Afaceri tinere cu miza pe varsta 50+
Pe masura ce numarul romanilor cu varsta peste 50 de ani creste, se dezvolta afaceri noi, care ii targeteaza. Acum piata este la inceput, insa exista potential de crestere, mai ales ca persoanele care cumpara serviciile si produsele sunt, de multe ori, copiii si nepotii si nu seniorii cu resurse financiare limitate.
Corina Nagacevschi, unul din fondatorii revistei 60 plus, spune ca peste cel putin 10 - 15 ani, piata produselor si serviciilor pentru seniori din Romania, in afara celor clasice (medicamente etc.), va semana cu cea din SUA, iar pana atunci este nevoie de alternative de subventionare a acestora.
"Exista o tendinta din ce in ce mai evidenta, in special in SUA, pentru produse si servicii destinate persoanelor varstnice. Generatia <baby-boom>, cea mai numeroasa din USA, a depasit 50 de ani si, cel mai important, aceasta este si cea mai <instarita> dintre toate. Majoritatea se bazeaza pe contributiile semnificative la fondurile de pensii, detine actiuni la companii care sunt acum la apogeu si proprietati neafectate de credite sau refinantari. Acest segment de piata este extrem de important si tot mai multe produse si servicii vor fi dezvoltate sau adaptate nevoilor membrilor acestuia", explica pentru startups.ro Corina Nagacevschi.
Cresterea numarului de persoane cu varsta peste 50 de ani in totalul populatiei din Romania incepe sa atraga investitii in produse dedicate seniorilor.
Conform Institutului National de Statistica (INSSE), la 1 iulie, 2010, in jur de 34% din populatia din Romania (21,43 milioane), aproximativ 7,26 milioane de persoane, avea peste 50 de ani, aproape 3,2 milioane avand mai mult de 65 de ani.
Din statisticile INSSE rezulta ca in ultimii ani, numarul persoanelor de peste 50 de ani a urcat in totalul populatiei, fiind de 33,35% in 2008 si de 33,63% acum doi ani.
Un procent de 64% din seniorii cu pregatire medie participanti la un studiu al Institutului Roman de Educatie a Adultilor (IREA) din Timisoara sunt nemultumiti, deorece considera ca se pune prea putin accent pe nevoile varstnicilor.
Studiul a fost realizat in perioada octombrie 2008 - septembrie 2010, in Timisoara, in cadrul proiectului multilateral european de cercetare SEELERNETZ (SeniorInnen in Europa Lernen in Netzwerken - Varstnici din toata Europa invata in grup), pe un esantion de 95 de persoane (70% femei si 30% barbati), din Asociatia Seniorilor din Timisoara, cu varsta medie de 67 de ani.
"Gradul de multumire cu propria viata nu este in functie de integrarea in viata sociala a seniorilor cu pregatire medie. Majoritatea sunt multumiti doar de relatiile cu familia (37%) si de cele cu prietenii (32%). Cauza nemultumirii este si faptul ca seniorii considera ca nevoile specifice varstei lor nu sunt avute in vedere de societate", spune Catalin Martin, cercetator drd. la IREA.
Seniorii vor o mai buna informare despre posibilitatile si nevoile unei persoane de varsta a treia, pentru a-si putea gospodari mai bine venitul lunar (92% din participantii la studiu), oferte de activitati pentru femeile pensionare (87%), mai multa consultanta pentru pastrarea sanatatii si multe activitati culturale (84%) si sa continue studiul sau invatarea (55%). Raspunsul la aceasta intrebare a avut optiuni multiple.
Conform studiului, calitatea vietii este considerata de 67% dintre seniori destul de buna, de 11% foarte buna, de 18% destul de proasta si de 4% foarte proasta.
Care este modelul afacerilor active pe aceasta nisa
"In Romania, piata produselor si serviciilor pentru varstnici este practic inexistenta. Produsele si serviciile destinate pensionarilor din alte tari sunt, in general, mai scumpe decat cele uzuale, iar importul si comercializarea acestora, fara o subventie, este cel mai adesea o afacere neprofitabila", spune Corina Nagacevschi.
O modalitate prin care aceste produse sa fie accesibile seniorilor este achizitionarea lor de catre copii sau nepoti.
De exemplu, acest model de business este folosit de revista 60 plus, lansata in vara anului trecut. Nepotii sau copiii pot face abonamente online, iar revista este livrata, parintilor sau bunicilor, in format tiparit, prin posta.
Ioana Dobrescu, secretarul general al Asociatiei Agentiilor de Turism din Romania (ANAT) spune ca, de multe ori, in programele dedicate seniorilor, serviciile de turism sunt achitate de familiile acestora.
Agentiile de turism din Romania au introdus programe dedicate acestei categorii de varsta incepand cu toamna lui 2009, initial, pentru Spania.
Ioana Dobrescu spune ca in cadrul programelor dedicate seniorilor, cei care au cel putin 55 de ani pot cumpara pachete turistice, la preturi reduse, in extrasezon (octombrie - aprilie), iar insotitorul lor poate avea orice varsta si beneficiaza de acelasi tarif.
In cazul serviciilor CMU Express (abonamente de servicii medicale la domiciliu), 30% din taxa este platita de beneficiar, iar restul de catre copii sau nepoti. Acest serviciu este destinat persoanelor de peste 50 de ani si copiilor, fiind introdus in septembrie anul trecut.
Alexandru Popescu, director executiv outpacient la CMU, spune ca fiii sau nepotii prefera sa plateasca ei, deoarece pot lua oricand legatura cu medicul pentru a verifica starea de sanatate a pacientilor si sunt mult mai bine informati privind oferta de servicii medicale private.
Un alt exemplu de produs pe aceasta nisa este telefonul ZTE S302 din oferta Orange, care a aparut in oferta companiei in luna mai anul trecut, fiind creat special pentru seniori, serviciul activandu-se pe baza talonului de pensie. Terminalul este prevazut cu volum puternic, tastatura cu cifre mari si redare vocala a cifrelor tastate, apelare rapida si buton pentru apeluri de urgenta, iar pe ecran caracterele sunt afisate foarte vizibil.
"Orange permite rudelor sa vina cu talonul de pensie si sa contracteze oferta in numele lor, iar, ulterior, sa dea terminalul si abonamentul parintilor sau bunicilor", spune Cristina Patesan, Consumer Marketing Manager-Postpay la Orange.
Valentin Haicu, director general la VHCI Business Development, spune ca in jur de 80% din telefoanele Colia S402 pe care firma le vinde pe aceasta nisa sunt cumparate de copii sau nepoti pentru seniori. Telefonul a fost lansat in vara anului trecut, si este produs in China pentru VHCI. Valentin Haicu spune ca telefonul este cumparat pentru butoanele cu scrisul mare si mai mari decat cele ale altor terminale si pentru ecranul simplu, alb - negru.
Cristina Patesan si Valentin Haicu spun ca pe piata exista o mare nevoie pentru un telefon simplu, cu un meniu simplu, destinat convorbirilor si trimiterii de mesaje scrise.
De ce ar fi necesara subventionarea sistemului
Valentin Haicu spune ca veniturile reduse ale pensionarilor fac ca aceasta nisa sa nu fie acoperita in viitorul apropiat si nici cererea sa nu fie mare, cu exceptia celei de pe piata farmaceutica.
Corina Nagacevschi mentioneaza ca, din nefericire, aproape tot venitul pensionarilor se indreapta catre acoperirea nevoilor de subsistenta (medicamente, alimente si intretinere), iar marea majoritate nu-si permite nici macar sa se gandeasca la alte produse sau servicii care ar putea imbunatati viata.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cresterea numarului de persoane de peste 50 de ani in totalul populatiei din Romania incepe sa atraga investitii in produse dedicate seniorilor.
Peste cel putin 10 - 15 ani, piata produselor si serviciilor pentru seniorii din Romania, in afara celor clasice (medicamente etc), va semana cu cea din SUA,.
64% din seniorii cu pregatire medie participanti la un studiu sunt nemultumiti, deorece considera ca se pune prea putin accent pe nevoile varstnicilor.
Printre produsele dedicate acestei nise de consumatori din Romania se numara telefoanele mobile speciale, o revista, servicii medicale si de turism si cateva oferte bancare.
Cele mai multe produse pentru seniori au fost lansate anul trecut, iar vanzarile au crescut cu procente ridicate, jucatorii de pe piata intentionand sa-si mareasca acest portofoliu.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.