Oportunitatile pietei de outdoor
Publicitatea outdoor a inregistrat o rata anuala de crestere de aproximativ 30% in ultimii ani. Insa, contextul economic nefavorabil din prezent a afectat piata, aducand scaderi estimate la 25%. Cu toate acestea, jucatorii din domeniu spun ca acest canal de comunicare va ramane o optiune, mai ales datorita accesibilitatii.
In ritm cu evolutia intregii industrii de advertising din ultimii ani, piata de publicitate outdoor a inregistrat o tendinta ascendenta. Contextul favorabil a fost generat de evolutia economica, dar si de intrarea pe piata romaneasca a unor jucatori de pe plan international, prin achizitia unor companii autohtone.
Potrivit datelor furnizate de Clear Channel Romania, in 2007, piata de outdoor inregistra aproximativ 40 milioane euro, iar in 2008, piata de outdoor a fost estimata pe la 60 - 70 de milioane de euro, dintre care 40 - 50 de milioane doar in Bucuresti, care detine peste 50% din totalul pietei.
Avantajele outdoor-ului
“Outdoor-ul are avantajul expunerii mesajului timp de 24 de ore din 24, are avantajul focalizarii pe o anumita zona, dar si cu posibilitate de extindere la nivel national, iti poate oferi atat frecventa, cat si acoperire. Si, poate cel mai interesant aspect, outdoor-ul este si va ramane in continuare un canal de comunicare eficient, la preturi foarte mici, comparativ cu alte canale de comunicare”, spune pentru startups.ro Ariadna Plesu, Head of Sales & Marketing la Affichage Romania.
Din informatiile furnizate de firmele din domeniu, ponderea publicitatii outdoor in cadrul pietei totale de advertising este de circa 9% - 10%, jucatorii estimand mentinerea acestei cote si pe parcursul lui 2009, in ciuda modificarilor negative de bugete.
Vlad Ruta, partener in cadrul companiei de publicitate stradala Mistic Media, spune ca outdoor-ul neconventional are o pondere relativ scazuta (10%) din outdoor-ul clasic, din cauza ca necesita costuri mari de productie a materialului publicitar. Ruta considera ca singura tendinta vizibila in outdoor este scaderea preturilor.
“Outdoor-ul este un canal de comunicare accesibil si cu rezultate foarte bune”, spune si Raluca Grigorescu, Sales Director la compania News Outdoor Romania, filiala companiei News Outdoor Group, divizia Out-Of-Home (OOH) a The News Corporation Ltd.
Ce se cauta cel mai mult
“Daca pana acum cateva luni outdoor-ul necoventional era la mare cautare, in acest an noi simtim ca atat clientii, cat si expertii in media, prefera investitiile in outdoor-ul standard, care vin cu siguranta acoperirii pe o zona mai larga, fata de investitiile in proiecte neconventionale, cu impact pe o arie restransa”, spune Grigorescu.
Cele care comunica chiar si in perioada crizei prin intermediul publicitatii oudoor sunt companiile din domeniul bunurilor de larg consum, telecomunicatii, retail. George Floricel, Head of OOH la Zenith Media spune ca piata se va orienta catre zona digitala.
“Evolutia tehnologica isi va face simtita prezenta si in aceasta industrie si va aduce cu ea si noi oportunitati de comunicare, neexploatate inca”, spune Floricel.
In ceea ce priveste outdoor-ul neconventional, Ariadna Plesu considera ca acesta imbraca diverse forme in Romania, fiind perceput diferit prin comparatie cu panourile clasice: mesh-uri, prisme, cuburi, expunere proiecte 3D la sol, proiecte 2D montate pe panouri, scene, podiumuri etc.
Reprezentantii Affichage spun ca lucreaza in prezent la implementarea unui sistem de masurare a audientei outdoor, impreuna cu Euromedia si News Outdoor. Proiectul presupune in prima faza un studiu pilot pentru Bucuresti si, ulterior, dezvoltarea acestuia la nivel national.
Ce nise pot fi exploatate
Firma HQM Services, lansata pe piata publicitatii outdoor la inceputul lui 2009, in Brasov, promoveaza un concept mai nou de outdoor: bancile cu spatar publicitar. Gino Ghioane, unul dintre fondatorii HQM Services, spune pentru startups.ro ca oportunitatea dezvoltarii unui astfel de concept i-a determinat sa intre pe aceasta piata.
“Prin noul suport outdoor venim in sprijinul companiilor pentru a aduce mesajul cat mai aproape de consumator, atat din punct de vedere fizic, cat si emotional. Amplasarea bancilor (in statiile de autobuz), precum si utilitatea lor (spatii de odihna) vor face ca gradul de receptionare si memorare a mesajului care se doreste a fi transmis sa fie foarte mare”, spune Ghioane.
Principalul obstacol la lansarea business-ului a fost contextul economic nefavorabil care a generat reducerea bugetelor de promovare. Fondatorul HQM spune insa ca, atat nisa, cat si conceptul inovator, vor surmonta efectele crizei.
“In mod sigur mai exista inca nise neexploatate in piata de publicitate outdoor, insa pentru a patrunde pe piata trebuie sa fii original, creativ si sa fii dispus sa muncesti mult. Daca ideea este buna, fezabila si cei care o aplica cred cu adevarat in ea, in mod sigur vor reusi sa ocupe un loc pe piata”, mai spune Ghioane.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.