Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
El spune ca obtinerea unei finantari in urma participarii la o competitie nu inseamna atingerea unui punct de maxim, asa cum este intrepretata de unii dintre participantii romani. Inseamna de-abia inceputul urcarii. Cu alte cuvinte, de la acest punct incolo trebuie sa te apuci sa lucrezi de trei ori mai mult. Iar responsabilitatea este mult mai mare si fata de tine si fata de colaboratori, investitori etc.
“Dupa parerea mea, competitiile ajuta foarte mult, in ideea de a dobandi anumite skill-uri, de a vedea ce fac altii, de a te inspira. Si este bine sa mergi si la competitii in afara tarii, ca sa vezi acolo alte abordari”, spune Vlad Stan.
Vladimir Oane considera ca antreprenorii care vor sa mearga la competitii in strainatate ar trebui sa ceara inainte feedback de la oamenii pe care ii cunosc in tara.
De exemplu, in calitate de mentor SeedCamp, el ii poate ajuta cu recomandari si conexiuni pe romanii care vor sa se inscrie in aceasta competitie.
Deschiderea participantilor fata de inscrierea la competitii
“Avand in vedere ca Net Start-up a fost printre primele competitii de acest gen de pe piata de la noi, am avut avantajul intaietatii si surprizei. La aceasta s-a adaugat sprijinul unor companii si specialisti de prestigiu. Ca atare, nu a fost dificil sa atragem atentia”, spune pentru startups.ro Cristian Manafu, Managing Partner la Evensys.
El considera ca mediul online ofera numeroase oportunitati de dezvoltare, iar romanii sunt foarte ingeniosi cand vine vorba de antreprenoriat. In aceste conditii, participantii la Net Start-up nu s-au lasat asteptati foarte mult.
Andrei Radu, organizatorul si initiatorul GpeC, crede ca initial magazinele online se inscriau in competitie in primul rand din curiozitate, dar si pentru ca se intampla ceva in zona in care activau - comert electronic, unde nu se faceau foarte multe la vremea respectiva (n. red. - 2006, anul lansarii competitiei).
“GPeC promova intr-un fel segmentul de comert electronic, din care ei faceau parte, iar lumea putea sa auda de ei”, spune pentru startups.ro Andrei Radu.
In timp, numarul criteriilor de jurizare a crescut, iar anul acesta a fost adoptat un sistem complex fata de cel din anii anteriori, inclusiv pe partea de preselectie a participantilor la GPeC. Acest lucru a facut ca anumite magazine sa nu se mai inscrie in competitie, ceea ce isi propusesera si organizatorii.
“Am considerat ca in competitie pot participa doar magazinele serioase, magazinele care isi asuma niste raspunderi. Spre exemplu, ca sa poata participa la competitie magazinele nu aveau voie sa faca spam, ceea ce a avut un efect pozitiv vizavi de inscrieri”, adauga Andrei Radu.
Lucian Gramescu, program manager la Junior Achievement Romania (JAR), spune ca cei care se inscriu la competitiile organizate de JAR sunt destul de deschisi, mai ales ca majoritatea competitiilor au si finala internationala, subventionata prin burse Junior Achievers.
“In majoritatea competitiilor exista o tendinta de scadere a interesului, nu ca numar de participanti, dar ca dorinta de participare. Tinerii sunt mai putin dispusi sa investeasca timp si energie intr-o experienta educationala, dar gasim inca destule exceptii care castiga premii si in competitiile internationale“, explica Lucian Gramescu.
In principiu, competitiile organizate de JAR sunt adresate celor care au urmat programele Junior Achievement Romania, dar se pot inscrie si persoane care nu au facut parte din aceste programe. Asa a fost cazul la editia de anul trecut a “European Young Entrepreneur of the Year”, unde au avut acces si persoane din afara sistemului JAR. Lucian Gramescu spune ca proportia celor din afara in totalul inscrisilor de anul trecut a fost de 70%.
“Pentru Elevate, faptul ca m-am numarat printre castigatorii editiei de anul trecut a European Young Entrepreneur of the Year (n. red. - etapa pe tara), a fost o consolidare a imaginii de companie performanta”, spune pentru startups.ro Tudor Maxim, managing director si fondator Elevate.
Piata competitiilor din Romania
“Dupa parerea mea, nu sunt organizate suficiente competitii la noi in tara. Romanii sunt creativi, au foarte multe idei, insa sunt putine ocaziile cand si le pot arata. Tinerii in special sunt avizi dupa oportunitati de a se face remarcati, multi isi doresc un business propriu, insa nu au idee de unde sa inceapa, cu cine sa vorbeasca, de la cine sa ia un sfat bun”, spune Cristian Manafu.
Din punct de vedere al domeniilor de activitate in care se organizeaza cele mai multe competitii, el spune ca cele mai multe sunt deschise pe partea de creatie in PR, design si online.
“Piata competitiilor din Romania inca se formeaza (n. red. - pe segmentul online). Si nici afara nu este foarte bine conturata, depinde de la tara la tara”, spune Vlad Stan.
Cu toate acestea, el este de parere ca Romania sta foarte bine la capitolul competitii in domeniul online, raportat la nivel global.
Vladimir Oane considera insa ca in Romania se organizeaza mult mai multe competitii decat are piata nevoie.
La randul sau, si Andrei Radu este de parere ca piata online este saturata de competitii care nu au o logica si care n-ar trebui sa existe.
“Sunt foarte multe competitii unde oamenii vin doar ca sa ridice un premiu si sa mai faca networking, fara sa existe o finalitate la nivel de participant si la nivel de consumator. In acest moment, eu as desfiinta 80% din competitiile pe online”, detaliaza Andrei Radu.
El spune ca aceasta tendinta se pastreaza si in offline. In sensul ca exista o problema vis-a-vis de cei care organizeaza competitii sau concursuri care nu au o finalitate si care nu ofera participantilor un raport al punctajului pe care l-au obtinut.
Pe de alta parte, Lucian Gramescu considera ca nu conteaza numarul competitiilor organizate in Romania, ci calitatea acestora. Astfel, numarul destul de mare de competitii teoretice ar trebui sa migreze catre aplicare si actiune - participantii ar trebui sa demonstreze ca pot sa transforme o idee in realitate, pentru ca este abilitatea cea mai importanta, si personal, si professional.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Principalele motive privind inscrierea intr-o competitie sunt date de nevoia de a testa o idee, posibilitatea de a primi feedback de la un juriu format din profesionisti, obtinerea validarii unei afaceri deja existente, precum si oportunitatea de a cunoaste oameni si de a schimba idei.
Castigurile imediate nu sunt neaparat de ordin financiar.
In cazul unui proiect la inceput de drum castigul poate fi legat de folosirea feedback-ul primit si accesului la un anumit grup de oameni pentru continuarea dezvoltarii proiectului.
Pentru o afacere deja existenta, poate fi vorba de castigarea notorietatii si consolidarii imaginii pe piata.
Cei care au in vedere participarea la competitii in strainatate ar trebui sa ceara inainte feedback de la oamenii pe care ii cunosc in tara.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 11 Noiembrie 2009 la ora 02.30