Ce tip de afaceri se extind in afara tarii
In general, firmele care aleg sa se extinda peste granita sunt active in domeniul distributiei si al comertului de bunuri. Exista si afaceri din servicii care pot fi extinse in afara tarii, dar acest segment presupune o adaptare mai mare la specificul local, ceea ce este mai dificil de realizat pentru o firma straina.
“In mod normal ar trebui ca orice firma care are un management performant, care inoveaza permanent, care realizeaza produse si servicii conform celor mai recente standarde de calitate privind conformitatea, sa extinda afacerea in afara tarii, pe acele nise de piata unde poate satisface cerintele clientilor finali”, explica pentru startups.ro Pavel Marculet, Director la compania Omicron Consulting.
Marculet spune ca pana la aparitia crizei financiare, afacerile romanesti s-au extins in afara tarii cu preponderenta in domenii precum constructiile civile, produsele agricole ecologice (legume, fructe, melci, plante medicinale etc), software, materii prime, precum cheresteaua si fierul vechi, produsele intensiv energetice (profile din otel, profile din nemetale, ciment, ingrasaminte chimice, piese turnate din metal, confectii metalice) si confectiile de imbracaminte si incaltaminte in lohn.
“Operatorii economici romani care vor sa extinda afacerea in afara tarii ar trebui sa profite din plin de fondurile nerambursabile ale Uniunii Europene, care pana in anul 2013 vor putea fi accesate in special de companiile producatoare de bunuri ce doresc sa-si modernizeze, dezvolte, inoveze si eficientizeze activitatile operationale, pentru a deveni mai competitive pe piata externa”, adauga directorul Omicron Consulting.
Bunuri sau servicii
Francisc Bodo, Partener la Bodo Manconsult, spune ca exista relativ putine firme romanesti care si-au extins afacerea in afara tarii si marea majoritate dintre acestea opereaza in productie. El spune ca “serviciile pretind o adaptare mai atenta la specificul local”, acesta fiind motivul unei prezente mai restranse peste granite.
Totusi, consultantul arata ca exista si firme care ofera servicii standard, precum casele de avocatura, care au pornit din Romania si s-au extins in tarile vecine. De asemenea, exista si dezvoltatori imobiliari care, dupa ce au realizat profituri importante in urma cu cativa ani in Romania, s-au extins spre est, spre exemplu, in Ucraina.
Pavel Marculet spune ca dintre servicii, cel mai adesea au apelat la extindere cele de leasing sau de export de forta de munca, iar pe locul urmator se situeaza software-ul.
“Firmele din acest sector al afacerilor apeleaza la extindere deoarece conceptia se face in Romania, unde se foloseste forta de munca foarte interesata de acest domeniu, cu salarii cu mult mai mici decat in tarile dezvoltate”, spune el.
Directorul Omicron Consulting mai adauga faptul ca serviciile de transport s-au extins foarte bine in afara tarii si, desi criza financiara a temperat aceasta activitate, ea nu va disparea.
Avantajele extinderii
“Experienta ne arata ca au obtinut succes afacerile care s-au extins intai la nivel national, unde au concurat cu firmele multinationale, si dupa ce au studiat punctele tari si mai ales slabiciunile acestora, s-au extins pe pietele din afara tarii. Extinderea s-a facut in acele state unde clientii finali au anumite asteptari de la produse sau servicii si nu au fost satisfacute de firmele multinationale”, explica Pavel Marculet.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.