Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Cine sunt clientii
"In general, cumparatorul de showroom este tipul de persoana care nu este bine informata si cumpara la sfatul vanzatorului din magazin, mai mult din impuls, decat gandinu-se la ce ii foloseste. Tipul de clientela care se castiga din magazinele offline este mai bun decat in online. Publicul de pe online, de obicei, se documenteaza foarte bine, pune intrebari foarte multe si vrea marfa repede", mai spune Liviu Taloi.
Marius Dosinescu adauga faptul ca in retail-ul traditional cumparatorii sunt dispusi sa cheltuie mai putin, sunt mult mai grabiti, nu le pasa neaparat de calitate, de designul buchetului sau de florile folosite, ci in primul rand de pret. Andrei Radu spune ca online cumpara cei care au avut tangenta cu domeniul, acestia fiind din generatia tanara. Cei care nu cumpara online sunt din generatia mai varstnica, persoane care nu au crescut cu accesul la internet.
“In ultima perioada, exista un procent destul de mare de oamenii din celelalte categorii de varsta, care invata de la copii sau nepoti sa foloseasca internetul, sa intre pe Skype, sa caute pe Google si care la un moment dat pot deveni clienti de magazine online, pentru ca este vorba doar de obisnuinta. Conteaza sa ne obisnuim. In rest, din punct de vedere al comporamentului de cumparare, nimeni nu este diferit", mai spune Andrei Radu.
Roxana Cojocaru, Director general al Tara Fashion, spune pentru startups.ro ca unii cumparatori din magazinul deschis in mall de companie sunt atrasi spre online si invers.
La sfarsitul anului trecut, Tara Fashion a investit 30.000 de euro intr-un magazin deschis in centrul comercial AFI Palace Cotroceni din Bucuresti. Se estimeaza investitia va fi recuperata in doi ani. Magazinul online a fost deschis acum patru ani.
Stabilirea preturilor
"Magazinele online cu prezenta offline, de obicei, practica aceleasi preturi si intr-o parte si in alta, mai ales cele care tin un showroom mai putin dezvoltat. Cel mai bine este sa aiba acelasi pret. Numai ca pe offline sunt mai multe costuri decat pe online si unele magazine nu pot sustine asta, daca nu au un rulaj mai mare de comenzi. Unde preturile sunt mai mari in showroom sau in magazinul offline, publicul este altul. Dar, daca un client care a facut comanda online, vine sa-l ridice din showroom i-l factureaza cu pretul de online”, mai spune Liviu Taloi.
Aceeasi opinie o are Andrei Radu, care mentioneaza ca, pe langa pret, in mediul online calitatea serviciilor conteaza mult in decizia de cumparare - de la timpul de livrare la grija fata de client cand are o problema de garantie, de service etc.
Floridelux.ro si Chouchou au optat pentru aceleasi preturi prin ambele canale de distributie.
Tara Fashion a optat pentru preturi mai mici in mgazinul traditional, pentru a-si atrage cumparatori in mediul online.
Magazin in mall sau spatiu stradal
Liviu Taloi si Andrei Radu spun ca pentru un magazin online spatiul fizic va fi ales in locul in care se afla preponderent publicul tinta vizat. De exemplu, poate fi un centru comercial pentru magazinele de femei sau o piata pentru cele de produse alimentare.
Roxana Cojocaru spune ca a decis sa deschida un magazin traditional in AFI Palace Cotroceni, pentru ca mall-urile au fost mai deschise in a-i accepta drept chiriasi, deoarece devenisera un brand cunoscut. Pe langa online, firma isi distribuia, inca de acum patru ani, produsele in hipermarketuri (in prezent, firma colaboreaza cu Cora, dar produsele au mai fost prezente in Carrefour, Selgros si Metro).
Alt motiv pentru care Tara Fashion a deschis magazinul intr-un mall este acela ca spatiile stradale nu mai au cautare in fata clientilor si AFI Palace Cotroceni li s-a parut un mall mai "altfel" decat celelalte.
Chouchou a optat pentru un spatiu stradal, deoarece produsele lor (incaltamintea personalizata) se adreseaza unui target bine definit.
"Nu excludem posibilitatea deschiderii unui magazin intr-un centru comercial, insa acest pas va veni, probabil, mult mai tarziu", spun reprezentantii ChouChou.
Bogdan Socol, Managing Director la SigmaNET.ro, spune pentru startups.ro ca firma nu se va orienta spre mall-uri, cel putin deocamdata.
"Din punct de vedere al operarii unui magazin online este suficienta prezenta unui singur punct de lucru in orasele resedinta de judet, in spatii nu mai mari de 50 mp - 70 mp. As deschide imediat astfel de magazine in Brasov si Constanta, ar urma Iasi, Galati si Ploiesti. Investitia poate fi de 20.000 de euro - 30.000 de euro/magazin. Deocamdata astept sa vad daca anumite negocieri se vor concretiza", mai spune Bogdan Socol.
Sigmanet.ro are un showroom, de aproximativ 300 mp, situat in zona Stirbei Voda, din Bucuresti. Inainte de a fi magazin online, firma a operat zece ani pe retail-ul traditional si a avut cinci magazine stradale, dar din ianuarie 2008 a ramas cu unul singur. (Citeste aici mai multe despre afacerile Sigmanet.ro in acest an.)
Care sunt dezavantajele extinderii in offline
Costurile ridicate (amenajarea spatiului, intretinerea si administrarea, costurile cu personalul, stocurile, mobilierul, chiria etc) reprezeinta principalele dezavantaje ale magazinelor traditionale.
Birocratia, costurile reclamei si pierderile de marfa sunt alte dezavantaje ale magazelor traditionale.
Roxana Cojocaru mai spune ca un dezavantaj este perioada mai lunga de amortizare a costurilor.
Liviu Taloi enumera printre dezavantaje si stocul de produse din magazinul traditional, acesta fiind costisitor atat din punct de vedere al resurselor financiare, cat si ca spatiu ocupat in magazin.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Avantajele extinderii unui magazin online in offline sunt vanzarile mai mari, aduse de mai multi cumparatori si de diversificarea canalelor de distributie, precum si cresterea increderii in brandul, magazinelor respective si in comertul online.
Companiile din online au inceput de doi ani sa fie prezente si in offline, dar acestea nu sunt foarte multe.
Dorinta oamenilor de a atinge produsele si de a le testa sau proba (forma, culoare, dimensiune etc.) si de a-i cunoaste pe cei din spatele site-ului sunt motivele principale pentru care cei cu afaceri in online se indreapta spre formatul traditional.
Publicul din retail-ul traditional este diferit de cel din online, prin prezenta in ambele medii putandu-se ajunge la o migrare a clientilor dintr-un loc in altul.
Costurile ridicate (amenajarea spatiului, intretinerea si administrarea, costurile cu personalul, stocurile, mobilierul, chiria etc) sunt principalele dezavantaje ale magazinelor traditionale.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro.Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 01 Octombrie 2010 la ora 00.23