Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Cuburile de gheata se vand ambalate in pungi cu o capacitate intre doua si cinci kilograme. Pentru un kilogram de cuburi de gheata pretul variaza intre 1,5 lei si 2,15 lei la producator, iar la clientul final ajunge, de obicei, la o valoare aproape dubla.

Initial pretul de vanzare practicat a fost cu circa 10% mai mare, dar, ca urmare a aparitiei concurentei, acesta este stabil de doi ani”, explica Adrian Popescu.

In Europa, pretul mediu este de aproximativ un euro per kilogram.

Evolutia preturilor este influentata de preturile la carburanti, energie electrica”, explica Florin Plesca.

Alte produse de pe acest segment sunt blocurile de gheata, gheata macinata, fulgii de gheata si sculpturile. Piata pentru acestea este mai putin dezvoltata, deoarece si cererea este mai redusa.

Gheata se foloseste in amestec cu apa la fabricarea betonului, pentru a micsora temperatura amestecului si a evita aparitia crapaturilor in beton in momentul turnarii”, explica Florin Popovici.

Florin Plesca adauga faptul ca gheata din comert ar mai putea fi folosita si in scopuri medicale, dar, in prezent, nu are aceasta destinatie in Romania.

Valoarea investitiei
Reprezentantii companiilor de profil spun ca mai exista potential de a investi in unitati de productie de gheata, deoarece cererea este in crestere.

In functie de curajul, viziunea si capacitatile de finantare ale antreprenorului se poate construi o fabrica de 20.000 euro sau o fabrica de doua milioane de euro”, mentioneaza Florin Plesca.

Florin Popovici estimeaza investitia minima intr-o fabrica de gheata la aproximativ 500.000 de euro.

Adrian Popescu completeaza ca investitia pentru a produce o tona de gheata pe zi variaza intre 24.000 de euro si 26.000 de euro. La aceasta se adauga intre 7.000 de euro si 12.000 de euro pentru a o distribui, intre 5.000 de euro si 6.000 de euro pentru lazile frigorifice si intre 2.000 de euro si 4.000 de euro alte cheltuieli.

Investitia intr-o fabrica de gheata consta in utilaje de fabricare a ghetii, care pot avea capacitati de la 40 kilograme/zi pana la 40 tone/zi, depozit frigorific, hala de productie, parc auto frigorific, lazi frigorifice, masini de gheata, masini de ambalat, programe de automatizare a vanzarilor, de monitorizare a parcului auto si personal specializat etc.

Recuperarea investitiei depinde in primul rand de management si de planul de afaceri pe termen lung sau mediu, in orice caz, imposibil pe termen scurt, si asta in special din cauza notorietatii scazute a produsului. Totusi, nu poate fi vorba de mai putin de patru ani”, precizeaza Adrian Popescu.

Florin Popovici estimeaza perioada de recuperare a investitiei la zece ani si adauga faptul ca in Romania “nimeni nu si-a recuperat integral inca investitia intr-o fabrica de gheata”.

Florin Plesca de la Icelandia, companie lansata acum noua ani pe piata, subliniaza ca “in fiecare an este nevoie de investitii in echipamente, transport etc, asa ca, inca, nu ne-am gandit la recuperarea investitiei”. De asemenea, el mai spune ca, in calitate de producator, este nevoit sa ofere in custodie lazile frigorifice, daca doreste sa castige piata.

Proiecte
Cu toate ca poate fi o investitie greu de recuperat, jucatorii de pe piata au planuri de extindere, datorita pietei nedezvoltate si cresterii cererii.

Ice World construieste o hala frigorifica in Bucuresti si intentioneaza sa isi mareasca numarul de puncte de vanzare mai ales in Ardeal si Moldova, sa incheie in martie anul viitor un contract cu o noua retea de benzinarii si peste doi ani sa intre pe piata din Bulgaria, unde acest produs nu exista.

Pentru aceasta extindere avem nevoie in mod deosebit si de deschiderea in viitor a punctului de frontiera Turnu-Magurele-Nikopol, bac pe Dunare. Nu putem estima la momentul actual investitia necesara, dar in mare, pentru a acoperi in totalitate cele peste 1.400 benzinarii si eventual circa 1.000 - 1.500 de magazine, ar putea fi vorba de doua milioane euro, fara a calcula spatiile frigorifice necesare, care pot fi inchiriate sau in proprietate”, detaliaza Adrian Popescu.

Instant Ice intentioneaza sa dezvolte propria retea de distributie, pentru a acoperi majoritatea zonelor tarii.

Acest lucru inseamna masini de distributie si depozite frigorifice. Estimez ca valoarea investitiilor se va ridica la aproximativ 150.000 de euro - 200.000 de euro si vor fi realizate in decursul urmatorului an”, mai spune Florin Popovici.

El spune ca intentioneaza sa dezvolte si parteneriate cu firme de distributie si cu alte firme producatoare de gheata, pentru a avea o retea de distributie extinsa si rapida. Instant Ice reinvesteste in afacere 80% din profitul obtinut.

Reprezentantul Icelandia spune ca anul viitor ar urma sa creasca productia cu 20 tone de gheata/zi si sa mareasca piata de desfacere.

Care sunt problemele
Florin Popovici spune ca principala dificultate a pietei este acceptarea pe rafturile magazinelor a cuburilor de gheata ambalate, insa aceasta mentalitate este pe cale sa se schimbe, retailerii incepand sa isi modifice atitudinea din acest an.

O alta problema este puterea de cumparare scazuta din Romania. Adrian Popescu spune ca nivelul de trai si reticenta romanilor la un produs nou sunt primele motive care fac ca gheata sa fie atat de putin populara, dar promovarea continua a produsului prin acoperire nationala si publicitate va rezolva aceasta problema in urmatorii doi - cinci ani.

Florin Plesca mai adauga printre dificultatile acestei piete si finantarea si accesul la credite. 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Piata ghetii a crescut cu 30% in ultimii trei ani, tendinta mentinandu-se si in acest an.
Valoarea pietei de gheata este estimata la aproximativ un milion de euro.
Criza nu a influentat evolutia acestei piete in acest an, urmand ca efectele sa se faca simtite anul viitor.
Dupa 1989, primul producator de gheata din Romania a aparut la sfarsitul anilor ’90, iar concurenta a crescut in ultimii trei ani.
Cele mai mari vanzari se fac vara, in special in Bucuresti.
Cuburile de gheata sunt produsul cu cea mai mare pondere in piata, deoarece se adreseaza celui mai mare segment (consumul casnic si HoReCa).
Investitia intr-o fabrica de gheata variaza intre 20.000 de euro si doua milioane de euro.
Recuperarea investitiei se face intr-o perioada indelungata, cea mai optimista estimare fiind de patru ani, dar cel mai vechi producator de pe piata (activ de noua ani) nu si-a recuperat-o inca.
Producatorii de gheata au planuri de extindere, datorita pietei nedezvoltate si cresterii cererii, cu toate ca poate fi o investitie greu de recuperat.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.