Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"Mai adaugam la concept inovativ magazinul Domo din Baneasa, care, complementar ofertei pe care o au ceilalti jucatori pe acest segment, a introdus o zona dedicata copiilor dotata cu o gama variata de jocuri si o zona de cafenea unde poti sa servesti o cafea sau sa navighezi pe internet. Cred ca un segment neacoperit in momentul de fata il reprezinta Department Store-urile, iar unul precum El Corte Ingles (n.red. - o retea de magazine din Spania), intr-o locatie reprezentativa ar putea functiona foarte bine. De asemenea, un magazin multimedia, precum Virgin sau Fnac (n.red. - retea de magazine din Franta si Belgia), lipsesc din planul local", completeaza Bogdan Marcu.
 

Conceptul librariilor Carturesti
Conceptul Carturesti a fost initiat in anul 2000, cand a fost deschisa prima librarie, situata pe strada Edgar Quinet din centrul Bucurestiului. Carturesti este una dintre primele librarii din Romania care a asociat cartea cu ceaiul.

"Ne doream o alta abordare a experientei de librarie, de vanzare de carte in general, si, chiar daca aveam putin spatiu, am gasit totusi loc pentru o masa si cateva scaune, la care se puteau rasfoi cartile, alaturi de o ceasca de ceai. Din aceasta imagine ideala a venit ideea. Am oferit un confort neobisnuit pentru acele vremuri si am reusit mai mult decat ne-am propus: am schimbat complet imaginea librariilor romanesti. A trebuit sa ne importam singuri ceaiurile; pe atunci se vindeau doar sortimente la pliculet, rareori ceai adevarat si mai mult prin farmacii", spune pentru startups.ro Daniel Voinea, manager de comunicare la Carturesti.

Investitia initiala in prima librarie Carturesti a fost de aproximativ 20.000 de euro, jumatate in amenajare si jumatate in produse. Aceasta investitie a fost recuperata in aproximativ doi ani.

"Avand in vedere dimensiunea, investitia in Edgar Quinet a fost cel mai usor de recuperat. Pentru ca eram la inceput si piata de carte se afla intr-un declin vecin cu colapsul, resursele erau alocate strict subzistentei: plata salariilor, a chiriei si a furnizorilor. Exista si un buget special de care dispuneam pentru a cauta si cumpara cartile rare, pentru care clientii ne lasau comenzi: le cumparam de oriunde, din depozitul editurii, din en-gros-uri, din anticariate. Pentru promovare am avut bugete modeste, cateva afise in geam si niste machete intr-o revista, dar nici nu era nevoie de mai mult, majoritatea clientilor facandu-ne reclama pentru atmosfera, oferta, servicii", detaliaza Daniel Voinea.

In prezent, sunt 13 librarii Carturesti, dintre care patru in Bucuresti, doua in Timisoara si Iasi, precum si cate una in Cluj-Napoca, Constanta, Suceava, Brasov si Arad. Majoritatea  acestora (opt) se gasesc in mall-uri, mai ales cele din afara Bucurestiului.

Costurile de amenajare pentru o astfel de librarie pot ajunge pana la 450 de euro/mp.

Managerul de comunicare al Carturesti mentioneaza ca suma investita in prima librarie este de zeci de ori mai mica decat costul unei librarii deschise in ultimul an, de exemplu, cost care nu poate fi recuperat mai devreme de cinci, poate chiar zece ani.

"Avand in vedere ca gama noastra de produse s-a extins si ca anumite domenii pot fi adresate mai bine diferitelor categorii de public prin diversificare si pozitionare, nu excludem dezvoltarea unui nou concept. O investitie importanta este proiectul ROD (n.red. - Romania Design, desfasurat intre 1 februarie 2012 si 15 iunie 2012, in Mansarda librariei Carturesti din zona Arthur Verona, aflata in centrul Bucurestiului), adresat designerilor si artistilor autohtoni, functionand ca un magazin cu o oferta complet separata de a librariei. Investitia in proiectul ROD depaseste 18.000 de euro si, momentan, nu exista alte beneficii decat cele de imagine, problema recuperarii investitiei iese din discutie", subliniaza Daniel Voinea.

Cei de la Carturesti nu exclud colaborarea cu alti retaileri, deja colaborand cu magazine de ceaiuri si papetarie, chiar si cu o cafenea, unde au dus cateva sute de titluri.

Managerul de comunicare al Carturesti nu a putut spune la ce cifra de afaceri se asteapta pentru anul trecut, care a fost foarte dificil, din cauza framantarilor sociale, dar se astepta o crestere a acesteia, nu si profit.

"Cresterea (cifrei de afaceri) o datoram inaugurarii unui nou punct de lucru, cel din mall-ul Palas din Iasi, dar si librariei din Afi Palace Cotroceni din Bucuresti, deschisa la finele anului trecut. Avem astfel mai mult spatiu de desfacere, dar chiar si cu aceste investititii, care tind spre un milion de euro, nu ne asteptam la profit", puncteaza Daniel Voinea.

El adauga faptul ca este un moment foarte dificil pentru librariile din Romania, deoarece cheltuielile sunt mari, concurenta este foarte agresiva si o mare parte din public are din ce in ce mai putini bani pentru cultura.
 

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Scaderea volumului de vanzari din ultimii ani i-a determinat pe multi retaileri sa se reinventeze pentru a rezista pe piata.
Noutatea si ineditul sunt factorii care ii determina pe retaileri sa introduca noi concepte de magazine, mai ales in perioadele de criza economica.
Noile concepte de magazine sunt implementate mai mult de retailerii de fashion, cei de IT&C si cei de mobilier.
Magazinele de tip pop-up au inceput sa apara in ultimii ani si in Romania, dupa ce au facut furori in strainatate.
Un segment neacoperit in Romania este reprezentat de magazinele tip "department store" si de cele multimedia.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.