Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Exista contracte cu fiecare dintre clienti, pe fiecare proiect in parte. De obicei, noi avem clienti destul de stabili cu care avem contracte cadru si anexe. Putem avea si discounturi pentru un anumit volum etc. Costurile depind de la un proiect la altul, pentru ca sunt multe considerente (targetul adresat, durata chestionarului sau a discutiei de grup, tipul de analiza cerut etc.)”, spune Camelia Petrescu.

Profitabilitatea afacerii
Companiile care concureaza in acest domeniu sunt fie multinationale, fie firme locale sau buticuri. In opinia directorului Synovate, piata de profil este extrem de competitiva si fragmentata. Ea spune ca nivelul de profitabilitate al fiecarei companii de cercetare ce activeaza in acest domeniu este strict determinat de strategia generala de business si difera major de la o firma la alta.

Multe dintre ele sunt prezente pe piata de la inceputul anilor ’90, ceea ce le-a permis o dezvoltare si o adaptare permanenta la nevoile pietei”, adauga Andi Dumitrescu.

El spune ca in cazul GfK, afacerea este una profitabila, cresterea cifrei de afaceri in ultimii patru ani fiind de aproximativ 50% anual, inregistrand o evolutie de 76% in 2008, fata de 2007.

Camelia Petrescu spune ca fiecare tip de companie de cerctare de piata are avantajele ei - firele mai mari ofera instrumente sofisticate, complexe, dar din pacate de multe ori prea standardizate, iar agentiile locale au avantajul ca pot fi mai flexibile, ca pot  adapta cercetarea la nevoile specifice ale clientului.

Evolutia pietei
Carmen Wieck spune ca evolutia pietei de cercetare a fost in mare masura o “oglinda” a evolutiei economiei romanesti, considerand explicabil acest fapt, avand in vedere ca sursa de afaceri pentru aceasta piata este clar influentata de strategia de dezvoltare si investitii a diverselor industrii si in general a economiei.

Potrivit reprezentantului GFK, domeniul cercetarii din Romania s-a dezvoltat mult in ultimii 10 - 15 ani, iar cresterile anuale intregistrate, din 2004 pana in 2008, s-au situat intre 25% si 40%.

Daca ne uitam la rezultatele raportului ESOMAR recent dat publicitatii, Romania este singura tara din Europa Centrala si de Est care a continuat si in 2008 cresterea anilor precedenti. Acest lucru poate indica faptul ca, dupa trecerea crizei, trendul ascendent va reveni”, explica Andi Dumitrescu.

El estimeaza, in contextul crizei economice, o reasezare a pietei de cercetare in Romania si o indreptare a firmelor catre nevoi specifice.

De la inceputul acestui an, am remarcat o cerere mai insemnata pentru studiile tip consumer tracking si pentru cercetarile care genereaza rapoarte continue, cele care monitorizeaza permanent comportamentul consumatorului si scot foarte bine in evidenta trendurile aparute in comportamentele de achizitie si consum”, spune Andi Dumitrescu.

Reprezentantul GfK spune ca cercetarea ad hoc, studiile de pricing, de shopper (analiza comportamentului consumatorului la raft) si mistery shopping-ul au cunoscut o crestere importanta in 2009. De asemenea, Dumitrescu este de parere ca, in viitorul apropiat, cercetarea online va cunoaste o dezvoltare din ce in ce mai importanta.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Cercetarea de piata este o componenta esentiala in strategiile de business
, mai ales in cazul lansarilor de produs sau repozitionarilor.
In ultima perioada a crescut foarte mult cererea de studii tactice, cu aplicabilitate pe termen scurt.
Firmele care solicita cel mai des studii de piata sunt active pe segmentul bunurilor de larg consum, in industria farmaceutica, telecomunicatii si domeniul bancar.
Domeniul cercetarii de piata din Romania este competitiv si fragmentat, pe acest segment activand si multinationale, dar si firme locale sau buticuri de cercetare.
Potrivit GfK, piata cercetarii s-a dezvoltat mult in ultimii 10 - 15 ani, iar cresterile anuale intregistrate, din 2004 pana in 2008, s-au situat intre 25% si 40%.

Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.