Afacere in crestere la sub zero grade
In ultimi trei ani, piata de gheata alimentara din Romania a crescut in medie cu 30%, conform datelor oferite de producatorii din domeniu. In 2009, tendinta se va mentine, semnele crizei urmand sa se vada pe acest segment abia anul viitor. Se estimeaza ca valoarea acestei piete ar fi de aproximativ un milion de euro, la nivelul lui 2008.
“Din fericire, criza nu ne-a afectat vanzarile de gheata. Doar o vara racoroasa ne poate pune probleme. Anul acesta am avut parte de o vara prelungita”, spune pentru startups.ro Florin Plesca, director la Icelandia, prima firma producatoare pe acest segment, infiintata in anul 2000.
Adrian Popescu, administrator si actionar majoritar la Ice World, firma lansata in 2005, spune ca anul trecut piata de gheata din Romania a crescut cu 150% fata de 2006, ajungand la circa cinci milioane de lei (n.red. - aproape 1,36 milioane de euro, la valoarea medie a euro de 3,68 de lei pentru anul trecut, potrivit Bancii Nationale a Romaniei).
Tot la aproximativ 1milion de euro plaseaza si Florin Plesca valoarea pietei de gheata din Romania, in 2008.
Florin Popovici, Sales Manager la Instant Ice, companie lansata in 2007, spune ca pe acest segment criza economica se va face simtita mai mult anul viitor decat in acest an, iar cresterea din 2010 va fi tot de 30% fata de 2009.
Aceasta evolutie este reflectata si de estimarile producatorilor referitoare la propria afacere. Pentru Ice World, vanzarile au crescut cu 32% in primele opt luni ale acestui an iar in actualul context ecnomic, pentru anul viitor se asteapta la o crestere de maxim 10%, bazata pe promovarea constanta, in special in afara Bucurestiului.
Reprezentantul Instant Ice considera ca actualul context economic va reduce ritmul de crestere al vanzarilor companiei. Dupa ce in primii doi ani de la infiintare (2007 si 2008) vanzarile companiei au crescut anual cu 50%, anul viitor acestea vor urca doar cu 30%, fata de acest an.
“Experienta firmelor din alte tari cu care pastram legatura ne confirma ca gheata este si va ramane un produs vandabil si cu marje mari de profit pentru multi ani de acum inainte”, spune pentru startups.ro Florin Popovici.
De altfel, vanzarile de pe piata din Romania sunt mult mai reduse decat in tarile dezvoltate din domeniu - Statele Unite ale Americii si Spania.
Evolutia pietei
In Romania existau fabrici de gheata si inainte de 1989, insa acestea nu s-au adaptat cerintelor pietei si au disparut. Dupa 1989, primul producator de gheata alimentara a aparut in tara noastra la sfarsitul anilor ‘90.
“Primele semne cu adevarat pozitive s-au aratat in acest an, dupa noua ani de la intrarea pe piata, in sensul ca au inceput sa vina cereri din zona magazinelor de proximitate si a retelelor de hipermarketuri”, explica Florin Plesca.
In ultimii trei - patru ani, a crescut si concurenta pe aceasta piata, aparand si alti producatori.
“Prin anii 2003 - 2004, practic produsul nu exista inca pe piata, nu gaseai gheata de cumparat decat daca stiai pe cineva cu o masina de gheata”, adauga Florin Popovici.
Factorii care influenteaza piata sunt temperatura, capacitatea de promovare a firmelor, aprovizionarea non - stop pe timp de vara si pe perioada nuntilor (perioadele de post in care nu se organizeaza nunti afecteaza vanzarile).
“Un numar tot mai mare de consumatori realizeaza ca este mai confortabil si mai practic sa cumperi gheata de-a gata, in orice cantitati, decat sa o produci cu greu, in cantitati foarte mici si de proasta calitate, in congelatorul de acasa”, detaliaza Florin Plesca.
Cele mai mari vanzari se fac vara, acestea ajungand sa detina 80% din totalul vanzarilor anuale. Florin Popovici spune ca vanzarile aproape se dubleaza in anii cu veri caniculare. Zonele din tara cu cele mai mari vanzari sunt sudul si sud-estul tarii, datorita climei, si vestul tarii.
“Bucurestiul ocupa o pondere de 71% din piata, datorita nivelului de trai si aparitiei produsului inca din 2003, insa orase mari ca Pitesti, Craiova, Ploiesti sau Constanta nu au fost deloc de neglijat in ultimul an”, detaliaza Adrian Popescu.
Vanzarile din Bucuresti sunt influentate si de dimensiunea segmentului HoReCa (Hoteluri - Restaurante - Catering) si de cererea din partea firmelor din domeniu. Constanta este al doilea oras din punct de vedere al cererii, datorita sezonului de vara si litoralului.
In anii urmatori, potentialul de dezvoltare va fi in orasele mari si zonele turistice. In plus, cei de la Icelandia au intrat in 2009 pe piata din Moldova si spun ca si aceasta zona este una cu potential.
Produsele
Cea mai mare pondere (in jur de 90%) din acest segment este detinuta de cuburile de gheata, deoarece se adreseaza celui mai mare segment (consumul casnic si HoReCa), dar sunt distribuite si in benzinarii si magazine.
Vanzarea de cuburi de gheata a aparut dintr-o necesitate a pietei romanesti, nesatisfacuta de "piata frigului" (retailerii de frigidere, vitrine frigorifice etc).
“Evolutia cuburilor de gheata ambalate ca produs este oarecum asemanatoare cu cea a apei plate, care si ea a fost privita cu scepticism in momentul lansarii pe piata, ulterior devenind un bun de larg consum”, explica Florin Popovici.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Piata ghetii a crescut cu 30% in ultimii trei ani, tendinta mentinandu-se si in acest an.
Valoarea pietei de gheata este estimata la aproximativ un milion de euro.
Criza nu a influentat evolutia acestei piete in acest an, urmand ca efectele sa se faca simtite anul viitor.
Dupa 1989, primul producator de gheata din Romania a aparut la sfarsitul anilor ’90, iar concurenta a crescut in ultimii trei ani.
Cele mai mari vanzari se fac vara, in special in Bucuresti.
Cuburile de gheata sunt produsul cu cea mai mare pondere in piata, deoarece se adreseaza celui mai mare segment (consumul casnic si HoReCa).
Investitia intr-o fabrica de gheata variaza intre 20.000 de euro si doua milioane de euro.
Recuperarea investitiei se face intr-o perioada indelungata, cea mai optimista estimare fiind de patru ani, dar cel mai vechi producator de pe piata (activ de noua ani) nu si-a recuperat-o inca.
Producatorii de gheata au planuri de extindere, datorita pietei nedezvoltate si cresterii cererii, cu toate ca poate fi o investitie greu de recuperat.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.