Potentialul celei mai dulci afaceri


Piata exploatatiilor apicole este in crestere cu circa 20% anual, iar specialistii spun ca este loc suficient pentru dezvoltarea unor afaceri in domeniu, mai ales ca exista posibilitatea obtinerii unor subventii si fonduri de la stat. Investitia intr-o afacere de profil incepe de la cateva mii de lei si ajunge pana la 200.000 de euro.

 

Romania are acoperit doar 40% - 50% din potentialul melifer la nivel national”, spune pentru startups.ro Ioan Fetea, presedintele Asociatiei Crescatorilor de Albine (ACA).

El adauga faptul ca in fiecare judet exista posibilitati de dezvoltare si de extindere a unei afaceri in domeniu, pentru ca un apicultor valoros isi poate muta stupii in alt loc si astfel zona nu se suprapopuleaza. Fetea spune ca cea mai apreciata calitativ este mierea de salcam, insa cea poliflora este mai bogata in nutrienti.

Victor Mates, manager la firma Apidava estimeaza ca piata isi va mentine o crestere anuala de 20%, cu o crestere de circa 5% pe piata interna si de 10 % - 15% la export. El apreciaza ca piata totala a mierii din Romania se ridica la 20 de milioane - 25 de milioane de euro. Antreprenorul a fondat compania Apidava la inceputul anilor ’90, ajungand in prezent la o cifra de afaceri de 3 milioane de euro anual.

Mates considera ca inca mai este loc pe piata pentru dezvoltarea unor afaceri de acest tip si apreciaza ca exploatatiile au evoluat mai ales dupa aplicarea primelor proiecte finantate de SAPARD, apoi prin Programul National de Apicultura. De asemenea, fondatorul Apidava considera ca exista potential si in domeniul produselor apicole derivate: cosmetice, suplimente nutritive etc.


Piata interna versus piata externa
Reprezentantii companiilor de profil estimeaza ca productia anuala a Romaniei se siteaza intre 8.000 si 15.000 de tone de miere, ajungand la maxim 20.000 de tone.
Raluca Georgescu, reprezentanta firmei Apicola Pastoral Georgescu, infiintata tot la inceputul anilor ’90, spune pentru startups.ro ca zonele cele mai productive sunt Calafat, Valcea, Arges, Valea lui Mihai (pentru salcam), Ciucurova, Comana, Vaslui, Lipia (pentru tei), Baragan-Dobrogea si regiunile din sudul tarii (pentru floarea soarelui), precum si zonele de munte (pentru zmeura).

Ea precizeaza insa ca mierea produsa in Romania este destinata in principal exportului si numai 10% ramane sa fie consumata pe piata interna. Si Victor Mates spune ca trei sferturi din productia interna merge catre exportul in tarile Uniunii Europene (UE), iar pe piata interna retelele de desfacere sunt constituite de lanturile de retail si cash&carry.

Potrivit reprezentantei Apicola Georgescu, consumul intern de miere a scazut cu aproximativ 20% in contextul crizei. Pe de alta parte, Ioan Fetea precizeaza ca 2009 a fost un an bun atat ca productie, cat si din perspectiva consumului.

A fost un an bun la extractia de miere de salcam, si a crescut si consumul intern de miere. In ultimii ani acesta s-a dublat, crescand de la 80 de grame pe cap de locuitor annual, pana la peste 200 de grame. Comparativ, in tarile Uniunii Europene, in special Germania si Franta, consumul este masiv, cu o medie de 1kg - 2 kg”, explica Fetea.

Presedintele ACA spune ca Germania se afla pe locul 1 ca si consum la nivel european, iar “ungurii cumpara mierea de la noi si o pun la vanzare spunand ca provine din alta parte”.


Investitia in afacere
Raluca Georgescu spune ca dupa integrarea in UE, cerintele de calitate au crescut si multe firme nu au putut face fata noilor conditii referitoare la dotarile spatiilor de productie, astfel ramanand un numar restrans de firme pe piata interna.

Reprezentanta Apicola Georgescu precizeaza ca suma de investit intr-o afacere de acest tip depinde de nivelul de dezvoltare dorit. In opinia ei, un apicultor care doreste sa ambaleze propria miere are nevoie de 10.000 de euro, un mic ambalator are nevoie de 50.000 de euro - 100.000 de euro, iar cei care doresc sa produca peste 100 de tone anual trebuie sa investeasca peste 200.000 de euro.

Si Victor Mates apreciaza ca un antreprenor trebuie sa investeasca intre 50.000 de euro si 100.000 de euro pentru o ferma cu 300 - 500 de familii albine.

Se poate incepe cu suma de 5.000 de lei - 6.000 de lei, investitie in care intra utilajele si 10 stupi, urmand ca acestia sa fie inmultiti. Dar investitia intr-o astfel de afacere poate ajunge si la 60.000 de lei, in functie de numarul stupilor”, spune presedintele ACA.

El adauga faptul ca asociatia pe care o reprezinta organizeaza cursuri pentru apicultori, oferind atestate cerute de UE, dar asigura si mijloacele tehnice si de productie. De asemenea, ACA asigura achizitia tuturor produselor apicole si detine filiale in toate judetele din tara.
Investitii prin FEADR

Prin Programul National pentru Dezvoltare Rurala 2007 - 2013, apicultorii beneficiaza de posibilitatea finantarii unor proiecte specifice. Astfel, in cadrul Masurii 121 -

Modernizarea exploatatiilor agricole” sunt finantate proiecte, in domeniul exploatatiilor apicole, cu fonduri nerambursabile de pana la un milion de euro, iar in cazul asociatiilor de pana la 2 milioane de euro.

Reprezentantii Agentiei de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, institutie publica cu personalitate juridica, subordonata Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), explica pentru startups.ro ca investiile eligibile constau in constructia/modernizarea cladirilor operationale, achizitia de instrumentar apicol (inclusiv stupii) sau de utilaje apicole, inclusiv pavilion pentru transportul pastoral.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


Redactor: Lidia Ionita

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii