Nevoia este un bun profesor de afaceri


Unele afaceri se bazeaza pe gasirea de noi oportunitati de dezvoltare intr-un domeniu. Alte companii isi incep activitatea adaptand pe piata locala un model care functioneaza deja in strainatate. Insa, exista si antreprenori care incep un business pentru ca, in calitatea lor de consumatori, au identificat o problema ce poate fi rezolvata.

 

Teoretic, afacerile sunt ultimul lucru la care Sorin Stoica se gandeste cand pleaca in vacanta cu famila. Insa, antreprenorul isi dorea de multi ani sa aiba propria agentie de turism. Si, pentru ca in calitate de turist s-a lovit de-a lungul timpului de mai multe probleme, anul trecut a lansat o companie pe acest segment, Eturia. Astfel, vacantele au devenit nu doar simple clipe de relaxare, ci si o oportunitate de a verifica potentialul turistic al zonelor vizitate.

Impreuna cu sotia mea am calatorit foarte mult, am trait pe propria noastra piele experiente dintre cele mai diverse si am invatat din postura de turist ce trebuie si ce nu trebuie sa faca o agentie in momentul in care iti contureaza o vacanta”, spune pentru startups.ro Sorin Stoica.

Si Ileana Anghel, unul dintre asociatii companiei Austral, a lansat o afacere in domeniul imobiliar pe baza experientei sale de client.

Ideea mi-a venit cand mi-am mutat parintii si cand mi-am schimbat locuinta. Atunci m-am lovit de experienta de a lucra cu agentiile imobiliare existente. A fost dezamagitor, dar am gasit o idee de afaceri deja functionala in Romania, insa, pe care mi-am propus sa o simplific”, spune pentru stratups.ro Ileana Anghel.

Asa ca, in urma cu trei luni, femeia de afaceri a lansat Elephanto, un site de publicitate imobiliara unde cumparatorii iau legatura direct cu vanzatorii.

Dan Berteanu, manager general al companiei de training si consultanta in resurse umane United Business Development (UBD), considera ca dorinta de a rezolva o problema din piata prin lansarea unei afaceri reprezinta singura modalitate prin care poti avea succes. Insa, el spune ca acest lucru este valabil doar daca plecam de la premisa ca nu vorbim despre intrarea pe piata a unui jucator international, ci despre un start-up lansat fara investitii semnificative, un business bazat pe inovatie.

Cand ma refer la inovatie, nu ma gandesc la o noua tehnologie, ci, in principal, la o noua modalitate de rezolvare a unei probleme. Este, daca vreti, modelul afacerilor din SUA lansate <in garaj>”, explica pentru startups.ro Dan Berteanu.

Managerul general al UBD crede ca, in construirea strategiei, atuurile antreprenorilor deriva din raspunsurile pe care acestia ar trebui sa le aiba la cateva intrebari esentiale in faza de idee: pentru ce construiesc afacerea (exit sau stil de viata); cum atrag oamenii potriviti si cum ii “contamineaza” in asa fel incat sa impartaseasca aceeasi viziune; care sunt produsele pe care le vor vinde si cum vor rezolva problema identificata; care sunt clientii pe care isi propun sa ii serveasca.


Strategia
Chiar daca experienta de client iti da ideea unei afaceri, aceasta nu este suficienta pentru a avea succes. Fara cunostinte de business, este dificil sa transformi ideea intr-o companie functionala si profitabila.

In general, cei care lanseaza afaceri reusite pe baza experientei personale fie activeaza de cel putin cativa ani in mediul de business, fie cunosc extrem de bine segmentul de piata si probleme consumatorilor.

Dar, si Sorin Stoica atrage atentia asupra faptului ca experienta nu duce singura la succes. Factorii care duc la reusita afacerii sunt mai multi.

In cazul meu, aveam experienta de turist, aveam echipa de specialisti de business, aveam banii necesari investitiei si, in principal, aveam determinarea sa fac din aceasta agentie una de succes”, explica managerul Eturia.

Pentru a se deosebi de concurenta, mai ales ca activeaza pe un segment de piata destul de aglomerat, Sorin Stoica a ales sa isi directioneze afacerea spre un public exclusivist, nu atat din punct de vedere financiar, cat din punct de vedere al asteptarilor.

Vacantele sunt personalizate, create pentru fiecare turist, cuplu sau grup in parte. Si fiecare destinatie pe care o prezinta clientilor a fost vizitata de unul sau mai multi angajati ai companiei.

La randul ei, Ileana Anghel si-a creat o strategie diferita de cea a companiilor active pe acest segment.

Concurentii sunt concentrati mai ales in zona Capitalei. Noi am fost prezenti inca de la inceput in noua orase de peste 200.000 de locuitori din tara. In urmatoarele sase luni ne vom extinde in alte 14 orase cu populatie de minim 150.000 de locuitori”, spune Ileana Anghel.


Importanta experientei
Iuliana Anghel foloseste in afacerea lansata experienta pe care a castigat-o in cadrul Austral in ceea ce priveste conducerea unei retele prezente in toata tara. De exemplu, in repetate randuri, ea a organizat  echipa de agenti Austral. Pe baza cunostintelor dobandite, ea va extinde acum Elephanto la nivel national.

Insa, Dan Berteanu nu crede ca este necesara experienta in domeniul in care vrei sa lansezi afacerea.

Fara discutie ca poate sa te ajute din perspectiva credibilitatii, a networking-ului si a vitezei de crestere, dar cred sincer ca cel mai important aspect in aceasta ecuatie este pasiunea. Si spun pasiunea, pentru ca numai in felul acesta discursul de <contaminare> a oamenilor de care ai nevoie va fi unul puternic”, explica mangerul general al UBD.

Berteanu este de parere ca doar daca pui pasiune in ceea ce faci poti transforma o idee in realitate, in rest, lumea fiind plina de idei bune “care au murit in fasa” pentru ca nu a avut cine sa le puna in practica.

La randul sau, Sorin Stoica aminteste ca atata timp cat ai disponibilitatea de a invata, iti doresti cu pasiune sa cunosti acel domeniu si ai notiuni de management, nu ai cum sa nu reusesti.


Redactor: Andreea Marinas

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii