Piata biletelor online: 4 - 5 ani pana la maturizare


Companiile active in vanzarea online de bilete estimeaza o crestere a cifrei lor de afaceri din acest an. Insa, per total piata, unii vad o crestere de 20%, in timp ce altii considera ca se poate ajunge chiar la o stagnare sau usoara scadere. Calculele lor se bazeaza pe tipul si numarul de evenimente scoase la vanzare, numarul de bilete vandute si evolutia pretului acestora.

 

Conform datelor oferite de firmele din domeniu, anul trecut, piata de bilete online din Romania era estimata la aproximativ 3 milioane de euro. Suma ar reprezenta in jur de 30% din piata totala de bilete din Romania, estimata la 10 milioane de euro.

Andrei Tuturuga, Manager la Ticketpoint.ro (parte din grupul RTC), estimeaza pentru acest an o crestere cu 20% a pietei de bilete online, sustinuta de concertele artistilor internationationali. Valentin  Vasiloiu, director executiv la Eventim.ro, considera ca pe aceasta piata nu vor fi fluctuatii majore, in 2009.

Pe de alta parte, Andreea Petrescu, Managing Director la Bilete.ro, estimeaza pentru startups.ro o usoara scadere a pietei pentru intreg anul 2009, deoarece cresterea de vanzari din prima parte a anului va fi compensata de scaderea din a doua jumatate. Iar Radu Storescu, director general al companiei Online Distribution (biletelameci.ro, blt.ro, biletelaspectacol.ro), spune pentru startups.ro ca in primele luni ale acestui an se simte o scadere de 20% a pietei, ca urmare a tendintei de scadere a  pretului per bilet.

Bogdan Tudor, Director General la Myticket.ro, precizeaza pentru startups.ro ca biletele online ating si 45%-50% din totalul de biletele vandute pentru un eveniment, fata de 25%, cat era in urma cu trei ani.


Cum evolueaza cifrele de afaceri ale companiilor din domeniu
Radu Stroescu spune ca cifra de afaceri a Online Distribution a urcat anul trecut cu 80%, fata de anul anterior, ajungand la aproximativ 2 milioane de lei, ca urmare a maririi numarului de evenimente promovate si cresterii ponderii mediului online in comercializarea de bilete.

Pentru Online Distribution, concertele aduc cea mai mare parte a profitului si a cifrei de afaceri. In acest an, Radu Stroescu estimeaza o cifra de afaceri mai mare cu 30% decat in 2008, ritmul de crestere mai redus fiind motivat de scaderea pretului biletelor comercializate.

Andrei Tuturuga spune ca cifra de afaceri a Ticketpoint a crescut cu 50% anul trecut, fata de 2007, motivata de dezvoltarea pietei de divertisment si alinierea la nivelul occidental. Doua treimi din biletele vandute de Ticketpoint.ro au fost reprezentate de cele pentru concerte rock. Iar vanzarile online detin aproximativ 30% din total, restul biletelor fiind vandute in magazinele Diverta.

Andreea Petrescu spune ca fata de 2007, numarul de bilete tranzactionate de Bilete.ro a crescut cu 30% anul trecut, la fel si evenimentele scoase la vanzare. In plus, toate evenimentele de pe Bilete.ro au avut anul trecut o crestere a vanzarilor de bilete.

Pentru acest an, mangerul Ticketpoint.ro estimeaza o crestere de 20% a cifrei de afaceri, influentata de contextul economic actual. Tinta Ticketpoint.ro in 2009 este consolidarea pe piata si imbunatatirea retelei de distributie.  

Bogdan Tudor spune ca cifra de afaceri a Myticket.ro a crescut cu 15% anul trecut, fata de 2007, influentata in primul rand de cresterea ponderii vanzarilor online a biletelor de spectacol.

Pentru Eventim.ro, concertele si festivalurile, mai ales cele cu vedete internationale, aduc cele mai multe venituri, insa comercializarea online de bilete reprezinta numai o parte din afacere, reprezentantii companiei neprecizand insa ponderea detinuta. Valentin Vasiloiu adauga faptul ca planurile de viitor ale Eventim.ro prevad si intrarea pe vanzarea de bilete din sport si din domeniul cultural.


Factorii care influenteaza piata in mod pozitiv
Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca fata de aceeasi perioada a anului trecut, in ultimele trei luni, vanzarile de bilete online au crescut cu 20%, in ciuda situatiei economice. De exemplu, numarul de bilete vandute de Bilete.ro in perioada noiembrie 2008 - martie 2009, fata de noiembrie 2007 - martie 2008, a fost cu 33% mai mare. In plus,  volumul de bilete vandute de Bilete.ro a crescut cu 77% in primul trimestru din 2009, fata de perioada similara de anul trecut.

Cu buzunarul mai gol, cumparatorii vor renunta la alte placeri, pentru a putea, totusi, sa vada live formatia favorita, o piesa de teatru interesanta sau o expozitie unicat”, detaliaza Valentin Vasiloiu.

Concertele vedetelor internationale au fost si raman unul dintre factorii care contribuie la cresterea pietei de bilete online. Depeche Mode, Metallica, Kylie Minogue, Iron Maiden, Lenny Kravitz, Manu Chao, Manic Street Preachers si Sting sunt cateva dintre vedetele internationale ale caror concerte au marit vanzarile online de bilete. 

Piata a evoluat foarte mult in ultima perioada, oferta de concerte a crescut, iar publicul are acum de unde alege. Vanzarile depind evident de anvergura evenimentelor”, adauga Bogdan Tudor.

Bogdan Tudor spune ca o dovada a faptului ca piata nu va fi afectata de situatia economica este faptul ca numarul evenimentelor sold-out este in crestere. In plus, el considera ca 2009 suna promitator in materie de concerte, iar organizatorii promit noi confirmari in programul acestui an.


Factorii care determina scaderea pietei
O problema a pietei de bilete online este reticenta unor dintre organizatori in a folosi internetul pentru vanzare. Radu Stroescu spune ca un exemplu este teatrul de stat.

Un alt factor care contribuie la scaderea pietei in actuala situatie economica este reducerea numarului de evenimente, pe fondul lipsei de incredere a organizatorilor in evolutia pietei, si scaderea calitatii spectacolelor.

Segmentul va fi influentat si de reducerea puterii de cumparare, care va duce la o selectie mai riguroasa decat pana acum din partea clientilor.

"Consumatorul se va gandi de doua ori daca si ce va alege in privinta concertelor care se vor desfasura in 2009", mentioneaza Andreea Petrescu.


Pretul biletelor
Pe langa factorii mentionati, si scaderea pretului la bilete poate contribui la reducerea pietei. Radu Storescu spune ca in primele luni din 2009, pretul pe bilet a scazut in medie cu 30% - 40%, deoarece puterea de cumparare a clientilor a fost afectata de situatia economica, iar organizatorii se pliaza pe aceasta situatie. Andreea Petrescu estimeaza o scadere medie de 20% a pretului pe bilet in acest an.

"Mai bine vinzi mai mult la un pret mai mic decat sa vinzi la pret mare, dar volum mic.....si acest lucru se vede din cresterea volumului de bilete vandute in trimestrul intai al acestui an, versus aceeasi perioada a anului trecut", detaliaza Andreea Petrescu.

Pe de alta parte, Andrei Tuturuga considera ca nu se remarca o scadere generala a pretului per bilet, dar acest lucru depinde de eveniment, tendinta fiind de aliniere a preturilor din Romania cu cele din Europa de Vest. Iar Bogdan Tudor spune ca pretul pe bilet a ramas acelasi in ultimele luni.

Pretul unui bilet se calculeaza in functie de tipul de spectacol, de calitatea acestuia si de costurile evenimentului. Cele mai multe vanzari sunt pentru biletele cu preturi medii, intre 60 de lei si 120 lei, conform reprezentantilor companiilor din domeniu. Numarul de bilete vandute de un spectacol depinde de artist si de publicul tinta vizat.

"Daca vorbim de formatii sau artisti de renume, atunci in cele mai multe cazuri pretul nu mai conteaza", subliniaza Andrei Tuturuga.


Cum se vand biletele
De obicei, biletele sunt vandute prin mai multe canale, numai pentru unele dintre evenimente fiind semnate exclusivitati.

Colaborarile in regim de <exclusivitate> sunt inca in faza incipienta in Romania, motivul principal fiind acela ca organizatorii doresc sa isi vanda biletele prin mai multe retele si site-uri”, subliniaza Bogdan Tudor.

In cazul Ticketpoint.ro, 70% dintre evenimente sunt vandute in exclusivitate, iar la Eventim.ro ponderea este mai mare de 50%.

Procentul biletelor anulate este de maxim 5%, iar motivele sunt legate de unele confuzii, de neincrederea in sistemul de plata online si de atitudinea clientilor. Pentru Online Distribution, comenzile anulate reprezinta sub 5%, iar pentru Eventim.ro, Myticket.ro si Ticketpoint.ro, in jur de 1% pentru fiecare eveniment.

Modalitatile de plata cele mai folosite sunt transferul bancar, cardul, plata ramburs si direct la sediul sau la casele de bilete ale firmelor respective, deoarece sunt considerate cele mai sigure. Alte modalitati de plata sunt mandatul postal si e-mandatul.


Dezvoltarea pietei
Tinand cont de contextul de acum din piata, jucatorii din domeniu se asteapta la o maturizare a acestui segment in urmatorii patru - cinci ani. Radu Stroescu spune ca vanzarea de bilete online poate sa creasca pana la 80% din totalul biletelor comercializate, dupa ce clientii vor avea mai multa incredere in acest mediu si se vor convinge ca este mult mai comod sa cumpere asa.

Reprezentantii companiilor din domeniu spun ca un semn al maturitatii pietei ar fi ca biletele pentru un eveniment care are are loc pe un stadion cu o capacitate de 50.000 de persoane sa se vanda in cateva ore, exclusiv online. Ei spun ca potenatialul se afla in zona de bilete pentru teatrele de stat si cinematografe, dar nici pentru celelalte segmente nu s-a ajuns inca la saturatie.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii