(6) Ardeti podurile, otraviti fantanile


Una dintre cele mai laudabile caracteristici ale unui antreprenor este curajul nebun de care trebuie sa dea dovada. De aici si pana la a deveni un adevarat revolutionar si a te lupta cu intregul sistem din piata, pentru ca il consideri invechit, fara rost si penibil, mai e doar un pas.

 

De aici si concluzia ca multi antreprenori sunt (si trebuie sa fie) mici revolutionari in piata lor, sau macar sa-si propuna asta. Pentru ca altfel este cam greu sa aduci ceva semnificativ, care sa te diferentieze de concurenta si mai ales sa-ti dea un avantaj.

Insa, ceea ce in general nu-ti spune nimeni este faptul ca diferenta intre a incerca sa corectezi un sistem si a-l critica fara vorbe gratuite este foarte fina. Stiinta de  a critica constructiv e greu de stapanit, chiar si pentru cei mai experimentati dintre noi. Si, fara sa vrei, te vei trezi catalogat drept un mic troll care are ca principal scop in viata aruncatul cu noroi. Veti spune ca bad PR is good PR si pana la un punct asa este, doar ca mai e un element de luat in calcul:

Critca adusa unui sistem implica de cele mai multe ori critica la adresa celor implicati in acest sistem. Daca azi ceva ti se pare atat de ilogic si aberant incat cei care-l aplica sau folosesc nu pot fi decat ilogici si aberanti la randul lor, e posibil ca in 3, 6, 9 luni sau ani sa-ti schimbi aceste puncte de vedere radical, iar cei pe care i-ai criticat sa-ti devina posibili parteneri, clienti sau chiar sefi. Si, cel mai des, ti se va intampla sa regreti amarnic declaratii pe care le-ai aruncat cu ceva timp in urma.

Strategia “arderii podurilor si otravirii fantanilor” este veche de cand lumea, si noi romanii am dus-o aproape de perfectiune. Iar cum web 2.0 a usurat si mai mult exprimarea opiniilor in mediul online, devine din ce in ce mai simplu sa pornesti pseudo-revolutii, cu mentiunea ca acum aproape orice actiune online ramane undeva arhivata, memorata si indexata. Si, cand ti-e lumea mai draga, te va lovi fix in moalele capului :)

Din punctul meu de vedere, cred ca am facut aceasta greseala de cel putin 3 ori in 5 ani, pana acum. Concluzia la care am ajuns de fiecare data este ca succesul unei revolutii sta de cele mai multe ori in diplomatie, in stiinta de a actiona unde trebuie, cand trebuie si exact cat trebuie.

Astfel, troll-ul devine specialist iar revolutia devine evolutie... nu la fel de spectaculos, e adevarat, dar de doua ori mai eficient, de cele mai multe ori. Plus ca mi-am impus ca atunci cand ii vad pe altii care fac greselile mele sa privesc lucrurile cu mai multa intelegere si sa incerc sa-i conving sa incerce si altfel :)

 

Mircea Scarlatescu este cofondator al agentiei web FitYourBusiness , Imobiliare-Rezidentiale.ro, portal de prezentare a ofertei de ansambluri rezidentiale din zona Bucuresti si imprejurimi, FloriLaBucuresti.ro, magazin online de buchete si aranjamente florale si Termopane.com, portalul firmelor din domeniul productiei, comercializarii si montarii de tamplarie cu geam termopan.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii