Extinderea pe pietele externe - prioritara pentru afacerile de familie din Romania


In urmatorii trei ani, afacerile de familie din Romania vor investi prioritar in capitalul uman, in extinderea pe noi piete si in transformarea digitala, potrivit unui studiu EY.

 

Editia 2017 a studiului "Barometrul afacerilor de familie din Romania" are la baza raspunsuri din partea a 247 de oameni de afaceri care conduc business-uri de familie.

"Daca la editia din 2015 a barometrului nu se putea vorbi foarte mult despre tendintele din mediul digital, la editia de anul acesta, 66% dintre afacerile de familie cu o cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euro au un angajat care are ca rol urmarirea acestor tendinte. 6% dintre firme intentioneaza sa recruteze pentru aceasta pozitie, in timp ce doar 28% nu au inca un Chief Information Officer sau un echivalent", spune Alexandru Lupea, Partener si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania.

Intrebati ce ar face in situatia in care resursele financiare nu ar fi suficiente pentru a acoperi in totalitate nevoile familiei si ale afacerii, 42% din antreprenori afirma ca ar pune afacerea pe primul plan. Cei mai multi dintre antreprenorii romani care conduc afaceri de familie (57%) ar ajusta atat nevoile familiei, cat si pe cele ale afacerii, in asa fel incat ambele sa aiba parte de resurse pentru sustinere si crestere.

Afacerile de familie de succes raspund acestei provocari prin crearea unor structuri de guvernanta care stabilesc ce masuri sa fie luate in momentul in care apar neintelegeri sau conflicte intre familie si business. Reprezentantii EY spun ca e important ca aceste structuri sa existe inainte ca situatiile de mai sus sa aiba loc.

Cu toate acestea, 73% dintre afacerile de familie cu peste 1 milion de euro cifra de afaceri nu au inca implementate structuri de guvernanta familiala si nici nu au in plan crearea unei astfel de structuri. Tendinta este una pozitiva, in comparatie cu prima editie a studiului, 27% dintre respondenti intentionand sa reglementeze astfel de structuri, fata de doar 19% in 2015.

De asemenea, 85% dintre afacerile de familie cu peste 1 milion de euro cifra de afaceri organizeaza intalniri regulate pentru a discuta probleme de business, iar cele mai multe (80%) se intalnesc mai des de trei ori pe an in acest scop.
 

Planificarea succesiunii
100% dintre antreprenorii romani cu afaceri de familie cu venituri de peste 1 milion de euro au identificat responsabilul sau responsabilii pentru succesiune, fata de 87% la nivel global, ceea ce demonstreaza ca proprietarii acestor afaceri sunt proactivi in acest proces.

Daca la nivel global, Consiliul de Administratie este cel mai des responsabil pentru realizarea succesiunii (44%), urmat de proprietari si CEO, in Romania proprietarii sunt responsabili in 78% dintre cazuri, urmati de CEO (15%) si Consiliul de Administratie (5%).

Planificarea succesiunii nu are un efect major daca aceasta nu este dublata de un proces continuu de actualizare a informatiilor in conversatia din cadrul familiei, in timp ce toate partile interesate sprijina ferm acest proces. De asemenea, succesorii trebuie sa fie pregatiti continuu pentru aceasta trecere.
20% dintre afacerile romanesti de familie cu peste 1 milion de euro cifra de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generatie de antreprenori, in timp ce 73% dintre acestea sunt inca conduse de fondatori si se pregatesc pentru succesiune. La nivel global, 50% dintre afacerile de familie reusesc succesiunea la a doua generatie si doar 20% realizeaza cu succes trecerea la a treia generatie.

Pe de o parte, aproape trei sferturi dintre respondenti nu au o structura de guvernanta familiala, iar, pe de alta parte, mai putin de 10% dintre ei si-au organizat afacerea printr-o structura de tip holding. Aceste realitati nu fac decat sa imi confirme faptul ca afacerile de familie din Romania sunt inca la etapa <cautarilor de sine>, a pionieratului, unde lucrurile sunt mai putin formalizate si structurate, fara o viziune clara asupra viitorului. Acest lucru se va schimba cu siguranta in anii care urmeaza, cand ne asteptam la coagularea unor afaceri de familie solide, cu potential de dezvoltare internationala, care sa puna Romania pe orbita afacerilor de familie la nivel mondial", spune Gabriel Sincu, Director Executiv si consultant in afaceri de familie, Departamentul de asistenta fiscala, EY Romania.
 

Construirea brandului companiei in jurul ideii de afacere de familie
66% dintre business-urile de familie cu afaceri de peste 1 milion de euro comunica public faptul ca sunt afaceri de familie, fata de 76% dintre cele mai mari afaceri de familie la nivel global.

Cele mai importante motive pentru construirea branding-ulului in jurul ideii de afacere de familie (utilizarea identitatii de business de familie in publicitate, in comunicarea online, inclusiv social media, comunicate de presa si alte materiale promotionale) sunt urmatoarele: familia se identifica puternic cu afacerea (68%), ajuta in diferentierea in piata fata de competitori (64%) si creste reputatia firmei in randul clientilor (64%).

"Barometrul afacerilor de familie din Romania" este primul studiu EY dedicat afacerilor locale de familie, ajuns in 2017 la a doua editie. 247 de respondenti provenind din conducerea afacerilor de familie au raspuns in perioada 8 februarie - 5 martie 2017 chestionarului online, 80 dintre acestia conduc afaceri de familie cu o cifra de afaceri care depaseste 1 milion de euro. Chestionarul si-a propus sa stranga raspunsuri cu privire la intrebari precum: in ce masura afacerile respective au instituit structuri de guvernanta familiala, implementeaza un proces clar de succesiune, se implica in comunitate si utilizeaza identitatea de afaceri de familie in marketing.
 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii