(6) Criza vazuta din interior
De cand am castigat Seedcamp locuiesc la Londra. Aici am incorporat uberVU, aici sunt investitorii nostri si tot aici sunt potentialii nostri clienti si parteneri. Si cum am ocazia sa vorbesc des cu ei, vroiam sa va spun cateva lucruri despre felul in care se vede criza de aici, din perspectiva unui antreprenor care este direct afectat de aceasta.
E mai mult o criza de panica decat o criza financiara
La orice intalnire mergem aflam cum lumea s-a schimbat in ultimele patru saptamani. Primim mail-uri despre cum trebuie sa ne regandim startegia in noul context economic etc.
Nu este vorba ca nu mai sunt bani. Majoritatea fondurilor au deja suficiente fonduri incat sa nu-si faca griji prea curand. Insa problema o constituie companiile din portofoliul lor, in care deja au investit sume considerabile si care mai au mult pana sa ajunga la break-even. Asa ca:
Acum e vorba de bani
Daca pana acum la intanirile cu investitorii se discuta doar despre useri si trafic, acum se discuta de bani. Chiar in cazul companiilor tinere cum este uberVU.
Dupa cum spune Saul Klein, unul din sfatuitorii nostri: "Ca sa construiesti o companie mare, trebuie sa fii in joc. Iar ca sa fii in joc e nevoie de bani".
Vremea start-up-urilor in care se bagau bani, milioane chiar, fara nici un plan de monetizare, a apus. Si nu stiu daca e un lucru rau.
Nu e sfarsitul lumii
Nici pe departe. Bani pentru investitii exista in continuare. Nici clientii nu au disparut de pe fata pamantului. Numai ca se investesc mai putini bani si evaluarile s-au diminuat dramatic, iar clientii taie din costuri cat de mult posibil.
Iar aceasta este o sansa pentru companiile care pot sa livreze solutii mai bune la niste costuri mai mici. In vremuri ca acestea a aparut Google, PayPal, eBay sau Amzon.
Competitia e mai mica
La cat de greu o sa fie de gasit capitalul in urmatoarea perioada, numarul de start-up-uri o sa fie din ce in ce mai mic, asa ca drumul catre "World domination" este mult, mult mai usor.
O sa fie mai multi oameni de angajat
Cred ca asta este lucrul care ma bucura cel mai mult din toata criza asta. Relaxarea pietei fortei de munca. "Cresterea economica" din Romania, construita in special pe o politica de creditare idioata, a dus la cresterea exagerata a salarilor si la o lipsa masiva de specialisti.
In UK sau USA au inceput deja concedieri masive, pretul caselor e in cadere libera, iar sa iei credit e un vis. Nu ma indoiesc ca acelasi lucru se va intampla cat de curand si in Romania.
Ca sa concluzionez: este o criza, bani sunt, dar o sa fie mult mai greu de ajuns la ei. Insa criza vine si cu o multime de oportunitati. Asa ca tot ce trebuie sa facem este sa muncim mai mult.
Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.