Modificari in legislatia privind TVA-ul
Rambursarea, locul taxarii si clarificarea unor concepte sunt printre cele mai importante schimbari aplicabile de la inceputul anului viitor, in legatura cu TVA-ul. Pentru a integra aceste modificari, companiile isi vor revizui operatiunile cu partenerii externi si vor investi in pregatirea personalului propriu care le va aplica.
"Modificarile in materie de TVA avute in vedere pentru 2010 sunt, in principiu, cele introduse in legislatia europeana relevanta in materie. Principalul scop al modificarilor este acela de modernizare si de simplificare, dar si de armonizare legislativa", spune pentru startups.ro Ana-Maria E. Miron, Partner la Tax Advisory Services de la casa de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen Attorneys & Counselors.
Efectele schimbarilor
Ca urmare a acestor modificari, firmele vor trebui sa ia masuri in reorganizarea unor departamente. De exemplu, sa identifice sistemele si procesele influentate din organizatie. Trebuie si sa evalueze costurile si resursele necesare - training-uri, manuale si documentatii. Firmele vor implementa si testa modificarile si le vor revizui post-implementare. Cele mai multe modificari vor fi pentru departamentele de IT si taxe.
"Agentii economici vor trebui sa isi reviziteze intern operatiunile desfasurate cu parteneri externi, pentru a identifica in ce masura schimbarea unor concepte si reguli in materie de TVA le vor obliga sa isi ajusteze procedurile interne, modificarea sistemelor informatice", mentioneaza Ana-Maria Miron.
Unele efecte se vor resimti in contabilitatea companiilor, in facturare, in relatiile cu clientii si furnizorii, precum si in abordarea fata de produse si procesul de raportare a TVA-ului.
"Noile prevederi ale Directivei par sa aiba toate sansele de a produce o serie de probleme pentru operatorii economici, atata timp cat tratamentul din punct de vedere al TVA aplicat de catre acestia va fi considerabil diferit in comparatie cu prevederile actuale, iar timpul de <ajustare la noile reguli> este cat se poate de redus", spune Ramona Jurubita, Senior Tax Manager la compania de consultanta si audit KPMG.
Rambursarea
Armonizarea prevederilor referitoare la rambursarea de TVA catre persoanele impozabile (n.r. - companii sau persoane fizice inregistrate ca platitor de TVA) stabilite in Uniunea Europeana este una dintre modificarele care se vor aplica de la inceputul anului viitor. Astfel, TVA-ul va putea fi platit si in alte tari decat cele in care firmele sunt stabilite si inregistrate in acest scop.
"Notabil este faptul ca cererile de rambursare se vor depune in statul in care solicitantul este stabilit (n. r. - are activitati economice sau sediul fix)", detaliaza Ana-Maria Miron.
Companiile vor putea depune online cererile de rambursare catre persoane stabilite in Uniunea Europeana, dar nu sunt in aceeasi tara. La 15 zile de la primire, cererea va trimisa catre tara care ramburseaza taxa. Aceasta optiune elimina obligatia de a trimite catre autoritatile fiscale facturile in original.
Cererile de rambursare pot fi depuse pana la data de 30 septembrie a anului calenderistic care urmeaza perioadei de rambursare.
"In prezent, solutionarile de rambursare a TVA pe Directiva a 8-a dureaza, la nivel teoretic, intre 6 si 12 luni, dupa armonizare, termenul maxim ar trebui sa nu depaseasca 6 luni", precizeaza Ana-Maria Miron.
Ramona Jurubita, spune pentru startups.ro ca termenul de emitere a deciziilor de rambursare ar urma sa fie redus la 4 luni, de la data depunerii cererii.
De mentionat ca perioada de rambursare se poate prelungi, deoarece tarile de unde se solicita TVA au dreptul sa ceara documente suplimentare pentru tranzactiile cu o valoare mai mare de 1.000 euro, respectiv mai mari de 250 euro in cazul combustibilului.
Modificari legate de locul prestarii de servicii
Alta modificare in noua legislatie privind TVA-ul este legata de locul taxarii serviciilor in Uniunea Europeana. Daca serviciile sunt prestate catre un sediu fix al firmei aflat in alt loc decat sediul activitatii economice, locul unde se incaseaza TVA-ul este acolo unde este situat acest sediu fix.
Pentru serviciile realizate intre firme, locul prestarii, unde se incaseaza TVA-ul, va fi sediul beneficiarului sau tara unde are loc consumul bunurilor sau serviciilor. In cazul serviciilor dintre companii si persoane fizice, locul prestarii se va considera la sediul furnizorului de servicii. Exceptie de la aceasta regula se aplica pentru pentru serviciile legate de bunuri imobiliare si de cele intangibile (de exemplu, cele financiare). In aceste cazuri, locul prestarii este acolo unde clientul are sediul activitatii sau sediul fix.
Exceptii sunt si in cazul serviciilor de transport pasageri si in cazul serviciilor de transport bunuri catre persoane neimpozabile, unde locul prestarii de servicii este cel unde se desfasoara transportul, proportional cu distantele parcurse. In cazul serviciilor de transport ICA de bunuri catre persoane neimpozabile, locul prestarii de servicii este cel de plecare al transportului. Pentru serviciile de inchiriere mijloace de transport pe termen scurt, locul de prestare este cel unde mijlocul de transport este pus la dispozitia clientului.
In cazul serviciilor cultural - artistice, stiintifice, educationale, de divertisment, serviciile auxiliare transportului de bunuri, serviciilor de evaluare a bunurilor mobile corporale, serviciile efectuate asupra bunurilor mobile corporale efectuate de persoane neimpozabile, locul prestarii este cel unde acestea se desfasoara. Pentru serviciile electronice, locul prestarii este cel unde este stabilita persoana neimpozabila.
Pentru a completa aspectele referitoare la locul presatarii de servicii s-a clarificat si conceptul de persoana impozabila. Persoanele juridice neimpozabile devin impozabile pentru toate serviciile care le-au fost prestate si pe care trebuie sa le achite catre persoane impozabile.
De asemenea, se mai mentioneaza ca de la inceptul lui 2010, o persoana juridica neimpozabila este considerata impozabila, daca este inregistrata in scopuri de TVA, incaseaza sau plateste aceasta taxa. Efectul acestei schimbari va fi extinderea aplicabilitatii masurilor simplificate de TVA sau mecanismul taxarii inverse.
"In principiu, aceste modificari privind locul de impunere al serviciilor in cadrul UE vin in ajutorul contribuabililor, largind aria de aplicare a taxarii inverse", precizeaza Ramona Jurubita.
Alte schimbari
Definirea transportatorului este o alta modificare. Astfel, transportator va fi considerata orice persoana care taxeaza in nume propriu activitatea de transport.
Alta modificare este in ceea priveste faptul generator de TVA in operatiunile cu decontari sau plati succesive (de exemplu, contracte de consultanta, de constructie), unde perioada de decontare nu poate fi mai mare de un an.
Din ianuarie 2010, va aparea obligativitatea declararii anumitor servicii prestate catre alte persoane impozabile din UE. Ramona Jurubita spune ca acest fapt aduce sarcini suplimentare de declarare pentru contribuabili. In plus, tarile membre vor putea alege perioada pentru care sa se depuna declaratia privind TVA-ul.
Raspunderea individuala si in solidar pentru plata TVA in vama a fost extinsa si asupra persoanei care il prezinta pe importator sau depunde declaratia de impozit pentru TVA si accize.
Regularizarea TVA in cazul bunurilor importate plasate in antrepozit de taxa, care parasesc regimul fara vreo livrare ulterioara, este o alta modificare.
Pentru a nu exista suspiciuni in ceea ce priveste colectarea TVA-ului, tranzactiile intracomunitare trebuie declarate in aceeasi perioada si de furnizor si de cumparator. In acelasi scop, de la inceputul anului viitor, tarile vor fi obligate sa raporteze suplimentar, respectiv sa faca declaratii recapitulative lunare pentru livrari (achizitii) intracomunitare.
Alta obligatie este depunerea declaratiilor recapitulative lunare pentru prestari de servicii catre persoane impozabile si firme neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA, servicii care se supun taxarii inverse. Exista exceptii de la acest caz, iar declaratiile se pot depune trimestrial, in situatiile in care suma totala a livrarilor intracomunitare efectuate nu este mai mare de 50.000 de euro, iar tarile care doresc, pot impunde ca acest plafon sa fie de minim 100.000 euro.
Situatia din prezent
Pana in prezent, dintre tarile membre, Germania a implementat noi reguli in legislatia interna si alte cateva state au emis variantele pentru discutii cu publicul.
"Cu cat perioada de asimilare a noilor cerinte legale este mai indelungata, cu atat riscurile de tratament eronat al anumitor tranzactii scade. Mai mult decat atat, o reactie prompta din partea tuturor Statelor Membre ar fi chiar oportuna, deoarece Directiva da dreptul Statelor Membre de a implementa anumite prevederi care pot schimba locul prestarii, de exemplu, in functie de criteriul folosirii efective", subliniaza Ramona Jurubita.
Fata de aceste modificari, ca urmare a situatiei economice globale din prezent se asteapta ca in noua varianta a Codului Fiscal sa fie introduse si alte schimbari in ceea ce priveste TVA-ul si sa se reduca nivelul TVA pentru unele domenii. In prezent, aceasta varianta a Codului Fiscal se estimeaza ca va intra in dezbatere publica la sfarsitul lunii martie si ar trebui votata pana la sfarsitul lunii iunie.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.