Evolutia pietei francizelor din Romania
Extinderea francizelor din domeniul retailului va fi incetinita de lipsa unui numar suficient de spatii comerciale. Antreprenorii romani care au lansat afaceri de succes sunt din ce in ce mai interesati sa isi dezvolte compania prin acest sistem. Cititi in cotinuare cum va evolua piata francizelor in perioada urmatoare si care sunt factorii ce influenteaza acest segment.
In ultimii ani, francizorii straini au inceput sa fie mai interesati de extinderea in Romania. Conform unui studiu al firmei de consultanta in domeniul francizelor, CHR Consulting, factorii care au dus la aceasta evolutie pozitiva sunt legati de stabilitatea sistemului legislativ si scaderea inflatiei sub pragul de 10%. De asemenea, companiile straine din domeniu sunt atrase si de succesul pe care il au aici alte marci internationale din sistemul de franciza: Zara, Intersport, Athlete's Foot, Extyn, Primo Emporio sau Max Mara.
"Marcile mari nu cauta doar investitori care sa preia o franciza pentru tara noastra, ci parteneri cu experienta in preluarea de francize", spune Razvan Blid, director general la CHR Consulting.
El este de parere ca, in perioada urmatoare, piata locala a francizlelor va fi marcata de doua tendinte - companiile romanesti vor accelera extinderea in sistem de franciza iar francizele din retail isi vor incetini dezvoltarea.
Incetinirea extinderii din retail este legata de numarul foarte mic de spatii comerciale disponibile, in special in Bucuresti.
"Cu exceptia unui centru comercial care se va lansa in curand in nordul Capitalei, nu mai sunt lansari in viitorul imediat pe piata din Bucuresti. Iar spatiile din mall-urile existente sunt deja ocupate si exista chiar si liste de asteptare pentru momentul cand se elibereaza o locatie", spune Blid.
Problema spatiilor comerciale din Capitala ii face pe francizati sa se orienteze catre alte orase din tara, precum Brasov, Timisoara sau Constanta, acolo unde apar noi centre comerciale. Astfel, se va pastra o crestere a francizelor din retail, dar aceasta va fi mai mica decat pana acum.
Din lipsa spatiilor, unele francize ocolesc Bucurestiul inca de la intrarea pe piata si se lanseaza direct in alte orase. Directorul CHR Consulting da exemplul Mothercare, magazin care s-a deschis mai intai in Timisoara si apoi in Bucuresti, pentru ca nu a reusit sa gaseasca de la inceput un spatiu comercial in Capitala.
Insa, nici in tara nu sunt foarte multe posibilitati de extindere. Blid spune ca francizele au cele mai mari sanse de succes daca sunt deschise in orase cu minim 150.000 - 200.000 de locuitori. El estimeaza ca anul acesta, extinderea francizelor din retail in marile orase din tara va avea o crestere de 25% fata de anul trecut.
"Investitorii straini nu au inca incredere sa preia o franciza care provine din Romania. Este inca greu. Jolidon expune anul acesta pentru prima data la Salonul de Francize din Paris. Este prima incercare a unei marci locale de a intra pe piata din afara tarii, prin sistemul de franciza", spune Blid.
Companiile romanesti care apeleaza la aceasta modalitate de a se dezvolta, intampina dificultati si pe piata locala. Trebuie sa faca fata handicapului de imagine pe care il au in fata francizelor care provin din strainatate. Un investitor roman ar fi mai degraba tentat sa preia o franciza din afara tarii decat una locala. Asta in conditiile in care, dupa cum spune Blid, din punct de vedere financiar, este mai interesanta preluarea unei francize romanesti.
Cu toate acestea, apetitul antreprenorilor romani cu afaceri de succes de a-si extinde compania in sistem de franciza este in cerstere. Un studiu CHR Consulting releva faptul ca, anual, apar cel putin sapte - opt marci autohtone in franciza.
"Cei care vor sa lanseze o afacere pot investi intr-o afacere proprie sau pot copia la indigo o companie deja existenta si care si-a dovedit succesul. Daca nu vreau sa lansez ceva ce nu a fost verificat, iau o franciza", spune Blid.
Al doilea argument este legat de puterea marcii. Este mai usor sa preiei o marca deja cunoscuta, decat sa investesti in lansarea unui brand start-up. Dar, pentru aceste avantaje (concept verificat si marca recunoscuta), exista si o plata, o serie de contributii financiare catre francizor, in mod periodic. Aceste contributii scad profitul unei afaceri in retea fata de cel al unei afaceri similare, dar independente.
O greseala facuta in trecut de francizatii romani, dar care a inceput sa mai dispara in ultimul timp, este legata de estimarea capitalului necesar pentru punerea pe picoare a afacerii.
"Unii dintre cei care preiau o franciza se gandesc doar la investitia initiala si nu iau in calcul si faptul ca au nveoie, pentru primele luni, de un capital de lucru prin care sa sustina afacerea", spune Blid.
Este important de retinut faptul ca preluarea unei francize nu garanteaza succesul. In Romania, rata de inchidere a unui francize dupa un an de la lansare, este de 10% din totalul afacerilor care se deschid. Esecul depinde foarte mult si de calitatile manageriale ale francizatului. Si, in cazul retailului, de alegerea unei locatii.
Cele mai extinse francize din Romania sunt Fornetti (peste 700 de unitati), Rodipet (630 de unitati) si Romstal (125 de unitati).
In general, conform CHR Consulting, investitia medie intr-un sistem de franciza este de 55.000 de euro. In retail, investitia minima este de 55.000 de euro iar cea medie este de aproximativ 100.000 de euro. Pe segmentul serviciilor, investitia minima este de 10.000 - 15.000 de euro iar cea medie este de 40.000 - 50.000 de euro. Pe segmentul food, plaja este foarte mare pentru ca investitia minima este de 5.000 de euro iar cea maxima poate ajunge la 2 milioane de euro, asa cum este cazul master francizei Burger King.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.