Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

"In clipa in care esti profitabil, cand modelul tau de business are o sustinere, de-abia atunci ajungi la venture capital", a spus Radu Georgescu.

Exceptie de la regula pot face persoanele care vor sa isi testeze ideea - intrebarile primite din partea reprezentantilor fondurilor de investitii ajuta la evaluarea modelului de afaceri.

Ideile ar trebui sa fie testate si prin feedback de la potentialii clienti. Intrebarea care trebuie pusa nu este insa daca le place produsul, ci daca ar plati 100 de euro pentru el.

O capcana in care pot sa cada antreprenorii este sa incerce sa aplice in afacerea lor toate ideile pe care le primesc in urma feedback-ului.
Vladimir Oane a spus ca, in primele trei luni dupa ce UberVU a castigat SeedCamp (n.red. - in 2008), au incercat sa aplice in companie toate sfaturile primite de la unii dintre cei mai importanti oameni din domeniu. Insa toate au esuat.

"Acum, raspunsul nostru este <Sa testam, sa vedem daca merge>. Nu trebuie sa dezvoltati nimic fara client. Daca nu am un client sau oameni care ar plati, nici nu ma gandesc la asta”, a explicat Vladimir Oane.

Alexandru Bordei a spus ca feedback-ul de calitate este greu de obtinut. De exemplu, in anumite situatii, cei de la Hostway utilizeaza focus grupuri. Studiile de acest tip, precum si cele de piata, pot fi folosite doar de la un anumit nivel al afacerii in sus. De aceea, Vladimir Oane spune ca solutia este sa faci business intr-o piata pe care o intelegi, unde nu ai nevoie de studii.

Ai nevoie de studii de piata cand te duci la investitori si problema acestora este <Cat de mare este piata?>”, adauga Vladimir Oane.

Capcana povestilor de succes
O capcana in care cad antreprenorii este legata de modelele de business promovate in carti si in diverse publicatii.

Vladimir Oane a spus ca toate cartile celebre de business pe care le-a citit i-au facut mult rau, pentru ca pornesc de la premisa ca ai o companie care merge si ai niste probleme de crestere.

"Majoritatea antreprenorilor nu ar trebui sa se gandeasca ce o sa se intample cand vor avea o gramada de si vor trebui sa ajunga in mainstream. Aceasta este o problema pe care o are Twitter-ul. Nu este o problema pe care o are un start-up micut", explica Vladimir Oane.   

El spune ca a facut aceeasi greseala. De exemplu, se gandea cum sa adapteze la compania lui strategii de marketing avansate, pe care Trout le propunea pentru Ford, cand el nu avea inca primul client.

De asemenea, Vladimir Oane a mai spus ca in povestile antreprenorilor de pe Techcrunch, ceea ce nu se publica sunt lucrurile cele mai importante, precum acelea ca persoana care a venit cu ideea a mai avut cinci start-up-uri de succes inainte.

"Un start-up este al unui om de 35 - 40 de ani, care a facut cinci afaceri inainte, a esuat in doua, a fost angajat la Microsoft sau Yahoo, mai are langa el doi - trei oameni cu acelasi istoric, si impreuna fac un produs in care cred, in care-si investesc banii lor, dupa aceea banii prietenilor si, eventual, al investitorului. Acesta este un model mai de succes decat al studentului care a iesit de pe bancile scolii si a facut o chestie nemaipomenita", a spus Radu Georgescu.   

Efectul Techcrunch” asupra lui Vladimir Oane a fost chiar lansarea uberVU, proiect pornit tocmai din ideea ca el credea ca poate fi la fel de bun ca cei prezentati acolo.

"Ceea ce mi-a spus primul adviser din Silicon Valley este <Nu incerca sa fii Steve Jobs>, pentru ca exista numai unul singur. Tu esti un antreprenor care incearca sa gaseasca primii clienti. Incerca sa fii realist", a adaugat Vladimir Oane.

Sfaturi pentru tinerii antreprenorii
Studentii au fost sfatuiti sa inceapa o afacere inca din timpul facultatii, profitand de programele de business ale organizatiilor studentest si de faptul ca, in general, nu au inca presiuni sociale (familie, copii).

Foarte important este ca start-up-ul sa nu vina cu solutii la probleme artificiale, care nu exista in piata.

"Ceea ce vad foarte des la start-up-urile romanesti cu care am discutii, lucru pe care il faceam si eu la inceput, este ca realizeaza solutii fara probleme", a spus Vladimir Oane.  

Alexandru Bordei precizeaza ca un start-up ar trebui sa se concentreze pe problemele pe care le are, si care s-ar putea sa nu fie cele tehnice, ci, de exemplu, promovarea.

Ca start-up-ul sa aiba cat mai multe sanse de reusita, ar trebui sa fie doi parteneri - unul bun in zona tehnica si altul bun pe partea de business sau un singur antreprenor, dar care stapaneste ambele domenii.

Vladimir Oane atrage insa atentia ca antreprenorii nu trebuie sa uite factorul care ii face fericiti. Nu trebuie sa devii sclavul propriei afaceri, pentru ca esuezi.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

DE RETINUT:
In criza nu este important sa faci ceva diferit tehnic
, ci sa faci ceva profitabil, sa fii eficient.
In Silicon Valley, definitia start-up-ului este o companie care creeaza un nou model de business in conditi de maxima incertitudine.
Inovatia este o chestiune de cauza si efect - trebuie doar sa vii cu ceva care sa te pozitioneze un pic diferit fata de concurenta.
O capcana in care pot sa cada antreprenorii este sa incerce sa aplice in afacerea lor toate ideile pe care le primesc in urma feedback-ului.
Foarte important este ca start-up-ul sa nu vina cu solutii la probleme artificiale, care nu exista in piata.

Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.