Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"In prezent, prin magazinele noastre vindem putin, in jur de 10% - 15%, pentru ca este o retea restransa. Prioritatea numarul unu, dupa ce terminam investitia in curs, este de a avea mai multe magazine. O parte din magazine trebuie facute pentru a ne prezenta produsele, brandurile si, in paralel, a creste vanzarile", mai spune Gheorghe Ilie.

Spicul realizeaza si produse marca proprie pentru hipermarketurile Cora (paste fainoase si paine), pentru Boromir (paste fainoase) si urmeaza sa inceapa un astfel de parteneriat cu Dobrogea Constanta.

Compania are un parteneriat si cu Dietetica, pentru produsele realizate sub brandul "Slabeste Mancand", si cateva colaborari cu firme mai mici, pentru produsul clatituta.

Exporturile
Din productia de amidon, se estimeaza ca cea mai mare parte va fi exportata, deoarece capacitatea de productie a fabricii va fi peste ceea ce poate absorbi piata interna.

"Unul dintre importatorii principali va fi China. Suntem in negocieri precontractuale cu o serie de firme din aceasta tara", adauga Ghorghe Ilie.

Si din productia de amidon, in jur de 15% - 20% va fi exportata, cea mai mare parte fiind destinata pietei interne.

Pe langa gluten si amidon, Spicul intentioneaza sa mai exporte paste fainoase si biscuiti. Pentru aceste produse exista contracte cu firme din Bulgaria, incercand sa abordeze si pietele din tarile fostei Uniuni Sovietice.

Problemele cu care se confrunta Spicul
Taxele mari pentru listarea produselor in marile lanturi de magazine reprezinta una din problemele companiei.

"Uneori, trebuie sa lucrezi un an de zile sub cost daca vrei sa intri intr-un asemenea magazin. Inca nu sunt stabilite raporturi de parteneriat reciproc avantajos intre producatori si retaileri. Lucrezi sase - sapte luni pe pierdere si in urmatoarele cinci - sase luni ar trebui sa scoti aceste pierderi. Numai bine, dupa sapte luni, retailerul te scoate din magazin. Pe criterii subiective, uneori", adauga Gheorghe Ilie.

O alta problema cauzata de criza economica a fost livrarea cu intarziere a unor utilaje. Companiile de la care acestea au fost comandate au falimentat, rand pe rand.

"Din cauza crizei, trei firme de la care noi am contractat echipamente au falimentat, incepand cu 2007 - 2009 si ne-au intarziat foarte mult livrarea utilajelor. Trebuia sa primim masinile de ambalat din septembrie - octombrie 2008, pe urma am recontractat si trebuia sa le primim in septembrie - octombrie 2009 si le-am primit de-abia in martie anul acesta", mai spune Gheorghe Ilie.

Astfel, compania a trebuit sa ambaleze manual o parte dintre biscuiti, ceea ce nu i-a permis sa foloseasca intreaga capacitate a liniei de biscuiti.

In prezent, se lucreaza cu doua utilaje de ambalat, urmand ca in aceasta vara sa fie instalat inca unul.

Intarzierile au avut si repercursiuni financiare, deoarece dobanzile si cheltuielile au ramas la acelas nivel, in timp ce veniturile s-au redus, atfel ca sursele proprii s-au imputinat.

Evolutia vanzarilor
Intarzierea lucrarilor de constructie si livrarea utilajelor au inceput sa se vada in vanzarile companiei. Fata de 2008, anul trecut cifra de afaceri a Spicul s-a redus cu aproximativ 35%, ajungand la 3,5 milioane de euro, pentru ca mutarea fabricii a intrerupt activitatea firmei.

"In 2009, jumatate de an am lucrat in unitatea veche si dupa aceea ne-am mutat aici (n.red. - in Chitila) si nu am mai lucrat deloc. Noi prevazusem in studiul de fezabilitate sa mergem in paralel, vreo 12 - 14 luni de zile, cu unitatea veche si cu cea noua. Nu am putut merge asa, pentru ca ne-a intarziat constructorul si pe urma ne-am trezit ca trebuie sa parasim unitatea veche, pentru ca venise un dezvoltator imobiliar (n.red. - Hercesa) si trebuia sa isi faca omul treaba acolo. Ne-au lasat doi ani si jumatate, dar noi in doi ani si jumatate nu am reusit sa ne mutam, din cauza constructorului, care ne-a intarziat un an. Este un constructor olandez, cu care suntem acum in litigiu", adauga Gheorghe Ilie.

In acest an, compania estimeaza vanzari intre opt si zece milioane de euro, daca toate contractele se vor derula la nivelurile incheiate. In prezent, compania obtine cele mai multe venituri, in jur de 60%, din produsele de panificatie. In primele cinci luni, vanzarile Spicul au fost de aproximativ patru milioane de euro, depasind cu 0,5 milioane de euro incasarile din intreg anul trecut. Suma poate creste mult mai mult in partea a doua, daca se mentine planul de a pune in functiune fabrica de gluten si amidon.

"Din gluten putem obtine trei milioane de euro in cele patru luni in care estimez ca ar trebui sa functioneze aceasta fabrica in acest an, adica septembrie - decembrie, si restul sa obtinem din celelalte produse. Daca vom gasi piata de desfacere si pentru amidon, atunci s-ar putea sa depasim aceste previziuni", mai spune Gheorghe Ilie.

De anul viitor, vanzarile ar putea creste, dupa ce vor fi puse in functiune morile pentru macinat grau si porumb si Spicul va putea vinde faina.

Pentru a obtine resurse financiare suplimentare, actionarii Spicul sunt interesati sa atraga un investitor sau sa vanda compania. In trecut, firma a primit propuneri de achizitionare, insa acestea nu s-au finalizat. Acum, obiectivul principal este punerea integrala in functiune a fabricii, nevoia de capital suplimentar putand creste, daca productia nu evolueaza conform asteptarilor.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Spicul Bucuresti are o traditie de 162 de ani, fiind atestat documentar de la 1848.
Planul de investitii al companiei din perioada 2007 - 2011 este de 35 milioane de euro.
In zona Chitila de langa Bucuresti firma detine un teren de 3,6 hectare, pe care a construit o cladire de 23.000 mp, care cuprinde fabrica si birourile.
In prezent, in fabrica functioneaza o brutarie, doua linii de paste, o linie de clatitute (o prajitura umpluta) si una de biscuiti, iar de anul viitor va functiona linia de gluten si amidon.
Compania are in jur de 120 de actionari (a fost privatizata prin MEBO), dintre care circa 10 - 15 seminificativi, pachetul majoritar fiind detinut de Gheorghe Ilie.
Cifra de afaceri a companiei in acest an este estimata la opt - zece milioane de euro.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.