Fond de investitii pentru start-up-urile ONG-urilor


NESsT (Nonprofit Entreprise and Self-sustainability Team) este un fond de investitii de tip venture capital care finanteaza start-up-urile ONG-urilor (Organizatiilor Non-Guvernamentale). Fondul a intrat pe piata din Romania anul trecut, si, in vara acestui an, a selectat deja primele cinci proiecte pe care sa le sprijine.

 

NESsT a fost infiintat in 1997, in Statele Unite ale Americii (SUA), drept fond de investitii non-profit. In prezent, fondul are patru birouri, in Budapesta (Ungaria), Santiago (Chile), Lima (Peru), Turlock (SUA) si activeaza in zece tari din zona Amercii de Sud si in cea Central si Est Europeana (CEE).

Fondul finanteaza (in limita a maxim 10.000 de dolari) si ofera gratuit consultanta pentru intreprinderile sociale (start-up-urile infiintate de ONG-uri). Acestea trebuie sa reprezinte o strategie de auto-finantare a ONG-urilor, prin comercializarea unui produs sau oferirea unui serviciu intr-o maniera sistematica, responsabila si profesionala. Intreprinderile sociale trebuie sa genereze venituri care sa asigure sustenabilitatea ONG-urilor si desfasurarea de activitati in conformitate cu misiunea acestora.

Spre deosebire de un fond de investitii obisnuit, NESsT nu solicita returnarea sumelor alocate si nici nu devine actionar al intreprinderilor sociale.

Primele proiecte din cadrul NESsT au fost finantate in anul 2001, in Ungaria. De la infiintare, fondul a oferit support financiar si consultanta de afaceri pentru sute de intreprinderi sociale din 40 tari.


Criteriile de selectie

Pe langa faptul ca ideea trebuie sa fie a unui ONG, alt criteriu de alegere a proiectelor finantate de NESsT este ca ideea sa fie viabila in mediul de afaceri. Dar aceasta trebuie sa aiba si o misiune sociala. De exemplu, sa angajeze persoane cu dizabilitati. Insa, modul de functionare este similar cu al oricarui alt business.

Propunerea de afaceri nu tine cont de domeniul de activitate, atata timp cat este viabila din punct de vedere economic. Nu conteaza nici in ce zona din tara isi va desfasura activitatea intreprinderea.


Concursul pentru alegerea proiectelor
Pentru alegerea intreprinderilor sociale carora le va acorda bani si suport in functionare, NESsT organizeaza in fiecare tara in care este prezent un concurs in cadrul caruia ONG-urile isi inscriu ideile. Apoi urmeaza mai multe runde in care ideile ONG-urilor sunt dezvoltate, de la gradul de pregatire al organizatiei la planul de afaceri, pana cand sunt alese cele care intra in portofoliul NESsT.

Ideile selectate primesc o finantare de pana in 10.000 de dolari. Suma poate fi accesata intr-o singura transa sau in mai multe.

Intreprinderilor sociale selectate li se acorda un grant care acopera partea de start-up”, spune pentru startups.ro Roxana Damaschin-Tecu, coordonatoarea NESsT Romania.

Intreprinderile pot sa solicite bani chiar si in etapele anterioare finalizarii competitiei, de exemplu, pentru realizarea studiului de prefezabilitate sau analiza de piata.

Ulterior, daca mai au nevoie si de alti bani, intreprinderile pot sa aplice pentru alte linii de finantare”, mai spune Roxana Damaschin-Tecu. 

Dupa ce acceseaza suma primita, NESsT monitorizeaza si consiliaza intreprinderea, pentru a se asigura ca aceasta functioneaza conform acordului semnat intre cele doua parti.

NESsT sprijina fiecare organizatie din portofoliul sau pentru a se asigura ca aceasta reuseste sa-si atinga obiectivele legate de dezvoltarea intreprinderii, de impactul schimbarii sociale, de dezvoltarea institutionala si de independenta financiara si obiectivele stabilite în cadrul procesului de planificare”, completeaza Roxana Damaschin-Tecu.

Chiar si dupa ce primesc finantare si isi incep activitatea, intreprinderile beneficiaza in continuare de consultanta din partea NESsT, pentru implementarea afacerii - asa numitul stadiu avansat in portofoliul NESsT. Din experienta fondului in celelalte tari, intreprinderile raman in stadiul avansat inca trei - patru ani, dupa ce au primit grantul.


Mecanismul de functionare
Prima etapa este aceea in care organizatiile trimit un formular de aplicatie in perioada dedicata inscrierii.

Urmeaza apoi mai multe etape de selectie in urma carora sunt selectate inteprinderile sociale premiate. Din momentul in care se depun formularele de inscriere pana la finalizarea competitiei trec intre noua si 12 luni.

Dupa inscriere, urmatoarea etapa este cea de analiza a gradului de pregatire a respectivei organizatii, structura si masura in care acea idee poate aduce venituri. De exemplu, pentru a avea o intreprindere sociala functionala, organizatia are nevoie de minim doi angajati in proiect (acesti anu pot fi voluntari ai ONG-ului).

Este mai degraba o autoevaluare a organizatiei - prin intrebarile dintr-un chestionar, reprezentantii acesteia isi dau seama de nivelul pregatirii lor. Prin selectie, organizatiile se gandesc daca pot sa se implice in implementarea unor activitati generatoare de venituri”, adauga Roxana Damaschin-Tecu.

Se organizeaza apoi un seminar, unde intreprinderilor selectate li se ofera informatii despre aspectele financiare si pietele de care sunt interesate. Dupa seminar, organizatiile isi fac un studiu de prefezabilitate pe ratiuni economice, in urma caruia aleg ideea pe care o vor pune in practica.

Ei vin de obicei cu doua - trei idei de afaceri. Putine organizatii vin cu o singura idee”, mai spune Roxana Damaschin-Tecu.

Ideea aleasa este din nou analizata, se face un studiu de fezabilitate si se discuta pe baza acesteia. Urmatoarea etapa este un workshop in care intreprinderile afla cum pot sa isi faca un plan de afaceri.


Selectia proiectelor

Dupa ce isi fac planul de afaceri, organizatiile il trimit catre NESsT. O comisie formata atat din angajati NESsT la nivel global, cat si din oameni de afaceri, le analizeaza, le puncteaza si sunt alesi castigatorii. Oamenii de afaceri, parteneri ai NESsT in tara respectiva, se regasesc in asa-numita Business Advisory Network.

In Romania, din Advisory Network fac parte opt persoane dintre care doua din cadrul unor companii, respectiv Cornelia Barancea, IBM, si John Wirth, presedintele Hild Group. Restul celor implicati reprezinta fonduri de private equity: Robert Luke, Managing Director la GED Group, Horia Manda, senior vice president si chief investment officer la Romanian American Enterprise Fund (RAEF), Cristian Nacu, partener la Enterprise Investors, Emma Popa-Radu, Partner la Advent International Romania, Mihai Sfintescu, Managing Director la 3TS Capital Partners, si Brian Wardrop, Partener la ARX Equity Partners.

Planurile de afaceri sunt punctate in functie de cat de viabilile sunt in mediul de afaceri real. Acestea cuprind toate elementele unui plan de afaceri profesionist - studii de piata, clienti, competitie, canalele de distributie, proiectii ale vanzarilor si previziunii financiare.

Conteaza cele mai bune idei in context local. Fiecare plan este evaluat pe baza unei grile prestabillite, cu punctaje specifice fiecarei sectiuni a afacerii de afaceri”, adauga Roxana Damaschin-Tecu.


De unde vin banii
Fondurile NESsT provin din campanii de strangeri de fonduri si autofinantare. Cele mai multe contributii in bani la functionarea NESsT sunt facute de companiile financiare, precum bancile sau fondurile de investitii.

Acestea rezoneaza cel mai bine la acest tip de finantare si o inteleg cel mai bine”, mai spune Roxana Damaschin-Tecu.

Pe de alta parte, o sursa importanta de finantare vine si din partea persoanelor fizice. In ultimii ani, tot mai multe companii au donat fonduri pentru NESsT.
In aceasta perioada de criza financiara, una dintre problemele cu care ar putea sa se confrunte NESsT este tocmai reducerea sumelor donate. Chiar daca, dupa cum spune Roxana Damaschin-Tecu, in perioada de criza, beneficiile implicarii in dezvoltarea de intreprinderi sociale sunt chiar mai relevante, pentru ca acestea isi propun sprijinirea celor marginalizati, care, in momente dificile, sunt primii afectati.

De asemenea, pentru ca in perioada de criza oamenii cumpara mai putin, vanzarile intreprinderilor sociale ar putea sa scada.

Insa, aceasta scadere depinde foarte mult de profilul intreprinderii sociale, de produsul sau serviciul vandut”, mai spune Roxana Damaschin-Tecu. 

In viitor, NESsT intentioneaza sa creeze, la nivel global, un sistem online prin care sa fie vandute produsele intreprinderilor sociale pe care le sprijina. Proiectul este in curs de implementare.


Rezultatele din Romania
Granturile acordate pana in prezent in Romania au o valoare totala de 44.500 de euro. Din aceasta suma, 7.500 de euro reprezinta finantari pentru etapele preliminare de selectie a afacerilor (realizarea unui studiu de piata sau a planului de afaceri). Pentru programul din acest an, din tara noastra au aplicat 52 de intreprinderi sociale.

52 de participanti este mult, dar numarul de premianti depinde de finantarea pe care o avem. Noi stim din momentul in care anuntam concursul cate intreprinderi vor primi finantare”, spune Roxana Damaschin-Tecu.

Primul concurs din tara noastra pentru selectarea unor proiecte care sa fie finantate a fost lansat in iunie 2007 si s-a incheiat in vara acestui an. Urmatoarea sesiune de depunere a proiectelor pentru Romania va fi organizata cel mai tarziu in septembrie anul viitor.

In Romania, printre activitatile prezentate in aplicatiile intreprinderilor s-au numarat lansarea de ateliere pentru produse de artizanat, confectionarea de scaune cu rotile pentru persoane cu dizabilitati sau proiecte de ecoturism.

De exemplu, “Cartea Calatoare” Focsani este una dintre intreprinderile sociale din Romania finantate de NESsT. Proiectul prevede productia de carti audio pentru nevazatori si vanzarea echipamentelor necesare pentru ascultarea acestor carti.

O alta castigatoare este “Romanian Angel Appeal Foundation (RAAF)”. Intreprinderea acestora va furniza training si informatii pentru mamele tinere. Iar fundatia “Noi Orizonturi” a primit fonduri pentru dezvoltarea unei cabane turistice.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii