Increderea consumatorului la nivel global a crescut in 2014


In timp ce increderea a scazut usor in fiecare regiune in al patrulea trimestru, fata de trimestrul anterior, raportat la anul anterior, indexul este in continuare deasupra nivelului pre-recesiune de 94, incepand cu al treilea trimestru in 2007.


Increderea consumatorului la nivel global a incheiat anul 2014 cu un index de 96 - un declin de doua puncte de index fata de trimestrul anterior, urmand cateva trimestre cu impuls pozitiv, conform unui nou studiu realizat de Nielsen. Cu toate acestea, la nivelul intregului an, increderea consumatorului a crescut cu doua puncte (fiecare regiune a inregistrat mici scaderi in T4 2014, dar scorurile de incredere s-au imbunatatit in 39 din cele 60 de tari pe parcursul anului).

Increderea consumatorului a scazut cu un punct in America de Nord (106) si Asia-Pacific (106) in al patrulea trimestru - singurele regiuni care au inregistrat scoruri peste nivelul de baza de 100. Increderea a scazut, de asemenea, cu un punct in Orientul Mijlociu/Africa (95), cu trei puncte in America Latina (88) si cu doua puncte in Europa (76), fata de trimestrul anterior.

In randul celor mai mari economii ale lumii, increderea consumatorului a scazut cu doua puncte in S.U.A. (106), cu patru puncte in China (107) si cu patru puncte in Japonia (73). Pe de alta parte, increderea a crescut cu cate un punct in Germania (98) si Marea Britanie (94).

In ceea ce priveste indexul increderii consumatorilor (foto), Romania isi pastreaza ritmul bun de crestere, inregistrand un scor usor peste media europeana si semnificativ mai mare decat al celorlalte tari din vecinatate.

Increderea consumatorului continua sa urmeze trendul ascendent, inregistrand cel mai inalt scor de la inceputul turbulentelor financiare globale din 2008 (77 in comparatie cu un nivel stabil de 73 in T2 si T3 2014), in ciuda unui mediu socio-politic national si European in continua schimbare.

Nu sunt numai vesti proaste: performanta pozitiva pe parcursul anului
Progresul este lent, dar are loc intr-adevar in mai mult de jumatate dintre pietele masurate la nivel global. Scorurile de incredere din 39 din 60 de piete s-au imbunatatit pe parcursul anului. Unsprezece piete au raportat cresteri ale increderii de doua cifre, incluzand S.U.A. si Marea Britanie, care au crescut cu 12 si, respectiv, 10 puncte. Alte cresteri notabile fata de anul anterior includ Romania (+15), Egipt (+14), Irlanda (+13) si Bulgaria (+13).

Pe parcursul anului, valorile indicatorilor principali de performanta s-au imbunatatit in mod radical in America de Nord. Asteptarile cu privire la perspectivele unui loc de munca au crescut cu 12 puncte procentuale, pana la 50%, situatia finantelor personale s-a imbunatatit cu sase puncte procentuale, pana la 64%, iar intentiile de achizitii imediate au ajuns la 51% (cu 8 puncte procentuale mai mult) pe parcursul unei perioade de 12 luni.

Putin sub jumatate dintre respondetii la nivel global (49%) cred ca piata locurilor de munca va fi buna sau excelenta in urmatoarele 12 luni, crescand de la nivelul de 47%, inregistrat in trimestrul al patrulea din 2013. De asemenea, perceptiile asupra finantelor personale au crescut putin ajungand la 56% (fata de 55% in anul anterior) iar intentiile de achizitii imediate au crescut la 40% (de la 38%).

In 2014, sentimentul de recesiune s-a imbunatatit pentru majoritatea tarilor
Peste jumatate dintre respondentii la nivel global (53%) cred ca s-au aflat in recesiune in al patrulea trimestru, o imbunatatire de un punct procentual fata de trimestrul anterior si o imbunatatire de patru puncte fata e anul anterior (T4 2013). In total, 58% dintre pietele masurate la nivel global au raportat imbunatatiri ale sentimentului de recesiune, pe parcursul anului.

Intentiile de cheltuieli / economii discretionare, la nivel global, ori au ramas constante ori au scazut usor in al patrulea trimestru: aproape jumatate (48%) planifica sa economiseasca banii ramasi rest, aproximativ trei respondenti din 10 se asteapta sa cheltuiasca pe concendii/vacante (34%), haine noi (34%) si divertisment in afara casei (30%). Un sfert dintre respondentii la nivel global planifica achizitia de noi produse tehnologice (24%) si plata datoriilor (25%). O cincime va cheltui pe imbunatatiri ale casei (21%) si va investi in actiuni (21%), iar unul din 10 oameni va economisi pentru pensionare (10%). La nivel global, 13% dintre respondent au spus ca nu au bani lichizi de rezerva.

Progresul in Europa ramane lent
Nori de pesimism s-au intors asupra zonei Euro in al patrulea trimestru, increderea scazand in 20 din 32 de piete. Numai Danemarca, cu un scor al increderii consumatorului de 103, a manifestat optimism, iar Germania si Elvetia au fost singurele doua tari in care jumatate din respondenti (49% si 56%) s-au declarat optimisti cu privire la perspectivele locurilor de munca, in urmatoarele 12 luni.

Increderea in Germania, cea mai mare economie din regiune,  a crescut cu un punct de index la un scor de 98 - o continuare a micilor cresteri inregistrate pe parcursul ultimelor cateva trimestre, ajungand la un scor apropiat de pragul de referinta, aflat in contradictie puternica fata de scorul mediu de index al regiunii, de 76. Cea mai mare crestere a indexului la nivel regional, in comparatie cu al treilea trimestru, s-a inregistrat in Irlanda (+6 la 90). Invers, indicele Rusiei a scazut cu opt puncte la un scor de 79, dupa trei trimestre consecutive de cresteri. De asemenea, Italia (45) si Franta (57) au scazut cu doua puncte fiecare, in comparatie cu al treilea trimestru. 

In Romania, starea sanatatii, siguranta locului de munca, datoriile si cresterea valorii facturilor la utilitati reprezinta principalele ingrijorari ale romanilor.  Starea sanatatii si datoriile sunt mentionate semnificativ mai mult in randul romanilor comparativ cu media europeana, ca principale ingrijorari.

Increderea consumatorilor din America de Nord este in continuare puternica
Increderea consumatorilor in  SUA a scazut cu doua puncte, in al patrulea trimestru, la un scor de 106 - primul declin din 2014, dar o imbunatatire de 12 puncte fata de anul anterior. Increderea a scazut, de asemenea, in Canada, coborand cu un punct la un nivel al indexului de 102, fata de trimestrul anterior.

In timp ce toti indicatorii de incredere a consumatoilor din SUA au scazut putin in al patrulea trimestru, au fost inregistrate imbunatatiri semnificative, raportandu-ne la anul anterior: perspectivele asupra locurilor de munca au crescut cu 13 puncte procentuale, pana la 50%, increderea in finantele personale a crescut cu sase puncte procentuale, pana la 64% iar procentajul respondentilor care considera ca acum este un moment bun pentru a cheltui a crescut cu noua puncte procentuale, pana la 52%, fata de trimestrul al patrulea in 2013.

Ingrijorarile consumatorilor
Temerile cu privire la siguranta locului de munca au ramas in continuare la un nivel ridicat (20% fata de 19% in T3), cu mult peste nivelul de 9% din T2. Ingrijorarile referitoare la economie au continuat sa creasca, ajungand la un nivel de 10% (fata de 8% in T3 si 7% in T2). La polul opus, temerile cu privire la izbucnirea unui razboi au scazut semnificativ in T4 2014, la 4%, dupa un nivel stabil de 7% in T2 si T3. Printre alte ingrijorari de natura economica, temerile cu privire la datorii au crescut la 13%, semnificativ mai mult fata de T3 (9%).

Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui a fost realizat in perioada 10-28 noiembrie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii