Inchirierea bicicletelor ramane o afacere de nisa
Desi nu sunt nici pe departe atat de multe ca in Beijing sau Paris, bicicletele incep sa fie utilizate si in Bucuresti sau in zonele turistice din tara. Astfel, in ultimii ani, au aparut si cateva companii locale ce se ocupa cu inchirirea acestora. Segmentul de business are potential de dezvoltare pe piata, dar deocamdata ramane unul de nisa, sezonier.
Premisele afacerii
Este stiut faptul ca strainii sunt mult mai mari amatori de ciclism decat romanii, insa reprezentantii companiilor care ofera spre inchiriere biciclete in Romania ne dau si explicatia pentru acest lucru.
“Oferta romaneasca de inchiriere de biciclete este ingreunata de interesul slab dovedit de administratiile locale. Ciclismul este promovat printre romani de diferite cluburi si asociatii din tara, cum ar fi Federatia Biciclistilor din Romania si va prinde destul de bine in perioada urmatoare”, spune pentru startups.ro George Culdan, general manager al proiectului Bate Saua, activ pe segmentul inchirierii de biciclete.
Si Cosmin Ioan Giuseppe, director la ExcuBike, o alta companie care inchiriaza biciclete, este de parere ca perspectivele unei afaceri in domeniu sunt foarte bune.
“Evolutia depinde in mare parte de cat de bine vom sti sa punem in valoare oportunitatile create de schimbarile care intervin in modul de viata urban, grija pentru sanatate, cresterea atractivitatilor tarii noastre pentru turistii straini”, detaliaza Cosmin Ioan Giuseppe.
Cine sunt clientii
George Culdan spune ca segmentul inchirierii de biciclete este foarte restrans acum. Acesta este reprezentat in principal de latura axata pe turismul de afaceri, un procent de 90% dintre clientii companiei pe care o reprezinta Culdan fiind companii care au nevoie de bicilete pentru teambuilding-uri.
“Turismul de vacanta, cicloturismul, este abia la inceput. Evolutia este dictata de dezvoltarea conditiilor practicarii ciclismului montan sau de sosea, precum si de dezvoltarea culturii bicicletei in Romania”, spune Culdan.
In conditiile in care la ora actuala, romanii nu mai sunt consumatori de turism activ, sportiv si de aventura, procesul de inchiriere de biciclete a fost inceput de la zero.
“Nu putem vorbi decat de cativa clienti fideli, care vin pentru inchiriere directa de biciclete. In rest, avem clienti de servicii turistice complexe, la care uneori includem si inchirierea de biciclete. De cand am demarat campaniile de promovare a mersului pe bicicleta in mediul urban, am inceput sa primim solicitari de inchirieri si pentru plimbari in Bucuresti, ceea ce inseamna ca lumea simte nevoia sa experimenteze”, explica George Culdan.
Pe de alta parte, Excu Bike are, potrivit reprezentatului companiei, clienti foarte variati, una dintre caracteristicile comune ale acestora fiind disponibilitatea pentru miscare.
“Ne asteptam sa avem printre clienti persoane aflate in vizita prin Bucuresti, tineri dornici de aventura sau care vor sa isi diversifice activitatile recreative incercand lucruri noi sau pasiuni mai vechi”, spune Cosmin Ioan Giuseppe.
Caracterul sezonier al afacerii
Reprezentantul Excu Bike este de parere ca nu se poate aprecia caracterul sezonier al unei astfel de afaceri.
“Aparent, sezonul cald este mai favorabil. Pe de alta parte, in planificarea afacerii nu ne-am propus sa intrerupem activitatile in lunile reci, astfel ca bicicletele pot fi inchiriate si in perioada sarbatorilor de iarna”, spune Giuseppe.
Pe de alta parte, George Culdan considera ca inchirierea de biciclete este cu siguranta o afacere sezoniera si, tocmai din acest motiv, nu are forta financiara in acest moment. Romania are aproape 10 luni pe an timp favorabil utilizarii bicicletei si Bucurestiul are relief plat, de asemenea, favorabil utilizarii bicicletei. Perioadele de varf pe acest segment sunt lunile iunie, iulie si septembrie.
“Afacerea creste de la sine, pentru ca noi nu am investit nici timp si nici bani in promovarea tactica. Ne concentram deocamdata pe dezvoltarea culturii bicicletei, pe schimbarea comportamentului romanilor si pe provocarea dezvoltarii infrastructurii specifice. In viitor, afacerea se va putea dezvolta atat in mediul urban, cat si in mediul rural - in statiuni turistice montane si litorale sau in Delta Dunarii”, spune Culda.
Ambii reprezentanti ai companiilor de inchirieri de biciclete declara ca actiunile de promovare intreprinse pana in prezent incep sa dea rezultate, astfel ca numarul celor care isi manifesta interesul pentru a inchiria o bicicleta este in crestere.
Modalitatile de promovare utilizate pana in prezent incep cu reclame in reviste de divertisment, fluturasi in magazine de specialiate sau hoteluri si ajung pana la emisiuni TV, bannere, autocolante aplicate pe masinile firmei sau promovare prin SMS si direct e-mail.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.