Cercetarea de piata pe timp de criza
In perioadele dificile pentru afaceri, accesul la informatii de business este foarte important. Contextul economic a influentat insa si domeniul cercetarii de piata. Companiile nu au renuntat la aceste servicii, dar au devenit mai interesate in special de studiile punctuale, care le ofera rezultate imediate.
“In ultima perioada a crescut foarte mult preponderenta studiilor tactice, de diverse tipuri, in care se urmareste obtinerea unor raspunsuri punctuale cu aplicabilitate pe termen scurt”, spune pentru startups.ro Carmen Wieck, Managing Director la Synovate.
Andi Dumitrescu, director general la GfK Romania spune ca printre companiile care solicita in mod frecvent studii de piata, chiar si in acest context economic nefavorabil, se numara cele active pe segmentul bunurilor de larg consum, domeniu extrem de competitiv, precum si firmele din industria farmaceutica, telecomunicatii sau domeniul bancar.
“Cercetarea functioneaza ca si sistemul medical - in perioada epidemiilor sunt unii care se ascund in casa si astepta sa treaca, dar cei mai multi continua totusi sa se duca la doctor. Asta pentru ca acum este perioada cea mai putin prielnica in care sa actionezi <dupa ureche>. Toate actiunile tale trebuie sa fie gandite si atent planificate, nimic nu e bine sa fie lasat la voia intamplarii”, spune Camelia Petrescu, managing partner la Unlock Research.
Ea adauga faptul ca firmele care reusesc sa se mentina pe piata acum si sa isi pastreze consumatorii vor avea de castigat pe termen lung.
Tipuri de cercetare de piata
Potrivit Cameliei Petrescu, din perspectiva metodei aplicate, exista studii calitative, cantitative, desk research, de tip etnografic etc., iar din perspective aplicarii, exista mediul online, prin telefon, door-to-door etc.
In ceea ce priveste perspectiva obiectivelor dorite, exista studii de usage & attitudes, studii de segmentare a consumatorilor, de testare de concept, produs, reclama etc.
Camelia Petrescu spune ca tipul de cercetare ales depinde de nevoile clientului, de ce anume vrea sa inteleaga, de deschiderea acestuia si nu in ultimul rand de creativitatea agentiei de research.
Andi Dumitrescu precizeaza ca, in functie de natura business-ului in care activeaza clientii si de nevoile lor particulare, cererea pentru un anumit instrument sau altul difera foarte mult. El adauga faptul ca se inregistreaza cereri mai mari pentru cercetarile ad-hoc si cele de tip panel.
In opinia Cameliei Petrescu, studiile tactice (studii de concept, produs, ambalaj, reclama) au o frecventa ceva mai mare tocmai pentru ca raspund la intrebari punctuale. Totusi, ea spune ca un studiu strategic (de exemplu, segmentarea motivationala a consumatorilor) are o aplicabilitate si valabilitate mai mare in timp.
Cine foloseste cercetarea
“In general, companiile multinationale, datorita culturii lor, apeleaza mai mult la astfel de servicii. Insa, in ultimii ani, si cele romanesti au inceput din ce in ce mai mult sa le solicite”, explica Andi Dumitrescu.
El spune ca cercetarea de piata este o componenta esentiala in strategiile de business, orice lansare sau repozitionare de produs sau de serviciu fiind bazata pe o cercetare. Astfel, in acest domeniu nu exista sezonalitate, ci doar, in functie de specificul fiecarui business, de la o industrie la alta, se impune o planificare pe perioade a acestor studii.
“Constructia unui brand sanatos, a unei strategii corecte, nu se face vara sau toamna, e un process continuu la care intotdeauna e ceva de facut”, explica reprezentanta Unlock Research.
De altfel, Carmen Wieck spune ca in general, firmele din toate industriile/domeniile apeleaza la serviciile de cercetare de piata.
“Nu putem spune ca exista industrii sau domenii care au renuntat la serviciile de cercetare de piata in acest context economic, ci mai degraba cererea lor a fost ponderata cu noile cerinte si realitati bugetare ale fiecarei companii in parte”, adauga Carmen Wieck.
In ceea ce priveste plata serviciilor de cercetare, specialistii spun ca tipurile de contracte pot fi anuale sau pe proiect.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Cercetarea de piata este o componenta esentiala in strategiile de business, mai ales in cazul lansarilor de produs sau repozitionarilor.
In ultima perioada a crescut foarte mult cererea de studii tactice, cu aplicabilitate pe termen scurt.
Firmele care solicita cel mai des studii de piata sunt active pe segmentul bunurilor de larg consum, in industria farmaceutica, telecomunicatii si domeniul bancar.
Domeniul cercetarii de piata din Romania este competitiv si fragmentat, pe acest segment activand si multinationale, dar si firme locale sau buticuri de cercetare.
Potrivit GfK, piata cercetarii s-a dezvoltat mult in ultimii 10 - 15 ani, iar cresterile anuale intregistrate, din 2004 pana in 2008, s-au situat intre 25% si 40%.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.