Produsele autohtone devin mai importante pentru romani


Retailerii, distribuitorii si producatorii spun ca, in ultimii ani, a crescut consumul de produse autohtone, dar nu patriotismul ii motiveaza pe romani sa le cumpere. Uneori, ei nici nu stiu ca produsele sunt fabricate in Romania.


"Cresterea consumului de produse autohtone este strans legata de imbogatirea ofertei pe acest segment, de comunicarea din ce in ce mai activa pe sustinerea brandurilor romanesti si nu in ultimul rand de preturile competitive si calitatea acestor produse", spune pentru startups.ro Andreea Mihai, Director de Marketing la Carrefour.

Dragos Gheorghe, director executiv la Top Brands Distribution, spune pentru startups.ro ca directiile care au incurajat consumul de produse fabricate in Romania sunt deschiderea de unitati de productie in tara noastra de catre producatorii internationali (chiar daca se manifesta si fenomenul de relocare a productiei in alte tari), precum si produsele facute de firmele romanesti sub eticheta privata a marilor retaileri. Aceasta ultima tendinta s-a intensificat chiar in ultimii ani si va mai creste, fiind potentata de cresterea consumului de produse ieftine. (Citeste aici mai multe despre marcile proprii ale magazinelor)

"O alta directie o reprezinta consumul constient de branduri romanesti, cele de traditie sau cele tinere, care au convins prin calitatea lor si respectarea promisiunii facute consumatorului", mai spune Dragos Gheorghe.

El adauga faptul ca, in conditiile unei piete dominate de incertitudine si instabilitate, se constata tendinta de a fi lansate pe piata si branduri low-cost, atat din partea producatorilor romani, cat si a celor internationali, acestia modificand reteta produsului, in incercarea de a nu omori brandurile consacrate.

Marius Tudosiei, antreprenorul care a lansat Bacania Veche (Citeste aici mai multe despre aceasta afacere), spune pentru startups.ro ca persoanele care i-au devenit clienti s-au orientat mult mai atent catre produsele romanesti, iar motivele incep cu refuzul stimularii importurilor si ajung pana la convingerea, din ce in ce mai raspandita, ca apropierea geografica a locului de provenienta ar putea asigura o prospetime mai buna a produselor.

"Produsele romanesti sunt nascute sub zodia inconstantei. Aceasta este tendinta cea mai vizibila in piata. Mai remarc, totusi, ca tendinta de a renunta la marfa de import in favoarea celei locale se manifesta din ce in ce mai pregnant. In acelasi timp, in cursul anului acesta vom asista la doua - trei investitii destul de mari in branduri de food autohtone, mai ales in zona bio/organic/natural", spune Marius Tudosiei.

Eliodor Apostolescu, director general al Phoenix Y, producatorul pufuletilor Gusto, spune pentru startups.ro ca, spre deosebire de inceputul anilor '90, cand romanii erau interesati de produsele straine si le considerau pe cele romanesti de slaba calitate, in ultimii ani, oamenii si-au dat seama ca nu tot ceea ce este produs in afara tarii noastre este neaparat si bun, deoarece multe alimente se diferentiau calitativ prin lipsa gustului, prin continutul de ingrediente chimice, arome, aditivi, conservanti, E-uri.

"Oamenii au constientizat aceste modificari, de aceea ei s-au reintors catre unele produsele romanesti, familiare, cunoscute pentru modul natural de productie. In acest moment insa nu credem ca exista o reorientare atat de puternica incat sa influenteze evolutia business-urilor companiilor romanesti care au rezistat pe piata in ultimii 20 de ani. Depinde foarte mult de industrie si de accesibilitate", mai spune Eliodor Apostolescu.

De ce se cumpara produsele romanesti
Investitiile in cresterea calitatii, in ambalaj si in comunicare, precum si atentia data pretului si distributiei sunt factorii principali care au ridicat nivelul de competitivitate al produselor autohtone, ceea ce a crescut increderea in acestea, precum si vanzarile lor.

"Lipsa resurselor financiare si miza continua pe componenta <traditie> a multor produse romanesti a facut ca aceste schimbari sa fie prea putine la numar", spune pentru startups.ro Iulia Antonescu, consultant la Visionwise.

Andreea Mihai adauga faptul ca, din pacate, multi dintre producatorii locali nu au gasit resurse pentru aceste investitii, existand potential important de crestere la acest nivel.

Marius Tudosiei spune ca simte o dezvoltare echilibrata a pietei, iar pe masura ce cererea se rafineaza, producatorii autohtoni trebuie sa tina pasul, fiind cu cel putin un pas in spate, daca nu cumva cu mai multi, fata de cei straini.

"Din pacate, nu pot spune ca producatorii reusesc sa miste lucrurile si sa impinga intreaga piata. Clientii sunt cei care fac asta. Trebuie sa admitem ca traim intr-o piata reactiva, in care mai intai clientii isi doresc un lucru, apoi sunt testate produsele din import si abia mai apoi, la destula vreme, producatorii autohtoni fac si ei un pas in directia respectiva", mai spune Marius Tudosiei.

(Citeste aici mai multe despre cum ar putea fi stimulat consumul de produse romanesti)

Cum sunt alese produsele romanesti care se vand
Retailerii, distributiorii si producatorii spun ca, desi in ultimii doi ani cumparatorii au fost tot mai interesati de produsele ieftine, pretul mic al produselor romanesti nu a fost suficient pentru a atrage cumparatori, care sunt tot mai exigenti, educati si interesati si de raportul calitate - pret si marca.

"Produsele romanesti castigatoare sunt acelea care genereaza in consumator idei  de <produs bun, la pret acceptabil>, decat pur si simplu <mai ieftin>, care, pe termen lung, se aplica la toate categoriile. Acolo unde produsele romanesti au preturi mai mici decat media, exista o sansa sa inregistreze o crestere in volum. Daca la inceputul anului 2010 jumatate dintre romani declarau ca isi vor schimba comportamentul de consum in contextul crizei economice, probabil ca acest procent a crescut ca urmare a scaderilor de salarii si a cresterii TVA", spune Iulia Antonescu.

Marius Tudosiei mentioneaza ca produsele locale nu sunt neaparat mai ieftine, unele fiind chiar mai scumpe (legumele), insa pentru alte categorii, argumentul <pret> este driver-ul in achizitie.

Dragos Gheorghe spune ca, probabil, producatorii interni cunosc mai bine realitatea pietei din Romania, pot sa isi adapteze mai repede politica de pret si sa ofere posibilitatea romanilor de a consuma produse la un pret corect si in functie de puterea lor de cumparare.

Ioana Borza precizeaza ca avantajul produselor autohtone este ca sunt adaptate nevoilor consumatorului roman si valorifica, de multe ori, ingrediente de provenienta locala.

Un alt avantaj al produselor romanesti in aceasta perioada este legat de cresterea grumupui de consumatori dominati de nostalgie, orientati catre trecut, care aleg produsele din alte considerente decat pretul.

"Acest grup nu este insa suficient de mare pentru a genera cresteri majore in piata", adauga Iulia Antonescu.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2
 

DE RETINUT:
Directiile care au incurajat consumul de produse fabricate in Romania
sunt deschiderea de unitati de productie in tara noastra de catre producatorii internationali, precum si produsele facute de firmele romanesti sub eticheta privata a marilor retaileri.
Investitiile in cresterea calitatii, in ambalaj si in comunicare, precum si atentia data pretului si distributiei sunt factorii principali care au ridicat nivelul de competitivitate al produselor autohtone, ceea ce a ridicat increderea in aceste produse, precum si vanzarile lor, insa acestea sunt inca insuficiente.
Desi in ultimi doi ani cumparatorii au fost tot mai interesati de produsele ieftine, pretul mic al produselor romanesti nu a fost suficient pentru a atrage cumparatori, care sunt tot mai exigenti, educati si interesati si de raportul calitate - pret si marca.
Multe produse care sunt percepute ca nationale au la baza materii prime importate sau producatorii nationali au fost preluati de multinationale, dar au pastrat reteta traditionala si productia locala.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii