Importanta de a nu renunta in fata esecului
Avea 18 ani si abia sustinuse examenul de bacalaureat cand a infiintat prima firma. Era inca in facultate cand a avut experienta falimentului in business. A fost pe punctul sa se angajeze, dar a ales sa fie antreprenor iar acum conduce o companie care dezvolta aplicatii mobile si crede ca o afacere nu trebuie pornita de la “cati bani poti face” ci de la “cator persoane le poti face viata mai buna”.
Cand avea inca 18 ani (imediat dupa examenul de bacalaureat, chiar inainte sa primeasca rezultatele), Andrei Costescu (foto) a depus actele pentru infiintarea primei firme in care a fost implicat.
Si-a inceput cariera antreprenoriala in anul 2005, creand software educational si mai apoi software web, dar prima afacere a inceput in vacanta dintre anul I si anul II de facultate, cand a inceput sa lucreze la crearea unei retele de hotspot-uri, cu servicii asa cum vazuse in Londra si in Los Angeles.
“Acum fiecare cafenea are propriul hotspot, insa pe atunci (in 2006) lucrurile stateau total altfel. Am inceput afacerea cu 1.600 de lei, bani de pe carnete CEC, care ne-au ajuns 8 luni de zile”, spune pentru startups.ro Andrei Costescu, fondatorul mReady.
Andrei a inceput acest business (Welle Wireless Networks) impreuna cu un partener care trebuia sa se ocupe de partea de marketing, in timp ce el se ocupa de partea tehnica. Dupa ceva vreme, partenerul sau s-a retras iar el a ramas singur. Apoi, a gasit un nou partener de business care sa se ocupe de partea tehnica, in timp ce Andrei a preluat partea de vanzari, marketing etc.
“Dupa opt luni de zile de dezvoltare am finalizat serviciul pe care voiam sa-l oferim. Initial ne facusem planul ca nu ne va lua mai mult de o saptamana sa punem in practica ideea care pornise la un ceai, la 7:30 dimineata. Si asa am facut si prima mare greseala. Am <perfectionat> ideea pana cand am considerat noi ca e <pregatita> pentru a o lansa. E o greseala clasica in antreprenoriat sa lansezi produsul abia atunci cand e <perfect> (exista si o vorba: Daca nu ti-e rusine de primul tau release, inseamna ca l-ai scos prea tarziu). Pentru amanarea lansarii, antreprenorii folosesc des pretextul ca produsul nu e inca gata, cand de fapt noi nu suntem inca pregatiti. Credem ca amanarea lansarii ne va aduce informatii in plus despre piata, despre cum vom promova produsul, despre marketing, despre clienti etc, cand de fapt doar ne scurgem din energia de care avem nevoie sa impingem produsul pe piata odata ce l-am lansat. Un alt pretext des intalnit (pe care l-am utilizat si eu) e ca <Produsul/serviciul e fantastic. E vina clientilor ca nu inteleg cat de bun e>. Va inchipuiti ce se intampla mai departe..”, explica Andrei.
Prima lectie invatata in antreprenoriat
Afacerea Welle a rezistat un an, pana cand au ramas fara finante. Investitia de 1.600 de lei fusese utilizata pentru a cumpara routere, un server second-hand si pentru a plati un contract facut special pentru ei de catre o firma specializata pe legislatia IT din Romania. Pentru cheltuielile mai mari, precum carcase personalizate, materiale de marketing etc. au facut o multime de bartere (au facut site-uri la schimb pentru serviciile/produsele primite).
Modelul de business era ca patronii cafenelelor sa plateasca o suma lunara, care acopera atat conexiunea la internet, cat si serviciile pe care le ofereau tinerii antreprenori. In schimb, reprezentantii cafenelelor primeau in fiecare luna un numar de carduri de acces pe care sa le ofere clientilor.
“Dupa ce am incercat in zadar sa devenim profitabili din instalarea de hotspot-uri, am ramas fara bani si am inceput sa facem software custom pentru diverse companii. Am ajuns chiar sa lucram cu companii foarte mari si credeam ca <we hit gold>. Tot restul facultatii, si chiar si dupa, ne-am ocupat de crearea de software personalizat. Piata, insa, incepuse sa intre in recesiune. Termenii de plata erau din ce in ce mai mari, presiunile financiare deveneau tot mai mari, am fost nevoiti sa facem din ce in ce mai multe proiecte pentru a acoperi pagubele din alte proiecte, oamenii au inceput sa devina din ce in ce mai obositi, multi cedau din cauza burn-out-ului si, intr-un final, tot ecosistemul nostru a cazut in mai putin de 2 saptamani. Am dat <faliment>!”, povesteste Andrei.
Angajat sau antreprenor?
A urmat apoi o perioada in care a inceput sa aiba indoilei legate de antreprenoriat si masura in care i se potriveste. A inceput sa se intrebe daca nu cumva motivatia lui era prea superficiala, daca nu cumva ar putea realiza mai bine si mai repede ceea ce isi doreste din postura de angajat si nu din cea de antreprenor.
“Mi-am dat seama de deciziile gresite pe care le-am luat, am inteles unde am fost superficial, unde am fost meschin, unde am fost lacom. Si atunci mi-am asumat tot. Nu a fost vina nimanui in afara de a mea. As fi putut preveni multe lucruri, as fi putut face atat de multe altele sa se intample minunat!”, spune Andrei.
Luase decizia sa se angajeze. A fost la 3 interviuri, pentru prima data in viata in postura de candidat si nu de angajator. A si primit cateva oferte foarte bune, pe care ii era greu sa le refuze.
“Insa, mi-am amintit de tot ce am invatat in ultimele 2 saptamani post-faliment si mi-am zis ca ar fi un semn de mare slabiciune sa nu incerc inca o data, insa de data asta sa o fac bine!”, adauga Andrei.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Andrei Costescu avea 18 ani cand a infiintat prima firma.
In vacanta dintre anul I si anul II de facultate a inceput prima afacere, o retea de hotspot-uri, cu servicii asa cum vazuse in Londra si in Los Angeles.
Afacerea a rezistat un an, pana cand au ramas fara finante, si, chiar daca dupa acest esec s-a gandit sa se angajeze, a ramas in continuare antreprenor.
In septembrie 2011 a infiintat mReady, compania de care se ocupa acum si care activeaza in domeniul dezvoltarii de aplicatii mobile Android si iOS.
De-a lungul timpului, Andrei a fost implicat in mai multe organizatii care sprijina educatia si formarea tinerilor studenti.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Acest material face parte din seria "Back2School or Back2Business?", un proiect editorial startups.ro dedicat studentilor antreprenori.