Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Alaturi de rafinarea gusturilor consumatorului, una dintre tendintele pietei este si gradul de sofisticare a producatorilor. Otilia Stanciu considera ca volumul investitiilor si preocuparea pentru produse cat mai sanatoase reprezinta principalii factori diferentiatori in domeniu.
Preferintele romanilor
Painea are ponderea cea mai mare din totalul pietei de panificatie din Romania. In ceea ce priveste pastele fainoase, reprezentanta Dobrogea Grup spune ca tara noastra se afla inca la un nivel scazut de consum de aproximativ 2,8 kg/persoana/an (conform statisticilor Rompan), mult sub media europeana de 8kg/persoana/an.
Dintre toate tipurile de paine, cea alba reprezinta o preferinta constanta a consumatorului roman, aproximativ trei sferturi din vanzarile totale de paine din ultimul an fiind reprezentate de painea alba - 68,6% ca importanta in volum si circa 65% ca valoare, in perioada aprilie 2008 - martie 2009, comparativ cu aceeasi perioada din 2007 - 2008. Aceste date au fost furnizate startups.ro de catre compania de cercetare de marketing MEMRB Romania.
Potrivit MEMRB, principalii producatori de paine sunt Vel Pitar, Trans Agape, Boromir, Harmopan si Titan ’99 Simeria. Acestia detin circa 30% din vanzarile pietei si aproximativ 32% din volumul pietei.
Pe locul al doilea in preferintele romanilor, conform datelor MEMRB, se afla alte tipuri de paine (cu exceptia celei de graham si secara), care inregistreaza cresteri atat in volum, cat si in valoare si detin circa un sfert din piata.
Cifrele pentru painea de graham si secara nu inregistreaza modificari majore de la an la an, dupa cum se arata in studiile companiei de cercetare citate. In perioada aprilie 2007 - martie 2008, painea de graham detinea o pondere de 4,8% in volumul vanzarilor, iar in aprilie 2008 - martie 2009 aceasta a scazut usor, ajungand la 4,1%. Ca valoare, scaderea a fost ceva mai semnificativa, de la 6,4% la 5,6% in perioada monitorizata. Painea de secara s-a mentinut in jurul a 4%, ca volum al vanzarilor, si in jur de 6% ca valoare a vanzarilor, in intervalul analizat de MEMRB.
Painea obisnuita (regular) detine cea mai mare pondere din piata, atat dupa valoarea vanzarilor (73%,) cat si dupa volume (79,5%), in perioada aprilie 2008 - martie 2009. Pe locul doi in topul categoriilor de paine se afla painea toast, cu 12,1% din volumele vandute si 18,1% din valoarea vanzarilor per total piata, in perioada monitorizata.
Un segment care incepe sa castige teren este painea rotunda. Astfel, daca in perioada aprilie 2007- martie 2008, painea rotunda detinea 4,8% ca importanta in volumul vanzarilor, in perioada aprilie 2008 - martie 2009, aceasta a ajuns la 6,3%. De asemenea, cresterea s-a produs si ca importanta in valoare, de la 4,2% la circa 6%, in perioada analizata.
Micile magazine alimentare vand cel mai bine painea, atat ca volum, cat si ca valoare a vanzarilor. Potrivit MEMRB, 46,6% din volumul total de paine se vindea in micile magazine alimentare in perioada aprilie 2008 - martie 2009, iar volumul de paine vandut in supermarketuri/hipermarketuri era de putin peste 24%.
Piata specialitatilor
Printre specialitatile produse pe piata panificatiei se numara aluatul congelat si pastele. Reprezentantul Pan Group considera ca, datorita atat intoarcerii a mii de romani din strainatate, care au adoptat stilul de viata al de acolo, cat si a schimbarii obiceiului de consum orientat catre produsele cu valoare nutrivita mai mare, se preconizeaza o usoara crestere a consumului de paste fainoase per capita.
Potrivit MEMRB, principalii producatori pe acest segment sunt Pambac, Baneasa, Pangram, Arnos si Propast. Pastele uscate detin suprematia pe categoria paste, atat ca volum al vanzarilor (99,4%), cat si ca valoare a vanzarilor (97,9%), in perioada aprilie 2008 - martie 2009.
Desi detin o pondere mica din piata, pastele fresh inregistreaza cresteri usoare, de la 0,3% la 0,4% si respectiv de la 1,2% la 1,5%, in perioada aprilie 2008 - martie 2009, comparativ cu perioada aprilie 2007 - martie 2008. O crestere usoara este inregistrata si de pastele cu oua, atat in volumul vanzarilor (de la 27,9% la 29,4%), cat si in valoarea vanzarilor (de la 38,3% la 38,7%). Cu toate acestea, pastele normale detin ponderea cea mai mare (circa 70%) in volumele vandute pe piata.
In ceea ce priveste segmentul de aluat congelat, datele MEMRB arata ca aluatul de patiserile si foile de patiserie detin ponderi aproximativ egale din total piata, cu 47,7% si 47,4%, dupa volumul de vanzari din perioada iunie 2008 - martie 2009. Aluatul de pizza inregistreaza doar 4,8% din volumul vanzarilor totale in perioada mentionata, in scadere fata de procentul de 5,2% inregistrat in perioada iunie 2007 - martie 2008.
Dar, daca in cazul pastelor, vanzarile cele mai mari erau realizate de micile magazine alimentare (circa 40% din volume), aluatul congelat se vinde preponderent in supermarketuri/hipermarketuri (circa 80% din volume). Potrivit MEMRB, principalii producatori de aluat congelat sunt Bella, Orkla Foods, Panovia, Alpin 57 si Alesis.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 24 Iunie 2009 la ora 01.59