Kerten ofera bani pentru start-up-uri


Fondul de investitii irlandez este prezent pe piata din Romania din 2007 si pana acum oferea doar finantari tip venture, pentru companiile aflate in dezvoltare. Insa, din primavara acestui an, Kerten a inceput sa ofere si bani pentru start-up-uri, sumele fiind intre 100.000 de euro si 200.000 de euro, in functie de afacere.

 

Finantarea afacerilor este deosebit de dificila in contextul actual, chiar si a celor bine stabilite pe piata. Institutiile financiare, bancile, fondurile de investitii au evitat in general finantarea start-up-urilor, multi antreprenori simtindu-se marginalizati”, spune pentru startups.ro Aurelian Trifa, partener la Kerten, in Bucuresti.

Kerten este un fond de investitii lansat de un antreprenor irlandez, Michael O´Shea, care considera ca spiritul inovativ al oamenilor de afaceri trebuie sa fie finantat si pe perioada crizei.

Banii alocati start-up-urilor provin din acelasi fond de care Kerten dispunea si pana acum - o parte din suma a fost alocata start-up-urilor, fara restrictii geografice (fondul este unul de tip regional iar finantarile se acorda pe principiul “primul venit - primul servit”).

Kerten nu investeste bani institutionali, ci banii fondatorilor. Din acest motiv, este flexibil in legatura cu domeniile de activitate din care provin afacerile ce au nevoie de finantare. In plus, pentru ca nu este un fond institutional, nivelul de birocratie este scazut in ceea ce priveste procesul de decizie, ceea ce inseamna si o durata mai scurta de timp pentru negocierile de finantare.

Ca strategie, pe partea de finantari tip venture, fondul investeste in general intre 5 milioane de euro si 10 milioane de euro. In general, investitiile sunt facute in companii in care interesele fondului sunt aliniate cu cele ale fondatorilor afacerii care necesita finantare.

Kerten are sediul central in Dublin si birouri locale in Varsovia, Istanbul si Bucuresti. (Citeste aici mai multe informatii despre acest fond de investitii.)


Conditiile de acordare a finantarii
Scopul nostru este sa asistam start-up-urile despre care credem ca au sanse mari de dezvoltare in urmatorii doi - trei ani, fara sa avem restrictii privind domeniile in care acestea vor activa”, explica Aurelian Trifa.

Start-up-urile care vor sa aplice pentru obtinerea unei finantari pot fi atat din domeniul noilor tehnologii (legate direct sau indirect de internet), dar si de domeniul serviciilor, segment de piata inca putin dezvoltat in Romania.

Pe de alta parte, de exemplu, nu cred ca un start-up in retail ar avea mari sanse de reusita astazi”, adauga Aurelian Trifa.

Antreprenorii care vor sa obtina bani de la Kerten trebuie sa aiba o viziune clara cu ceea ce vor sa faca cu firma lor. Conteaza si diferentierea produsului/serviciului lor fata de ceilalti jucatori existenti pe piata si existenta unui model coerent de business, care sa se poata multiplica.


Investitiile Kerten de pana acum
Pana in prezent, Kerten a investit in Romania intr-o firma de logistica, Logos Investments, in 2007. Restul finantarilor au fost oferite unor companii din Polonia precum Kamot, Kisan / SKS sau Fota.

In prima parte a anului trecut, multiplii de tranzactionare solicitati de antreprenori au fost exagerati de mari, fara sa existe o justificare reala in piata - dar acesta a fost trendul la vremea respectiva. In ultima parte a anului au aparut efectele inceputului de criza iar noi am devenit mai circumspecti in ceea ce priveste evolutia unor afaceri pe care le-am analizat”, explica Aurelian Trifa.

El mai spune ca un alt motiv al nefinantarii altor proiecte romanesti este legat de faptul ca asteptarile antreprenorilor privind evaluarea nu au fost ajustate corespunzator cu evolutia afacerilor lor.

In prezent analizam cateva oportunitati, fiind intr-o faza avansata de discutii cu un antreprenor si urmand sa vedem daca si cum se vor concretiza acestea intr-o investitie”, adauga Aurelian Trifa.


Antreprenorii din Romania
Aurelian Trifa considera ca in ultimele luni antreprenorii romani au devenit mult mai constienti de problemele care au aparut sau care pot sa apara in activitatea firmelor lor.

Trifa spune ca multi dintre ei au avut o stretegie de crestere care acum nu mai functioneaza, modelul de business trebuind sa fie adaptat la conditiile actuale din piata.

Probabil ca o parte dintre ei nu au cunostintele teoretice si practice necesare privind efectuarea acestor schimbari, de aceea sunt dispusi sa isi vanda afacerea care este in cadere. Altii au inceput restructurarea afacerii si caut un investitor care sa le asigure suportul necesar in vederea iesirii din criza. Dar toti sunt constienti ca este mai dificil de obtinut o finantare iar costurile sunt mult mai mari”, adauga el.

Ca tendinta, previziunile antreprenorilor privind afacerile lor nu mai sunt atat de optimiste, dar exista inca oportunitati care ar putea fi exploatate.

Din pacate, o mare parte dintre antreprenori nu a reusit sa coboare pe pamant in ceea ce priveste valoarea companiilor lor”, adauga Trifa.


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii