Afaceri printre nori
Inchirierea de avioane private este inca la inceput de drum in Romania. Pe piata activeaza doar cateva companii aeriene, semn ca cererea pentru aceste servicii nu este foarte ridicata. Clientii sunt in general oameni de afaceri straini, care au nevoie sa zboare in afara tarii, dar au inceput sa apara si cereri din partea managerilor romani.
In prezent, in Romania activeaza pe acest segment de piata atat firme autohtone precum Mia Airlines, Tiriac Air, Eurojet, Romavia, RAS, Scoala Superioara de Aviatie sau Jettran cat si companii straine cum ar fi Jetalliance, Nobil Air, MAP Executive Flight Services.
“Factorul principal care influenteaza acest domeniu este cresterea gradului de intelegere a definitiei zborului privat de catre oamenii de afaceri”, spune pentru startups.ro Aurel Bitianu, managing director la Mia Airlines.
Pe de alta parte, Cristian Frasin, general manager al companiei The Private Luxury Group, broker de avioane private de pe piata romaneasca ce faciliteaza si curse de tip business, spune pentru startups.ro ca principalul factor ce va influenta piata avioanelor private este cresterea costurilor in transport inregistrata la nivel international.
“Piata romaneasca este un pic atipica, nu prea stii la ce sa te astepti, insa, in mod normal, ar trebui sa urmeze tendintele internationale”, considera Frasin.
Dezvoltarea acestui segment este influentata si de cresterea economica pe care o inregistreaza tara noastra. Victor Ivan, Presedinte Directorat la Tiriac Air, este de parere ca evolutia economica atrage investitorii straini si, in consecinta si traficul aerian de afaceri este in crestere.
Potrivit Eurocontrol, organism international de supraveghere si dirijare a traficului, in Romania s-a inregistrat o crestere de 19,3% a cererii de curse de business zilnice in 2007, fata de anul 2006. Astfel, desi cererea de curse private nu este foarte mare, Romania se afla in primele trei locuri din Europa in topul cresterilor traficului aerian de afaceri.
Evolutia
The Private Luxury Group activeaza pe aceasta piata de trei luni. Conform datelor oferite de reprezentantul companiei, in prima luna de activitate brokerul de avioane private a inregistrat o cifra de afaceri de 150.000 de euro.
In cazul Tiriac Air, companie prezenta pe acest segment de mai multi ani, cifra de afaceri a inregistrat o crestere medie de 20% pe an, in ultimii trei ani.
“Acelasi trend crescator l-a avut si numarul clientilor care beneficiaza de serviciile oferite de compania noastra, noii clienti fiind in general companii autohtone sau oameni de afaceri romani”, explica Ivan.
Mia Airlines a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 500.000 de euro in 2007.
Clientii
Conform datelor oferite de companiile aeriene, cererile vin atat din strainatate, cat si din Romania. Cei care apeleaza la zborurile private sunt in general oameni de afaceri cu venituri substantiale.
De exemplu, The Private Luxury Group lucreaza cu firme aeriene care inchiriaza avioanele exclusiv pentru transport, fara ca acestea sa ramana la sol la dispozitia clientului.
“Uneori, avioanele private sunt confundate cu charterele de linie si de aceea, chiar daca am avut si cereri interne, sau pentru grupuri de 100 de persoane, acestea au ramas in stadiul de cerere”, explica Frasin.
Acesta adauga faptul ca avioanele sunt inchiriate in general pentru calatorii in strainatate, avand in vedere preturile destul de ridicate.
“Am avut cazuri in care returul a avut loc a doua zi, dar si cazuri in care pasagerii s-au intors dupa 10 zile”, mai spune Frasin.
Pe de alta parte, reprezentantul Mia Airlines spune ca firma nu este prea interesata de piata romaneasca, avand ca target principal clientii din Nordul Africii, Orientul Mijlociu si Europa de Vest. Perioadele de inchiriere a avioanelor de care dispune compania variaza de la o zi la trei saptamani.
Clientii Tiriac Air sunt manageri din cadrul marilor companii sau al bancilor, in ultimul an inregistrandu-se o crestere a cererii din partea oamenilor de afaceri romani. Marea majoritate a curselor sunt externe, inchirierea fiind efectuata pentru perioade scurte, de obicei cuprinse intre una si trei zile.
Costurile
Pretul pentru inchirierea unui avion variaza in functie de mai multi factori precum tipul de avion, numarul de locuri, durata zborului sau destinatia.
“Daca ar fi sa facem un calcul sumar, in cazul avioanelor de capacitate mare, ora de zbor poate ajunge si la 15.000 de euro. Insa daca avionul este ocupat in intregime, pretul per persoana va fi, in general dublul unui bilet business, pe aceeasi ruta cu un avion de linie. In cazul avioanelor de capacitate mai mica, ora de zbor ajunge undeva in jur de 10.000 de euro - 12.000 de euro”, spune Frasin.
Ora de zbor inseamna strict perioada "whells up-whells down", adica orele zburate efectiv de catre pasager. In acest cost sunt incluse toate taxele, carburantii, salariile pilotilor, echipajul fiind format de obicei din doi piloti si un insotitor de bord, catering la bord.
Aurel Bitianu spune ca, in cazul Mia Airlines pretul variaza si in functie de considerente legate de cat de vechi este clientul, de numarul de ore consumate sau de numarul de zile la sol, in general, inchirierea pentru o ora de zbor costand in jur de 6.000 de euro.
Tarifele de inchiriere practicate de Tiriac Air variaza intre 2.700 de euro pe ora si 10.000 de euro pe ora.
Unele companii ofera si servicii conexe. De exemplu, managerul brokerului de inchirieri The Private Luxury Group spune ca in cazul companiei Lufthansa Private Jet, pretul de inchiriere include si transportul pasagerilor catre/de la aeroport cu limuzina/van de lux.
Strategia
Pentru ca pe acest segment piata nu este inca la nivelul celei din Occident, jucatorii din domeniu incearca sa gaseasca strategii prin care sa isi mareasca numarul de clienti.
De exemplu, brokerul The Private Luxury Group intentioneaza sa se pozitioneze cat mai bine, in special pe piata externa.
“Vrem sa ne facem cunoscute serviciile si prezenta si pe piata interna si sa ne consolidam aceasta pozitie prin diverse aliante strategice, pe care inca nu el putem dezvalui”, spune Cristian Frasin.
Tiriac Air are printre planurile din viitorul apropiat extindrea pe segmentul de aviatie de business cu aeronave mici - conceptul VLJ (very light jet).
“Aceasta dezvoltare va avea ca efect cresterea traficului de business intern, costurile de operare ale acestor aeronave fiind mult mai scazute decat la actualele aeronave. De asemenea, fata de ceilalti operatori aerieni de curse private din tara, Tiriac Air detine propriul si singurul terminal de business si aviatie generala din Romania”, explica Ivan.
Managing directorul Mia Airlines spune ca in perioada urmatoare nu prevede o extindere a companiei, cel putin nu una spectaculoasa care ar implica si riscuri financiare.
Un factor important care influenteaza afacerile companiilor din domeniu este legat de pretul ridicat al aeronavelor. Reprezentantii companiilor spun ca in general, in aceasta activitate aeronavele sunt operate in sistem de leasing financiar, cu optiune finala de achizitionare.
“Valoarea unei aeronave difera in functie de configuratie, producator, caracteristici tehnice. Pretul de achizitie a unei aeronave noi este intre 7 milioane de dolari si 38 de milioane de dolari”, spune Ivan.
Pentru ca preturile sunt mari, unele companii inchiriaza avioanele, nu le cumpara. De exemplu, Mia Airlines foloseste avioane inchiriate si nu este proprietara niciunei aeronave din cele sase pe care le are in management.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.