Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Daca pana atunci companiile isi permiteau sa plateasca zece oameni care sa faca treaba unuia, acum il vor pe acel unu care sa faca diferenta. Exact acest lucru s-a intamplat anul trecut. Companiile n-au mai vrut sa riste si sa ia angajati care nu se potrivesc, ci angajati cu referintele verificate, care sa performeze si sa aduca rezultate de a doua zi, daca se poate", mentioneaza Floriana Enescu.
Alta diferenta, in prezent fata de perioada de dinaintea crizei economice, este ca majoritatea celor din middle si top management nu-si mai schimba locul de munca pentru pachetul salarial.
"Oamenii se uita foarte atent la compania in care se duc, la stabilitatea ei, la programele de dezvoltare ale angajatilor, pachetul de compensatii si de beneficii, pachetul de training, teambuilding-uri si asa mai departe", adauga Floriana Enescu.
De asemenea, procesele de selectare a unui angajat s-au prelungit, chiar si de trei ori. Candidatii sunt mai mult timp analizati, verificati si testati de catre companii.
Alta schimbare in aceasta perioada este aceea ca a lucra intr-o companie multinationala nu mai este o prioritate pentru angajati.
"In companiile multinationale ne formam, invatam sa fim mai organizati, sa lucram la anumite standarde, dar deja sunt oameni care pleca si catre alte tipuri de companii", mai spune Floriana Enescu.
Alte servicii ale companiei
Pe langa headhunting, Qualia face analiza si dezvoltare organizationala pentru firme, astfel de proiecte fiind facute cu precadere pentru clientii cu care lucrau deja.
"In jur de 5% din totalul proiectelor au fost pe partea aceasta, in toti acesti sase ani ai Qualia. Aceste proiecte sunt foarte frumoase si utile, insa in Romania multe companii nu au o cultura in acest sens", explica Floriana Enescu.
De asemenea, pentru candidati, Qualia ofera servicii de evaluare psihologica si consultanta.
"Pe mine m-au contactat foarte multe persoane la nivel de middle si top management, anul trecut si anul acesta, prin retelele de socializare profesionala sau prin recomandare. Aveam la un moment dat si doua - trei intalniri pe zi, la nivel de top management, care solicitau consultanta. Cred ca este destul de normal sa apeleze la un consultant, intr-un moment in care piata a trecut prin niste schimbari. Nu toti oamenii le inteleg si au nevoie de un specialist, care simte pulsul pietei", detaliaza Floriana Enescu.
Ce s-a intamplat cu firma in criza economica
Pentru Qualia, anul trecut a fost cel mai bun an de la infiintare.
"Anul trecut, am avut proiecte din aproape toate domeniile, dar majoritatea a fost de middle si top management si de inlocuire. S-a facut o evaluare a angajatilor, cei care n-au fost performanti au fost lasati sa plece si s-au cautat oameni buni, acei oameni care fac diferenta. Anul acesta, asa cum previzionam in articolele de anul trecut, a inceput sa se dezghete piata pe partea de vanzari directe si de marketing si s-au accentuat tendintele de anul trecut", spune Floriana Enescu.
In 2010, Qualia a avut o echipa de trei angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 117.000 de euro (mai mare decat cea obtinuta cand firma avea opt angajati).
Pentru acest an, reprezentantii companiei estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 28% fata de anul trecut, ajungand la circa 140.000 de euro.
"Anul acesta, pana acum, am depasit perioada echivalenta de anul trecut si ma astept ca a doua jumatate sa fie mult mai buna decat prima, datorita perioadei de finalizare a proiectelor. Sunt foarte multe proiecte incepute in prima jumatate a anului care vor fi finalizate in a doua jumatate a anului", completeaza Floriana Enescu.
In prezent, compania are cinci angajati, echipa urmand sa creasca in continuare.
"Dintre lucrurile pe care le-am invatat in criza a fost ca nu conteaza numarul oamenilor, ci calitatea acestora si ceea ce pot ei face. Conteaza ce faci, nu cat stai la birou. Nu avem nevoie de oameni care sa stea peste program. Avem nevoie de oameni care sa se concentreze si care sa se organizeze foarte bine", mai spune Floriana Enescu.
Piata de executive search
Managing Director-ul Qualia se asteapta ca, in a doua parte a acestui an, numarul de recrutari sa creasca cu 5% - 7%, comparativ cu prima jumatate a anului.
In prima jumatate a acestui an, numarul de pozitii existente pe piata a crescut cu aproximativ 30%, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
"Deja se recruteaza in toate domeniile. Vorbim despre o piata destul de buna din punct de vedere al recrutarilor. Nu mai este o piata a cantitatii, ci a calitatii", spune Floriana Enescu.
Ea subliniaza ca este aproape imposibil de facut o estimare a pietei de executive search, din cauza modului in care sunt declarate si incasate veniturile, precum si a faptului ca multe companii declara ca fac executive search, cand de fapt este vorba de recrutare clasica.
"Preturile pe piata sunt undeva intre doua salarii si jumatate si sase nete pentru fiecare pozitie, in functie de anumite lucruri si de companie. Se face o estimare pe proiect si poate fi si un tarif fix, dar este tot in functie de salarii", mai spune Floriana Enescu.
Ea precizeaza ca pe piata de resurse umane a crescut cererea pentru servicii de calitate, tendinta incepand sa se observe si in alte domenii legate de servicii.
Candidatii cu profil de antreprenori
Managing Director-ul Qualia spune ca a intalnit candidati cu profil antreprenorial carora in loc sa le gaseasca un loc de munca le-a recomandat sa-si faca propria afacere.
"Nu este suficient sa fii bun profesionist, pentru a fi bun antreprenor. Este nevoie si de un anumit grad de nebunie. Nu inseamna sa nu iei in calcul tot ceea ce se poate intampla, dar, daca te blochezi pe calcul, nu-ti mai deschizi firma. Stiu oameni care au profil antreprenorial, dar n-au ajuns la acel grad de maturitate, pentru a-si deschide business-ul lor", mai spune Floriana Enescu.
Ea mentioneaza ca antreprenorii carora le reuseste business-ul nu si-l deschid pentru bani, ci pentru independenta, libertate, chiar daca ei pot motiva ca il fac pentru bani.
"Chiar daca se spune ca este mai greu sa-ti deschizi acum o afacere, in ultimii doi ani sunt mai multi oameni care decid sa mearga pe cont propriu. Poate un motiv este tocmai pentru ca se simte nevoia de calitate pe piata", detaliaza Floriana Enescu.
Ea adauga ca au existat persoane care nu si-au gasit serviciu si, fortate de imprejurari, si-au facut o afacere.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Qualia a aparut pe piata in ianuarie 2005, fiind fondata de Floriana Enescu si Ionut Balintoni.
Principala activitate a companiei este in executive search, desi intentionau sa faca training.
Acum doi ani, compania a avut cele mai reduse venituri din existenta, dar anul trecut a revenit pe crestere, pentru acest an estimand cele mai mari venituri, de aproximativ 140.000 de euro.
Pe piata de resurse umane a crescut cererea pentru servicii de calitate, tendinta incepand sa se observe si in alte domenii legate de servicii.
Una dintre cele mai importante lectii invatate in criza a fost ca nu conteaza numarul oamenilor, ci calitatea acestora si ceea ce pot ei face.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 04 Noiembrie 2011 la ora 14.29