O franciza profitabila pe intuneric
Startonight este un concept de origine romaneasca, ce vizeaza realizarea si comercializarea de obiecte cu proprietati luminoase in intuneric, care au la baza un produs inovativ. Compania a vizat extinderea in franciza inca de la lansarea pe piata, la finalul anului 2007, iar acum franciza Startonight este prezenta si in afara tarii.
Compania care a dezvoltat conceptul se numeste Startonight Industries. Emil Grecu, directorul general al companiei, spune pentru startups.ro ca ceea ce face diferenta in cazul Startonight este substanta care sta la baza fiecarui produs si-i confera acestuia capacitatea de a lumina in intuneric.
Momentan, el nu poate vorbi de o concurenta in adevaratul sens al cuvantului, deoarece nu are cunostinta de existenta unor produse similare nici pe piata din Romania, nici in strainatate. Asta fara a lua in calcul alte produse cu proprietati relativ similare, dar care se bazeaza pe elemente cum ar fi fosforul sau alte substante periculoase, deja interzise in Uniunea Europeana.
Investitia in demararea afacerii s-a ridicat la aproximativ un milion de euro si a presupus deschiderea primelor doua fabrici.
Inovatia din spatele Startonight
Toate produsele comercializate sub marca Startonight contin intr-o forma sau alta o substanta care le face sa lumineze in intuneric, timp de cateva ore. Aceasta substanta are la baza un polimer, care a fost descoperit de Helmut Lox, un sas originar din zona Brasovului, stabilit de ceva vreme in Germania.
In prezent, exista un numar de aproximativ 500 de produse Startonight, impartite pe diverse categorii - semne de siguranta, benzi luminoase, articole din sticla, deco, plafoane false, tapet, corpuri de iluminat, tablouri dual-view (in timpul zilei arata ca un tablou obisnuit iar in timpul noptii sunt luminate - vezi foto), ceramica luminoasa, articole de fashion etc.
Emil Grecu spune ca pentru fiecare suport de produs exista o alta reteta. In sensul ca polimerul care sta la baza substantei finale se amesteca cu diferite solutii, in functie de materialul pe care trebuie sa se imprime (n.red. - plastic, sticla, ceramica, textile etc).
Substanta de baza vine de la un laborator din Germania (Koln), iar retetele finale se prepara in Romania, Startonight Industries detinand brevet pentru acestea. Iar ceea ce face ca produsele sa poata lumina in intuneric este faptul ca materialul isi ia energia atat de la lumina naturala, cat si de la cea artificiala.
Modelul de business
In prezent, exista sase unitati de productie pe teritoriul Romaniei. Doua dintre ele sunt situate in Bucuresti, iar celelalte patru in judetele Constanta, Alba, Sibiu si Ialomita. Toate aceste centre de productie, asigura aprovizionarea atat pentru piata din Romania, cat si pentru celelalte tari in care franciza Startonight este prezenta.
Prima fabrica din afara tarii urmeaza sa fie construita pe teritoriul Turciei, la granita cu Bulgaria. Aceasta va produce toata gama de produse Startonight, atat pentru piata din Turcia, cat si pentru cea din Orientul Mijlociu.
In ceea ce priveste distributia produselor, exista un punct logistic in Bucuresti, unde se centralizeaza toate comenzile si de unde se expediaza marfa catre francizatii sau dealerii autorizati de pretutindeni.
Pentru piata din Romania exista si un magazin online, care functioneaza tot ca un centralizator de comenzi. Asta inseamna ca dupa inregistrare, comenzile sunt redirectionate catre reprezentantii din teritoriile de unde au fost facute.
"Daca nu avem reprezentanti in zona, putem onora noi comenzile sau le putem transmite unui francizat dintr-o zona apropiata", spune Emil Grecu.
In afara de clientii obisnuiti, care comanda in general online, o alta categorie de clienti este reprezentata de unitati hoteliere si cluburi de noapte.
Promovarea produselor se face in principiu online dar si prin participarea la diferite targuri de specialitate (Ambient Construct, Expotehnica) sau cele specializate pe francize.
"Iar odata ce ai vandut, spre exemplu, un tablou, acel tablou este generator de vanzare", spune directorul Startonight, mizand pe faptul ca produsul respectiv va fi dorit si de apropiatii celui care l-au cumparat.
Sistemul de franciza
"Decizia de extindere in franciza a fost luata de la bun inceput, pentru ca este un produs nou. Ne-am gandit ca cea mai buna varianta e franciza si am avut dreptate", explica Emil Grecu.
Initial s-au acordat francize doar la nivel local. Insa, ulterior reteaua a inceput sa se extinda si in afara tarii.
Pana in prezent, s-au acordat master francize pentru Spania, Italia, Ungaria, Bulgaria, Grecia, Cipru, Austria, Republica Moldova si Turcia. Iar reprezentantii Startonight Industries sunt in discutii pentru contracte de master francize in Ucraina, Polonia, Cehia, Slovacia, Franta, Rusia, Maroc si Chile.
In afara de Republica Moldova si Turcia, unde contractul s-a semnat cu reprezentanti locali, in celelalte tari master franciza este detinuta de romani.
Potrivit oficialului Startonight, orice persoana din Romania care doreste sa porneasca afacerea intr-o alta tara, poate deveni master francizor pentru tara respectiva. Singura conditie este sa aiba acolo un reprezentat care sa se ocupe in permanenta de business.
Daca persoana interesata de preluarea unei francize Startonight, mai detine deja o franciza locala sau o master franciza, acesta preia la jumatate de pret orice a doua franciza.
De asemenea, orice persoana care are deja un contract de master franciza poate sa ofere la randul sau alte contracte de master franciza, in numele companiei mama. Iar pentru fiecare contract semnat, master francizorul primeste 50% din valoarea taxei de intrare in sistem pe care o plateste noul master. Compania mama primeste si un procent de 10% din orice contract de sub-franciza incheiat de master francizori.
In teritoriile in care nu exista francizati, se colaboreaza cu dealeri autorizati, care nu platesc niciun fel de taxe, insa nu au exclusivitate teritoriala.
"Ceea ce am observat, este ca daca intr-o zona incepe sa opereze un dealer, in maxim o luna apare si franciza in zona respectiva", precizeaza Grecu.
In cazul Romaniei, franciza se acorda la nivel de judet. Iar, in prezent, au ramas neacoperite doar judetele de mici dimensiuni. De aceea, reprezentantii Startonight iau in calcul si varianta de a acorda franciza pe un pachet de doua judete mai mici.
"De exemplu, avem in vedere sa unim Targoviste intr-un pachet ori cu Teleorman, ori cu Ialomita", precizeaza directorul companiei.
Investitia si profitul
Investitia intr-o franciza simpla este de 10.000 de euro. Din aceasta suma, 25% reprezinta stocul minim pe care il primeste fiecare francizat la intrarea in sistem. Pe langa produse, pachetul include si materialele de marketing necesare demararii afacerii pe plan local.
Taxa de franciza poate fi platita integral la intrarea in sistem sau poate fi achitata in rate, pe toata durata contractului de franciza. Nu mai exista alte taxe pe parcursul afacerii, insa francizatii au un target minim de vanzari de 1.000 de euro pe luna. Daca nu il indeplinesc, pierd franciza.
"Recuperarea investitiei depinde de fiecare francizat in parte. Poate fi recuperata de-a doua zi sau niciodata", explica directorul Startonight.
El spune ca exista un caz in care un francizat a primit o comanda mare din partea unui hotel, inca dinaintea semnarii contractului de franciza, valoarea comenzii depasind cu mult investitia initiala.
Insa, in mod normal, investitia initiala ar trebui sa se recupereaze in sase luni. Iar cifra de afaceri poate fi de la 3.000 de euro la 30.000 de euro pe luna. Daca francizatul distribuie direct produsele, are un adaos comercial de 60%. Daca face distributia printr-un dealer local, adaosul pe care il percepe este de 23%.
In ceea ce priveste acordarea master francizei pentru o tara, taxa de franciza este de 1.000 de euro la un milion de locuitori, daca franciza este preluata de un roman, si de 5.000 de euro la un milion de locuitori, daca este preluata de o persoana din tara respectiva.
Obtinerea francizei
Franciza Startonight se acorda doar pe partea de distributie, nu si pe cea de productie. Contractul se semneaza pe cinci ani, cu posibilitatea de a fi prelungit fara niciun fel de taxa.
Cand se acorda franciza pe o zona, toti dealerii autorizati din acea zona sunt preluati de noul francizat.
Francizatii nu sunt obligati sa deschida magazine sau showroom-uri. Ei au nevoie doar de un spatiu de depozitare pentru un stoc minim de produse.
"In ceea ce priveste distributia, francizatii au doua variante: sa vanda ei direct sau sa vanda catre dealeri locali, care apar mai devreme sau mai tarziu", detaliaza Emil Grecu.
Indiferent de situatie pretul pe piata al produselor este acelasi. In oricare din cazuri, se merge pe comenzi si nu pe stocuri mari.
"De aceea, franciza nu presupune costuri mari de operare", explica reprezentantul Startonight.
Cheltuielile de promovare la nivel local sunt suportate in mod egal de francizat si de compania mama.
"Noi contribuim cu jumatate din valoarea cheltuielilor, sub forma de marfa", explica directorul companiei.
Colaborare in productie
Trei dintre punctele de productie din tara sunt dezvoltate in colaborare cu francizatii locali. Insa, investitia a apartinut francizatilor, deoarece activitatea a venit in completarea afacerii deja existente a acestora.
Acesti francizati au doar dreptul de a produce anumite articole, respectand indicatiile companiei mama. Ei primesc substantele specifice gata preparate pentru materialele cu care lucreaza. Ca atare, nu au niciun fel de acces la retetar.
Pretul cu care ei vand produsele realizate in unitatea lor sunt stabilite de comun acord cu reprezentantii Startonight Industries. Francizatii care detin unitati de productie pot efectua livrari direct spre ceilalti francizati sau prin compania mama.
Contextul din piata si strategia de dezvoltare
Cifra de afaceri inregistrata anul trecut de Startonight Industries s-a ridicat la un milion de euro.
"Trebuie precizat ca, de la luna la luna, cifra s-a dublat", spune directorul companiei.
Daca se ia in calcul contextul economic din piata, Emil Grecu este de parere ca aceasta crestere de pana acum s-ar reduce cu 20%, in 2009.
"Pentru a diminua efectele crizei, noi mizam pe extinderea foarte rapida", explica reprezentantul Startonight.
Odata ce va creste rulajul, pretul de cost va scadea, urmand ca acest lucru sa se regaseasca si in pretul final al produselor.
Reprezentantul Startonight are in vedere dezvoltarea de unitati de productie in fiecare tara in care este prezenta franciza. Si, in principiu, investitia in centrele de productie ar veni, ca si pana acum, fie din partea master francizorului local, fie a acestuia in colaborare cu sub-francizatii sai.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.