Cand iti dai demisia pentru a incepe o afacere


Nu toti antreprenorii intra in mediul de afaceri fara sa mai fi lucrat in alta parte. Multi dintre ei au fost mai intai angajati. Iar cand au vazut o oportunitate in piata, au hotarat sa renunte la confortul unei slujbe si sa lanseze propria companie. Unii incearca sa conduca o firma in paralel cu programul de salariat, altii isi dau demisia si isi asuma riscul investitiei.

 

Lansarea si gestionarea unei afaceri necesita resurse de timp si energie. Iar cand incerci sa faci asta in paralel cu pastrarea statutului de angajat care lucreaza opt ore pe zi, situatia se complica.

Exista si situatii cand afacerea se naste dintr-un hobby al angajatului iar acesta reuseste sa impace locul de munca, viata personala si gestionarea firmei. Atunci cand mica sa investitie incepe sa creasca si sa aduca profit, cel mai probabil angajatul se va transforma in mod exclusiv intr-un antreprenor”, spune pentru startups.ro Victorina Borlan, recruitment manager la compania de consultanta in resurse umane Lugera & Makler.

Madalina Balan, managing partner la compania Hart Human Resource Consulting spune ca nu exista un moment anume cand un angajat ar putea incepe o afacere pe cont propriu. Acest lucru depinde de maturitatea fiecaruia, de chestiuni etice, de contextul din piata si de ratiuni financiare. Insa, ea considera ca este bine sa lansezi o afacere cand te simti suficient de matur atat in plan profesional, cat si personal, antreprenoriatul fiind un drum teribil de anevoios, cu suisuri si coborasuri.

Printre conditiile esentiale pentru succes, Victorina Borlan enumera cunoasterea industriei in care activeaza noua afacere, precum si experienta si networking-ul acumulate in domeniul respectiv, in calitate de angajat. De asemenea, inainte de a-ti da demisia, trebuie sa te asiguri ca dispui de resursele financiare necesare.

Daca ai banii dintr-un imprumut bancar, atunci probabil ca acest lucru va antrena o doza de risc si mai mare si un stress si mai puternic. La fel daca ai suma de inceput de la alte persoane, fie alti actionari, fie prieteni. Pentru ca exista riscul ca la un moment dat sa se schimbe viziunile si colaborarea sa degenereze. Ideal ar fi sa ai suma de inceput din surse proprii si sa fii pregatit la fel de bine sa castigi, dar si sa pierzi”, explica pentru startups.ro Madalina Balan.


Cine sunt cei care isi dau demisia pentru a incepe o afacere
Reprezentantele companiilor de consultanta spun ca cei mai multi dintre antreprenorii de succes din randul angajatilor sunt cei care observa potentialul de business in domeniul in care activeaza. Iar sansele de reusita cresc simtitor daca acestia sunt ajutati de catre unul sau mai multi parteneri de afaceri. In general, cei care renunta la slujba pe care o au pentru a-si construi o afacere, au legatura cu domeniul in care isi deschid firma. Cei care incep un business in paralel cu statutul de angajat, pot sa nu aiba legatura cu segmentul pe care va activa noua companie.

Domeniile de activitate din care provin cei mai multi antreprenori fosti angajati sunt serviciile financiare, consultanta, constructiile, transporturile si logistica, sectorul farmaceutic si cel medical. Explicatiile sunt legate de faptul ca in aceste sectoare angajatii acumuleaza o experienta puternica si le este mai usor sa lanseze o firma. In plus, barierele de intrare sunt mai mici in zona serviciilor, investitiile initiale putand fi chiar si de ordinul catorva mii de euro.

In domenii precum serviciile, unde ce se vinde de fapt nu este produsul, ci capitalul de inteligenta umana, este absolut necesar sa ai experienta in respectivul sector si sa atragi in afacere oameni cu expertiza si credibilitate”, explica Madalina Balan.


Cum te desparti de fostul angajator
Referitor la partea etica, cele mai multe companii stipuleaza in contractul individual de munca o serie de clauze legate de derularea unei afaceri in paralel cu statutul de angajat.

Este greu sa ai in acelasi timp si un job ce implica responsabilitati si un program intens, dar si un business propriu. O afacere iti ia 1.000% din timp, deci nu cred ca poti sa ai in paralel si o firma concurenta, cu structura de oameni, cu clienti etc”, adauga Madalina  Balan.

In ceea ce priveste “furtul” fostilor colegi in noua companie, Victorina Borlan spune ca in aceasta situatie, cel mai important este modul in care se gestioneaza resursa umana, respectiv echipa formata din fostii colegi. Ea aminteste un studiu realizat in SUA si care releva faptul ca un management defectuos este principalul factor determinant al falimentului.

Daca si clientii fostului angajator il urmeaza pe angajatul-antreprenor, inseamna ca noul partener de afaceri se pliaza intr-o masura mai mare pe necesitatile lor. Astfel, pe termen lung, beneficiul este de partea ambelor parti implicate, considera Victorina Borlan.

Sunt cazuri in care fostul angajat pastreaza o legatura profesionala cu firma pentru care a lucrat, ba chiar colaboreaza cu aceasta si are contracte in derulare. Acest element tine foarte mult de factorul uman.

Uneori se ajunge la relatii de colaborare intre fostul angajator si noul antreprenor, pentru ca este greu sa fii competitor 100% pe exact aceeasi nisa si pe exact acelasi tip de client. Alteori, se poate ajunge la ruperea oricaror relatii de colaborare”, spune Madalina Balan.

Totusi, antreprenorii care dau dovada de calitati exceptionale atat din punct de vedere personal, cat si al viziunii de business, reusesc sa dezvolte in scurt timp relatii comerciale productive nu doar cu parteneri straini de experienta lor profesionala, ci si cu fostii colegi.


Redactor: Andreea Marinas

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii