatori de performanta trebuie urmariti
Consultantii in comunicare spun ca indicatorii de performanta  pentru social media se stabilesc de la inceput, cand se face strategia in domeniu, in functie de obiectivele de comunicare si de cele de business ale firmei - notorietate, asocierile de brand, cifra de afaceri.

Monica Jitariuc Soare enumera intre indicatorii de evolutie a comunitatilor din social media:

• pe cei calitativi: gradul de implicare a comunitatii, relevanta conversatiilor generate, calitatea continutului publicat;

• pe cei cantitativi: numarul de fani/followeri/membri, numarul de actiuni generate de acestia (like-uri, comentarii, tweet-uri, retweet-uri, share-uri, mentionari, referrals etc.)

Gabriel Nedelea adauga la acesti indicatori rata de interactiune si pe cea de conversie, daca este vorba si de e-commerce, feedback pozitiv sau negativ etc.

Costin Radu subliniaza ca demersurile in social media se masoara ca in marketing, prin cercetare, iar pentru fiecare canal in parte exista indicatori intermediari.

"De exemplu, pe Facebook poti urmari numarul de persoane care interactioneaza cu platforma sau pe un grup de LinkedIn numarul de persoane care participa activ la subiectele de conversatie propuse de tine", detaliaza Costin Radu.

Monica Jitariuc Soare spune ca indicatorii stabiliti la inceputul comunicarii trebuie monitorizati, ajustati si imbunatatiti.

Costin Radu completeaza ca, tinand cont ca, de cele mai multe ori, este vorba de atingerea unor obiective pe termen lung, indicatorii de performanta pot fi verificati semestrial si frecventa ajustata, in functie de activitati.

Gabriel Nedelea adauga ca anumite tipuri de raportari se fac saptamanal.

Care sunt costurile
Consultantii in comunicare spun ca in social media, pentru eficienta si impact, costurile sunt mai mari decat par la prima vedere. Motivul este ca, desi costurile fizice sunt mai mici decat in cazul altor canale, cele de resurse umane sunt mari, deoarece rezultate se obtin numai daca sunt implicati profesionistii si cei cu putere de decizie in companie sau in agentie. In plus, costurile depind de obiective, activitati si de necesitatile de comunicare.

"Costurile variaza in functie de decizia de a avea unul sau mai multi dintre urmatorii indicatori: numar de campanii dedicate de Facebook Ads (cu ce periodicitate?), amploarea si numarul de aplicatii adaptate canalelor de social media, numarul de campanii dedicate pe social media sau mixul de comunicare cu o importanta componenta de social media etc.", detaliaza Monica Jitariuc Soare.

Bogdana Butnar spune ca, de exemplu, realizarea unui profil pe Facebook nu costa nimic, dar, pe termen lung, trebuie avute in vedere costurile cu echipa de social media, cele de productie, daca se intentioneaza o prezenta dincolo de postari text, monitorizare prin software specializat, concursuri si alte "stimulente" pentru comunitatea formata.

Costin Radu adauga faptul ca un rol important in buget il joaca decizia de a internaliza sau de a externaliza activitatile de social media.

Gabriel Nedelea precizeaza ca, in primul an, majoritatea brandurilor vor doar sa existe in social media, cu minimum de efort pentru comunicare si buget, deoarece aceasta este perioada in care se testeaza, se analizeaza si se stabilesc strategiile clare pentru o perioada mai indelungata.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
O companie are nevoie de o strategie proactiva de social media, doar daca astfel isi poate indeplini un obiectiv strategic.
Pentru a fi eficienta, strategia de social media trebuie stabilita in cadrul celei generale si a celei de comunicare a companiei.
Toate componentele unui business (domeniul de activitate, produsele, brandul, competitia etc.) sunt importante cand se face strategia de social media, la fel ca la cea de comunicare, doar ca se face o adaptare.
Strategia de social media este compusa din aceleasi elemente ca cea de comunicare: publicul tinta, obiectivele, strategia de continut sau pilonii de comunicare, contextul de comunicare, canalele potrivite, instrumentele, competitorii etc.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.