Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Alex Milcev spune ca programarea unei cote noi de TVA in casele de marcat nu ar trebui sa fie un proces foarte complicat.

"In mod normal, nu ar trebui sa fie cazuri de intreruperi de activitate a companiilor, strict ca urmare a masurilor de conformare cu noile reglementari de TVA. Companiile vor trebui doar sa adapteze si actualizeze sistemele informatice in care opereaza, pentru a reflecta aceste schimbari in timp util. Totusi, s-ar putea ca anumite companii care folosesc extensiv casele de marcat in activitatea lor (in special cele din sectorul de retail cu program non-stop) sa fie nevoite sa isi intrerupa activitatea pe o perioada scurta de timp, pentru a programa noua cota de TVA in casele de marcat si a reactualiza preturile produselor de pe raft", adauga Alex Milcev.

Adrian Teampau spune ca cei care nu au facut aceste modificiari risca amenzi sau alte contraventii si sanctiuni.

"In acest caz, cele mai afectate vor fi hipermarketurile, pentru ca au mii de produse la care trebuie schimbate cel putin etichetele. In primele zile ale lui iulie vor exista confuzii mari si aglomeratie pe holurile administratiilor financiare si la firmele distribuitoare de case de marcat. Va fi interesant de vazut cum vor reactiona autoritatile fiscale fata de aceasta problema, pentru ca in mod cert multi agenti economici vor incalca legea pana vor reusi sa isi fiscalizeze casele de marcat", adauga Adrian Teampau.

De la 1 iulie, firmele trebuie sa mai fie atente si ca toate formularele pe care este trecuta cota de 19% sa fie modificate prin trecerea noii cote de 24%.

In acest sens, Mirela Serban da ca exemplu formatul facturilor, pe care se trece cota de TVA, si bonurile fiscale cu valoare  fixa.

Pe langa acestea, companiile vor trebui sa modifice cota de TVA si in toate jurnalele de vanzari si cumparari.

"In principiu, ne asteptam ca decontul de TVA sa fie actualizat cat de curand, prin intermediul programului de asistenta de pe site-ul Ministerului de Finante", spune Nina Gurdis.

Posibile solutii pentru companii
Pentru a putea face fata efectelor cauzate de cresterea TVA, firmele au crescut preturile, au redus din marja de profit (sau baza impozabila) sau au taiat din costuri.

"Reducerea marjei de profit ar putea fi o solutie neutra, care nu ar avea impact decat asupra profitului firmelor. In cazul in care marja de profit este in jur de cinci puncte procentuale (n. red - cu cat a crescut TVA), estimez ca vor intra in faliment. Deci reducerea marjei de profit nu ar fi o optiune pentru acestea", mai spune Adrian Teampau.

Nina Gurdis adauga faptul ca printre firmele cu marje mici de profit care sunt nevoite sa mareasca preturile, cu riscul ca aceasta crestere sa le erodeze vanzarile, din cauza restrangerii consumului, se numara cele din retail si distributia de medicamente.

"Daca lanturile de supermarketuri vor putea sa mentina preturile fixe sau daca vor fi nevoite sa le mareasca, depinde de fiecare caz in parte. Factorii determinanti care ar putea influenta o decizie de crestere sau mentinere a preturilor ar putea fi comportamentul consumatorului, elasticitatea cererii, existenta bunurilor de substitutie, dar, nu in ultimul rand, deciziile si masurile luate de concurenti. In ceea ce priveste medicamentele, este de asteptat ca medicamentele generice, mai ieftine, sa castige teren in fata celor originale, protejate prin marca", mai spune Nina Gurdis.

Pe de alta parte, Mirela Serban mentioneaza ca firmele interesate de o crestere intensiva a vanzarilor (din industria alimentara sau cele care vand bunuri perisabile etc.) ar putea evita sa creasca pretul produselor, din diverse motive (cum ar fi acela de a nu ramane cu produsele pe stoc).

Alex Milcev spune ca vor putea reduce adaosul comercial companiile din industriile unde marja de profit este inca rezonabila, avantajul fiind protejarea vanzarilor si a bazei de clienti.

Reprezentantul Mazars adauga faptul ca reducerea costurilor insemna disponibilizari de angajati, taierea costurilor cu materia prima (introducerea de ingrediente de proasta calitate in industria alimentara) sau orice alt fel de restructurare.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Cresterea TVA-ului a dus la o crestere in lant a preturilor
, produsa de faptul ca a crescut si pretul materiilor prime.
Efectul imediat al cresterii preturilor va fi reducerea vanzarilor si orientarea cumparatorilor spre produse mai ieftine, iar a producatorilor spre materie prima mai ieftina.
Primele masuri pe care au trebuit sa le ia firmele de la 1 iulie, in special retailerii, au fost actualizarea caselor de marcat, astfel incat bonurile fiscale emise sa reflecte noua cota de TVA, sa schimbe etichetele de la rafturi cu noile preturi si sa-si actualizeze programele de gestiune si contabile.
Pentru a putea face fata efectelor cauzate de crestere a TVA, unele firmele au crescut preturile, au redus din marja de profit (sau baza impozabila) sau au taiat din costuri.
Reducerea costurilor va insemna disponibilizari de angajati, taierea costurilor cu materia prima (introducerea de ingrediente de proasta calitate in industria alimentara) sau orice alt fel de restructurare.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.