(2) Ce trebuie sa ai in vedere atunci cand deschizi un bussiness?
Nu de putine ori, ne dorim sa avem propria afacere, “sa fim propriu nostru stapan”. Fie ca vrem sa iesim din rutina unui loc de munca obisnuit, fie pentru a avea mai multi bani, fie pentru a transforma un hobby intr-o afacere de succes, antreprenoriatul este o cale care, la prima vedere, pare usor de urmat.
In 2002, cand am lansat propria afacere, nu aveam cunostinte de business si nici nu existau atatea resurse de informare si posibilitati de dezvoltare pentru tinerii antreprenori.
Singurele mele surse de motivatie erau increderea ca voi reusi si pasiunea pentru ceea ce faceam. Astfel, eu am reusit sa invat in cea mai mare masura din proprile mele greseli si mult mai putin din experienta altora.
Pentru a veni in ajutorul intreprinzatorilor, va prezint cateva dintre lucrurile de care trebuie sa tii cont atunci cand vrei sa deschizi si sa dezvolti un business:
• Cel mai important lucru este sa stii exact ce vrei sa faci si unde vrei sa ajungi. In acest fel reusesti sa creionezi viziunea firmei, lucru care, dupa parerea mea, este foarte important. Toti avem vise si vrem sa le implinim, dar putini au curajul sa porneasca la drum. Trebuie sa fii constient ca 80% din start-up-uri esueaza pentru ca nu au o viziune pe termen lung si nu stiu sa se dezvolte.
• Alt lucru foarte important de care trebuie sa tinem cont este competitia. Trebuie sa fii atent in ce domeniu vrei sa intri. Este o piata in crestere? Este o piata matura? Exista multi competitori? Acestea sunt intrebari la care trebuie sa gasesti raspunsuri. Lucrul cel mai important este sa stii cum sa te diferentiezi fata de concurenta. Studiaza cu atentie concurenta! Vezi ce servicii/produse ofera si cu ce poti tu sa vii in plus fata de ei! Nu incerca sa copiezi concurenta, ci incearca sa vii cu solutii inovative!
• Acesta este al treilea lucru de care trebuie sa tii cont. Inovatia. Dupa cum spunea Steve Jobs, “Innovations distinguishes between a leader and a follower”. Incearca sa imbunatatesti produsele oferite clientilor, fii inovativ! In industria in care lucrez, IT, inovarea este unul dintre factorii cheie de succes. In general, solutiile inovative la produse/servicii vin de la angajati. Incearca sa folosesti acest lucru in favoarea ta! Vorbeste cu ei, tine cont de parerile lor si mai ales, nu te comporta ca un patron roman care intodeauna crede ca el e sefu’ si nu tine cont de angajati!
• In plus fata de cele mentionate mai sus, ar mai fi si comunicarea de marketing. Ai viziune, strategie, solutii inovative, ai o poveste in spatele produsului, dar cum reusesti sa te faci remarcat?! In momentul de fata, acest lucru este mai usor ca pe vremuri. Coumunicarea online a luat o mare amploare si nu este scumpa. Creeaza-ti un site care sa iti reprezinte imaginea si produsele sau serviciile. Poti folosi pentru comunicare si retelele sociale, gen Twitter sau Facebook, care pot targeta foarte bine clientii; cu un buget mic poti folosi Google Adwords.
• Nu in ultimul rand, asigura-te ca poti supravietui un timp fara salariu. Daca nu ai bani pentru a te finanta in primul an de functionare, e posibil sa nu rezisti pana cand afacerea ta va genera venituri. Pune deoparte si o suma de bani pentru situatii neprevazute! Fii sigur ca vor aparea!
Atunci cand stii care e viziunea firmei, iti stii competitorii si esti creativ, iar in plus, ai un ochi atent la buget, ai toate sansele sa iti transformi afacerea intr-una de succes. Daca nu, s-ar putea ca start-up-ul tau sa ajunga doar un capriciu foarte costisitor.
Florin Scarlat este General Manager in cadrul companiei Bit Solutions, o firma de servicii de outsourcing IT.
Citeste aici alte articole din "Jurnal de start-up".