Consumul de paine este in scadere, dar valoarea pietei creste
Evaluata la aproximativ un miliard de euro anual, piata painii are, in opinia producatorilor, un potential de crestere de 10% - 15% in perioada urmatoare, din punct de vedere valoric. Insa, consumul va scadea cu 3% - 5%. De asemenea, jucatorii din domeniu spun ca va creste segmentul de paine faliata si de specialitati.
“Potrivit normelor Uniunii Europene si tendintelor manifestate deja pe piata europeana, viitorul apartine produselor ambalate, de calitate superioara. Consumatorii cauta din ce in ce mai mult produse sanatoase, fara E-uri si fara conservanti”, spune pentru startups.ro Otilia Stanciu, PR Manager la Dobrogea Grup.
In opinia ei, producatorii locali vor continua sa lanseze noi produse, majoritatea ambalate, pozitionate pe segmentul mediu sau premium, sau vor lansa sortimente de nisa, dedicate anumitor categorii de consumatori.
Adrian Matusoiu, PR Manager la Pan Group spune ca in contextul economic global, cele mai castigate vor fi marcile cu un bun raport calitate-pret, dar si cele care si-au castigat credibilitatea in livrarea de beneficii functionale relevante pentru consumator.
“Un exemplu pentru acest tip de comportament rational este faptul ca, in general, in perioadele de recesiune cresc vanzarile produselor cu aport nutritiv ridicat pe unitatea monetara, cum ar fi cartofii, painea si pastele fainoase”, spune Matusoiu.
Cote de piata
Cotele de piata ale membrilor Rompan (Patronatul Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Produse Fainoase) sunt in proportie de 80% reprezentate de paste fainoase, 60% biscuiti si 55% morarit si panificatie, potrivit datelor furnizate de aceasta organizatie. Virgil Pavel, Vice-Presedintele Rompan spune ca nu exista grupe de produse fainoase fabricate in Romania care sa nu fie reprezentate in Rompan.
“In acest moment, la Rompan sunt afiliate peste 240 de firme - cele mai importante din domeniu. Principalele companii care activeaza pe piata sunt Vel Pitar, Grupul Boromir, Dobrogea Grup, Pambac, Banesa, Titan, Spicul Bucuresti, Galmopan, Sammils, Abomil”, adauga pentru startups.ro Virgil Pavel.
Potrivit datelor furnizate de Dobrogea Grup, care citeaza Rompan, piata interna a produselor de morarit si panificatie se ridica la aproximativ doua miliarde de euro, din care piata painii reprezinta peste jumatate, cu o valoare de aproximativ 1 miliard de euro si o productie de 2,5 milioane tone. Aceleasi statistici arata ca in Romania sunt autorizati sa activeze in domeniul panificatiei si produselor fainoase circa 5.500 operatori si aproximativ 3.300 in morarit.
“Atat pe piata regionala de panificatie, unde exista diversi concurenti precum micile brutarii, dar si alte firme de profil mai mari, cat si la nivel national, concurenta este foarte dezvoltata si totodata diversificata in functie de piata pe care activeaza: morarit, paste fainoase, biscuiti sarati (crackers), biscuiti dulci, covrigei (brezel), rulade, minirulade si prajituri (cake-bar), napolitane”, afirma Matusoiu.
Tendintele pietei
Reprezentanta Dobrogea Grup estimeaza ca in urmatoarea perioada piata painii va creste cu aproximativ 10% - 15% in valoare, dar va continua sa scada fizic cu 3% - 5%.
“Conform statisticilor Rompan, consumul de paine a scazut in ultimii zece ani cu zece kilograme pe consumator, ajungand la 108kg - 110 kg pe locuitor/pe an in prezent, si, cu toate ca este inca ridicat fata de media europeana, trendul de scadere va continua si in urmatorii ani. In prezent, romanii se afla pe locul III in Europa in privinta consumului de paine dupa Albania si Bulgaria, media europeana fiind de 78 kg - 80 kg/locuitor/an”, spune Otilia Stanciu.
Ea precizeaza insa ca piata biscuitilor este o piata matura care ofera perspective de crestere pentru produsele de calitate cu valoare adaugata.
“Estimata la circa 190.000 tone pe an si 60 mil euro, aceasta piata a fost in ultimii doi ani una dintre cele mai dinamice din industria alimentara, datorita noilor companii intrate pe acest segment, fie prin productia proprie, fie prin intermediul importurilor”, spune reprezentanta Dobrogea Grup.
In opinia ei, ponderea cea mai mare in consumul romanilor este detinuta inca de painea traditionala, dar se inregistreaza o crestere puternica a consumului de paine feliata si a a specialitatilor de panificatie cu diverse adaosuri (seminte, cereale etc) si cat mai naturale. Totodata, piata se confrunta si cu schimbarea obiceiurilor de cumparare.
“Romanii cumpara mai mult din supermarketuri si mai putin de la magazinele de cartier. 70% din achizitiile de produse de panificatie sunt efectuate in hipermarketuri si supermarketuri”, spune Stanciu.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.