Mobila romaneasca in franciza
Reteaua de magazine Elvila numara in prezent 52 de unitati in toata tara. Primele magazine in franciza au fost deschise in anul 2000 iar compania urmeaza sa se dezvolte in continuare pe plan local, pe baza acestui sistem. Reprezentantii companiei spun ca extinderea vizeaza majoritatea oraselor din tara.
Fondata de Viorel Catarama in anul 1990, Elvila este in prezent una dintre principalele firme din domeniul productiei si comercializarii mobilei in Romania.
“Reteaua de franciza s-a dezvoltat incet si sigur, avand in fiecare an o crestere de 30%, fata de anul precedent”, spune pentru startups.ro Flori Moldovan, Director Sucursala Muntenia - Elvila S.A., divizia care se ocupa de administrarea retelei de franciza a companiei.
Din totalul de 52 de magazine, 28 apartin francizatilor locali.
“Pana la finele anului 2010, avem ca target o retea de 100 de magazine in franciza”, adauga Flori Moldovan.
Printre orasele vizate pentru extinderea in franciza se numara: Arad, Timisoara, Sebes, Turnu Magurele, Curtea de Arges, Sibiu, Targu Mures, Piatra Neamt, Mangalia, Ramnicu Sarat etc.
Investitia initiala
Pentru inceput, investitia pe care trebuie sa o faca un francizat la deschiderea unui magazin este de cel putin 5.000 de euro. In aceasta suma intra amenajarea unitatii, autorizatiile necesare infiintarii unitatii, precum si costurile legate de dotarea tehnica (internet, calculator, telefonie etc).
In cazul unui magazin cu o suprafata de 200 mp, investitia in stocul initial de marfa se ridica la aproximativ 20.000 euro.
“Investitia initiala variaza in functie de oras, de marimea magazinului, de situatia spatiului comercial (daca este proprietate personala sau trebuie inchiriat), precum si de gama de produse pe care o va comercializa francizatul”, explica reprezentanta Elvila.
Recuperarea investitiei initiale se realizeaza in maxim 12 luni iar cifra medie de afaceri la care poate ajunge un magazin este de 1.000.000 de lei, intr-un an de functionare.
Printre factorii care pot influenta cifra de afaceri se numara: concurenta locala, experienta francizatului, perioda din an in care se deschide magazinul, amplasarea si aspectul magazinului.
Francizatii nu platesc taxe nici la intrarea in sistemul de franciza, nici pe durata derularii afacerii.
Obtinerea francizei
Persoanele interesate de preluarea unei francize ar trebui sa detina magazine de mobila cu vechime pe piata locala si/sau sa aiba experienta in vanzari - de preferat tot in acest domeniu.
“Dar asta nu inseamna ca se refuza acordarea unei francize persoanelor care doresc o afacere absolut noua”, precizeaza Flori Moldovan.
Spatiul necesar pentru deschiderea unui magazin in franciza difera in functie de marimea localitatii in care este deschisa fiecare unitate. Pentru orasele cu pana la 50.000 locuitori, spatiul necesar deschiderii magazinului trebuie sa aiba o suprafata de 200 mp. Orasele cu pana la 100.000 locuitori implica magazine cu suprafete de circa 400 mp. Iar magazinele deschise in municipii trebuie sa masoare cel putin 1.000 mp.
Amenajarea magazinului trebuie sa corespunda standardelor Elvila, iar amplasarea acestuia trebuie facuta in principiu intr-o zona cu vad comercial bun (spre exemplu, langa un centru comercial important).
Francizatul beneficiaza de asistenta la amenajarea spatiului, training in vanzari, consultanta in marketing si management, precum si de diferite programe de instruire pentru angajatii sai. Francizatii sunt instruiti inclusiv in ceea ce priveste procesul de productie a mobilierului.
Transferul de know-how se face inainte de deschiderea magazinului, prin training atat la magazinele, cat si in fabricile Elvila, intr-o perioada de aproximativ trei luni.
Francizorul asigura consultanta pe toata durata contractului de franciza care se semneaza pe o perioada de un an si se prelungeste prin acordul partilor. Francizatii beneficiaza de exclusivitate teritoriala pe o raza de 50 km, in jurul propriului magazin.
Pentru transparenta, compania francizoare nu include taxele de transport si montaj in pretul mobilierului achizitionat de francizati, aceste doua servicii fiind facturate separat. Iar francizatii pot opta intre a-si asigura singuri transportul si a apela la francizor pentru acest serviciu.
De asemenea, fiecare francizat este liber sa-si stabileasca propriul sistem in ceea ce priveste serviciile de transport si montaj oferite clientilor sai.
Model de business
Elvila comercializeaza o gama completa de mobilier pentru casa si birou, cu aproximativ 1.000 de articole. Compania detine in prezent trei fabrici proprii pe teritoriul Romaniei iar articolele de mobilier marca Elvila sunt realizate din lemn masiv, mdf sau pal.
“Nu toate articolele din catalogul nostru sunt produse in fabricile Elvila. O proportie de 10% este importata de la partenerii nostri externi”, mai spune Flori Moldovan.
In ceea ce priveste preturile produselor, reprezentanta companiei spune ca se poate vorbi de o gama diversificata care include de la produse de serie, cu preturi mici, pana la produse premium.
In cele mai multe cazuri, promovarea se realizeaza prin publicitate outdoor, dar se fac si campanii de distributie de flyere, brosuri si cataloage. Aceste campanii sunt sustine in intregime compania francizoare.
La nivelul retelei de franciza, Elvila deruleaza campanii de publicitate prin posturile de radio sau tv locale. Toate costurile legate de aceste campanii sunt impartite in mod egal intre francizor si francizatii locali care beneficiaza in mod direct de promovarea respectiva.
Afacerea Elvila in contextul actual
In 2008, cifra de afaceri a grupului Elvila a fost de 115 milioane de euro, in crestere cu 3% fata de anul anterior. Pe langa reteaua de magazine, rezultatele includ si activitatea celor trei fabrici de mobilier.
Potrivit reprezentantilor companiei, pentru acest an, se preconizeaza o scadere de 10% a cifrei de afaceri, comparativ cu anul trecut.
In contextul scaderii pietei de mobilier si a celei de constructii, vanzarile companiei s-au diminuat in primele luni ale anului. Devalorizarea leului, scaderea puterii de cumparare si cresterea preturilor la materii prime au dus la o scadere a vanzarilor pe toata piata de mobila, inclusiv la Elvila, mai precizeaza oficialii companiei.
In momentul de fata, se incearca o revigorare a vanzarilor prin reduceri de preturi in magazine, precum si prin lansarea de noi produse pe piata.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.