O franciza accesorizata


Brandul de bijuterii si accesorii Oxette este prezent in Romania din 2004, cand master francizorul pentru tara noastra a deschis primul sau magazin in centrul comercial Plaza Romania din Bucuresti. Pana acum, masterul nu a acordat francize si altor companii, insa vizeaza extinderea prin acest sistem in orasele importante din tara.

 

Marca Oxette a fost lansata in 1999, in Grecia, de compania Perideo SA. Prima franciza a fost acordata in acelasi an, in orasul Atena iar in prezent exista francize in 27 de tari.

Inainte de deschiderea unitatii din Plaza Romania, timp de doi ani, produsele Oxette au fost vandute pe piata din tara in cadrul magazinului de decoratiuni Casa del Arte, al Adelei Stan. Impreuna cu Corina Barladeanu, director al agentiei de relatii publice 2activePR, Adela Stan a preluat master franciza Oxette pentru Romania. Cele doua au infiintat firma Perideo International, proprietara master francizei Oxette in Romania.

Investitia initiala in preluarea masterului si deschiderea primului magazin din tara a fost de 140.000 de euro. Intre timp, compania a mai deschis inca trei magazine Oxette (unul in Constanta si doua in Bucuresti).

"Investitia initiala a fost recuperata in trei ani. In conditiile in care, in aceasta perioada, au mai fost deschise alte doua magazine prin investii proprii", spune pentru startups.ro Alexandra Popescu, General Manager la Oxette Romania.


Investitie
Exista doua modalitati de a intra in sistemul de franciza Oxette - prin franciza simpla sau master franciza pe un oras.

In cazul unei francize simple, taxa de intrare in sistem este de 15.000 de euro si presupune deschiderea unui singur magazin.

Preluarea master francizei pe un oras implica o taxa de 30.000 euro, care asigura exlusivitatea teritoriala si presupune deschiderea mai multor magazine. Acestea pot fi deschise atat prin investitii proprii, cat si prin acordarea de francize simple.

Numarul de unitati care pot fi deschise de un master francizat depinde de potentialul fiecarui oras si se discuta cu reprezentantii Perideo International, inainte de acordarea master francizei.

Investitia in preluarea unei francize simple si deschiderea unui magazin Oxette poate ajunge pana la 150.000 de euro.

Calculul este facut pentru un magazin cu o suprafata cuprinsa intre 20 mp - 40 mp (n.red. - dimensiune considerata a fi ideala pentru deschiderea unui magazin Oxette) si include stocul initial de marfa, amenajarea unitatii si obiectele de mobilier.

Valoarea stocului initial de marfa (stocul minim cu care un magazin poate functiona in conditii optime) se ridica la 60.000 de euro.

Cu tot cu suporturile pentru produse (n.red. - display-uri, tavite), investitia in tot ceea ce inseamna mobilier poate ajunge pana la 50.000 de euro. Suma variaza in functie de cum este organizat magazinul - pe lung sau pe lat.

Costurile cu amenajarea magazinului se ridica la aproximativ 15.000 de euro.

La inceputul fiecarui an, master francizorul roman realizeaza un plan de comunicare la nivel national, pentru tot anul respectiv, stabilind totodata si bugetul aferent acelui plan. Fiecare francizat va contribui la acest buget cu o suma, care variaza in functie de proiectele stabilite pentru anul in curs, dar si de numarul de francizati din retea.

Pe parcursul derularii afacerii, francizatul nu trebuie sa plateasca si alte taxe, dar trebuie sa isi cumpere marfa prin Perideo International.

Potrivit reprezentantei Oxette Romania, investitia initiala se recupereaza in aproximativ doi ani - doi ani si jumatate.

"Cifra medie de afaceri pentru o franciza simpla este de circa 200.000 de euro, pentru primul an de functionare. Dupa care, vanzarile urmeaza un trend crescator", precizeaza Alexandra Popescu.

Ea mai spune ca printre factorii care pot influenta cifra de afaceri se numara nivelul chiriei, personalul din magazin - "pentru ca, pana la urma, ei iti readuc oamenii in magazin", dar si amplasarea magazinului (de exemplu, magazin la subsolul unui mall versus magazin la un nivel superior).


Obtinerea francizei
"In afara de faptul ca trebuie sa fie cunoscator al brandului Oxette, este important ca potentialul candidat sa aiba experienta in domeniul retail", explica Alexandra Popescu.

De asemenea, el trebuie sa fie dispus sa se ocupe strict de magazin, cel putin in primele sase luni de functionare, dupa cum precizeaza managerul Oxette Romania. Desi nu este exclusa posibilitatea delegarii acestei atributii catre o alta persoana.

Master francizorul asigura viitorilor francizati training si suport in tot ceea ce tine de intelegerea si implementarea conceptului Oxette, derularea afacerii, precum si de particularitatile pietei locale. Suportul se acorda atat la intrarea in sistemul de franciza, cat si pe toata durata contractului, fara taxe suplimentare.

"Ii asistam inclusiv in aranjarea vitrinelor, care se schimba la fiecare inceput de saptamana in toate magazinele Oxette", detaliaza reprezentanta Oxette Romania.

Conform politicii retelei, inaintea deschiderii unui magazin in franciza, master francizorul roman si apoi compania mama trebuie sa-si dea acordul asupra amplasarii acestuia.

"In Bucuresti inca nu am deschis magazine stradale si nici nu avem in plan, in viitorul apropiat. Insa, in celelalte orase din tara am putea sa facem asta. Spre exemplu, in Timisoara as vedea un magazin stradal", spune managerul roman.

Planurile de amenajare a magazinului Oxette sunt realizate de arhitecti din Grecia, iar absolut tot ce tine de amenajarea unitatii este impus de compania mama.

Desi nu exista obligatia de a lucra cu un anumit furnizor, in acest moment, mobilierul de magazin trebuie adus din Grecia, deoarece pe piata din Romania nu exista producatori care sa lucreze lemnul la standardele cerute de compania mama.

In principiu, promovarea se face la nivel national de catre master francizor, insa si francizatii pot avea initiative locale. Inainte de a fi puse in practica, acestea se discuta impreuna cu masterul, iar finantarea cade in sarcina francizatului.

"Un avantaj este faptul ca persoanele care iau acum o franciza Oxette, pleaca la drum cu un nume deja cunoscut in randul consumatorilor romani. Suntem de cinci ani pe piata si avem deja un nume format", precizeaza Alexandra Popescu.

In oricare din cele doua cazuri - franciza simpla sau master franciza pe un oras, contractul se semneaza pe o perioada de cinci ani, cu posibilitatea de a fi innoit fara plata unor taxe suplimentare.

Citeste continuarea articolului - pagina 2

 

Redactor: Oana Caltea

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii