Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

In 2009, consumul de articole promotionale pe client s-a diminuat cu circa 10%, comparativ cu anul precedent”, precizeaza managerul Ranco Promotional Products.

Estimari pentru 2010
La inceput de an, suntem optimisti. Am trecut printr-o perioada grea, care a dus la schimbari majore in strategiile noastre. Avem certitudinea ca piata isi va reveni in perioada urmatoare. Insa, anul 2010 va fi la fel de greu ca 2009, pentru ca vom avea de recuperat ce am pierdut in anul precedent”, precizeaza reprezentanta ABTH.

Ea mai spune ca materialele promotionale vor ramane un reper in campaniile de marketing. Asta pentru ca beneficiile acestora sunt foarte bine cunoscute iar persoanele de decizie din companiile mari stiu cat sunt de eficiente.

Potrivit studiului realizat de Basis&Basis Romania, in 2010, majoritatea companiilor isi vor mari investitiile in materiale promotionale in medie cu 10% - 15%, avand in vedere ca, in cazul promotionalelor, costul-per-expunere este mult mai scazut, comparativ cu cel al materialelor print sau publicitatea TV.

In ceea ce priveste estimarile pentru sarbatorile din prima parte a acestui an (n. red. - perioada 1 - 8 martie si Pastele), directorul Basis&Basis Romania estimeaza o crestere de 25% - 30% a solicitarilor de promotionale, fata de anul trecut, cand aceste sarbatori au trecut aproape neobservate, lucru ce s-a vazut in cifrele de vanzari.

Pentru industria de promotionale fiecare inceput de an este dificil. Este perioada in care se construiesc bugetele, suntem asaltati de foarte multe cereri si mult mai putine concretizari”, spune Mirela Barbus.

Ea mai spune ca, in acest an, cererile pentru sarbatorile de primavara sunt mai mici atat ca numar, cat si ca volum, cele mai solicitate articole fiind felicitarile si cadourile simbolice.

Pe de alta parte, la nivelul intregului an 2010, managerul Ranco Promotional Products se asteapta la cresteri ale bugetelor de marketing pentru produse promotionale cu 10% - 15%, fata de 2009, estimari bazate tot pe costul pe expunere mai scazut decat in cazul televiziunii si chiar al printului.

Jucatorii din piata
Nadia Visan spune ca, pana in perioada 2006 - 2007, nu existau foarte multi concurenti pe piata materialelor promotionale. Asta a facut ca firmele care se ocupau de productia materialelor promotionale sa inregistreze o crestere foarte rapida a vanzarilor.

Potrivit reprezentantei Today Advertising, in prezent exista foarte multa concurenta neloiala pe aceasta piata, multi dintre jucatori folosind preturi de dumping. Totusi, ea adauga faptul ca sectorul promotionalelor este destul de putin afectat de criza financiara, comparativ cu alte domenii.

La inceputul anului 2009 stiam de aceasta criza, dar nu ne-am gandit niciodata ca va avea o asa  amploare. Desi au fost luate masuri de siguranta, pe parcursul anului am fost nevoiti sa ne schimbam strategia si sa incercam sa ne adaptam la situatia economica”, povesteste Laura Olteanu.

Ea spune ca totul porneste de la bugetele de marketing ale clientilor, de la o piata fragmentata si concurenta  mare. Potrivit reprezentantei ABTH, anul trecut, foarte multi jucatori importanti de pe piata au luptat pentru supravietuire, in timp ce multi jucatori mici au disparut.

Din cauza diminuarii drastice a bugetelor alocate de catre companii produselor promotionale, anul trecut, cererea din piata a fost mult mai mica decat oferta. In timpul boom-ului inregistrat in perioada 2007-2008, foarte multe companii mici, intermediare, au inceput sa comercializeze astfel de produse. La acel moment, piata permitea cresterea ofertei si a preturilor. Produsele se vindeau foarte bine indiferent de cat de umflat era pretul datorita acestor intermediari. Criza a afectat foarte mult acest domeniu, companiile consumatoare reorientandu-se acum incet-incet catre cei care sunt direct importatori si direct producatori”, explica Maria Radu.

Ea spune ca factorii care stau la baza acestei tendinte sunt pretul, seriozitatea, siguranta pe care o companie furnizoare mare, cu experienta, cu putere de sustinere a unor termene de plata mai lungi, o dau companiiilor cumparatoare.

Romania este o tara cu un mare potential de dezvoltare pe acest segment, piata de profil fiind inca la un nivel mult inferior celei din alte tari europene. Pentru noi Romania este o tara cu o pozitie strategica in regiune care ne va ajuta pe viitor in concretizarea planurilor de expansiune la nivel regional”, precizeaza directorul Basis&Basis Romania.

2009 a fost anul in care compania Basis&Basis a intrat efectiv pe piata locala, in urma unei investitii initiale de 800.000 de euro. Conducerea companiei se asteapta ca in acest an sa reuseasca sa acopere investitia si sa intre pe profit in trimestru trei al anului.

In primul trimestru al anului 2009 am inregistrat cele mai puternice scaderi, incepand din luna aprilie situatia a inceput sa se redreseze, astfel ca am incheiat anul in limitele previzionate”, spune managerul Ranco Promotional Products.

Mirela Barbus mai spune ca, dupa  o crestere continua timp de opt ani, 2009 a fost primul an in care compania a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu circa 18%, comparativ cu anul precedent. Totusi, cu ajutorul investitiilor facute si a restructurarilor, conducerea companiei spera sa obtina in 2010 rezultate cel putin comparabile cu cele din 2009.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Anul trecut, bugetele de marketing au suferit modificari majore, pretentiile au crescut iar pretul a fost in cele mai multe cazuri factorul principal de decizie.
Domeniile de activitate cu cele mai mari solicitari de articole promotionale in 2009 au fost reprezentate de FMCG, telecom, industria farmaceutica si cea bancara.
Materialele promotionale vor ramane in continuare un reper in campaniile de marketing, avand in vedere ca beneficiile acestora sunt foarte bine cunoscute iar persoanele de decizie din companiile mari stiu cat sunt de eficiente.
In 2010, cele mai multe companii isi vor mari investitiile in materiale promotionale cu circa 10% - 15%, avand in vedere ca, in cazul promotionalelor, costul per expunere este mult mai scazut decat in cazul televiziunii si chiar al printului.


Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.