Rolul intraprenorilor dintr-o companie


Intraprenoriatul este comportamentul de tip antreprenorial al angajatilor din organizatiile mari. Insa, desi ar avea nevoie, cele mai multe firme romanesti nu folosesc angajatii - antreprenori (intraprenori), pentru ca nu au incredere in ei.

 

"De obicei, termenul se refera la acei angajati care, din proprie initiativa, isi asuma responsabilitati aflate in afara <job description-ului> formal, au initiative ce duc la cresterea profitabilitatii companiei prin inovare si asumarea riscului. Termenul este de data recenta, fiind utilizat pentru prima data in 1982, intr-un articol din The Economist. Unul dintre primii avocati ai conceptului a fost Steve Jobs, presedintele Apple Computers, care in septembrie 1985 defineste board-ul MacIntosh ca pe gasca de prieteni antreprenori care lucreaza ca si cum ar fi acasa, dar in cadrul unei corporatii", explica pentru startups.ro Alexandru Talmazan, Managing Partner la Wrightson Romania.

Viviana Andone, Consultant la MMM Consulting, spune ca in 1992, dictionarul “The American Heritage” a recunoscut utilizarea, de acum populara, a noului cuvant, intraprenor, care inseamna o persoana din cadrul unei compani mari, care isi asuma responsabilitatea sa transforme o idee intr-un produs finit, profitabil, prin asumarea riscului si inovare.

"Intrapreneurship-ul este acum stiut ca practicarea unui stil de management care integreaza asumarea riscului si inovarea, precum si recompensele si tehnicile motivationale", spune pentru startups.ro Viviana Andone.


Cine sunt intraprenorii
Teoretic, angajatul - antreprenor inoveaza si face proiecte noi, comportandu-se ca un antreprenor, dar dispune de resursele, mult mai puternice, ale corporatiei.

"Ei sunt cei care, de obicei, dau dinamism unor organizatii percepute ca greoaie si mult prea structurate pentru a reactiona rapid la provocarilor pietei", spune Alexandru Talmazan.

Mihaela Perianu, Managing Partner la Aims Human Capital si Dale Carnegie, spune ca intraprenorii sunt oamenii care inoveaza, genereaza idei si le implementeaza.

"Este ceva care poate fi specific generatiei Y, care cauta in permanenta provocari si care vor sa influenteze <ecosistemul> social din care fac parte", explica pentru startups.ro Mihaela Perianu.

Acest tip de angajati sunt project managerii, managerii departamentelor de marketing, vanzari, dezvoltare si financiar.

Alexandru Talmanzan mentioneaza ca cele mai cunoscute firme care incurajeaza acest tip de comportament sunt Google, 3M si Intel.

Angajatii - antreprenori pot fi atat promovati din cadrul companiei, cat si adusi de la alte companii.

"In general, din cauza mentalitatii din Romania, in momentul in care se promoveaza cineva pe o pozitie net superioara nu intotdeauna stie sa comunice cu fostii colegi sau cu cei cu care a fost la acelasi nivel la un moment dat. Nu stie sa treaca de la team player la team lider. Aici sunt problemele cele mai mari si din acest motiv se prefera aducerea din exterior", spune pentru startups.ro Daniela Necefor, Managing Partner la Total Business Solutions.

Mihai Stanescu, Executive Coach la RoCoach, spune ca, inainte de toate, compania trebuie sa se asigure ca investitia intr-un intraprenour se face pe o istorie de rezultate vizibile si pe cateva obiective usor de masurat, pentru ca altfel riscul de a pierde resurse si timp fara rezultate este foarte mare.


Care sunt avantajele aduse de conceptul de intraprenor
Mihai Stanescu spune ca, daca intraprenoriatul inseamna o relativa independenta a furnizorului intern de servicii sau de produse catre o companie, independenta castigata si mentinuta prin rezultate masurabile, atunci primul avantaj al acestui concept este garantarea rezultatului propus.

"La nivel international, multe companii apeleaza mai degraba la un contract comercial decat la unul de munca, mai ales pentru proiecte si produse de piata care au o returnare mare a investitiei", explica pentru startups.ro Mihai Stanescu.

In viziunea lui, al doilea mare avantaj al intraprenoriatului este diferenta de viziune dintre companie si intraprenor.

"Daca compania are un drum bine definit (uneori prea bine, chiar!), intraprenorul se poate adapta mult mai usor la schimbarile inerente ale pietei si climatului economic. Imaginati-va ca dinozaurii au disparut, pentru ca nu au putut sa se adapteze rapid la schimbarile din mediul lor. In schimb, noua generatie de fiinte vii cu sange cald, mamiferele, au reusit asta cu foarte mult succes. Cred ca paralela este extrem de valida: intraprenorul poate functiona in medii care se schimba drastic si poate <trage> dupa el dezvoltarea unei intregi companii, indiferent de marime si inertie", mai spune Mihai Stanescu.

El considera ca al treilea avantaj este competenta profesionala ridicata a intraprenorului, care are tot interesul sa continue sa se dezvolte profesional, sa isi pastreze brand-ul de excelenta si sa replice rezultatele cele mai bune si, implicit, va primi mai multe resurse si proiecte, va fi apreciat si motivat ca atare.

Daniela Necefor enumera printre avantajele pe care le au firmele care au intraprenori experienta lor, atat pe plan intern, cat si international, receptivitatea lor, un stil de conducere mai putin dictatorial, faptul ca stiu sa conduca echipa si sa comunice intre ei, la nivel de conducere.

Un alt avantaj este ca angajatul - antreprenor este mai dedicat companiei, comparativ cu ceilalti angajati.

"Performanta pe care vrea sa o obtina si modul in care lucreaza, priveste afacerea si se lupta pentru business depaseste dorintele unui simplu angajat. Devine astfel o parte importanta in companie si un om pe care te poti baza. Compania in sine are foarte multe de castigat datorita lui, va deveni un model si un exemplu pozitiv in companie, motivandu-i pe ceilalti cu entuziasmul sau, va seta standarde inalte, daca are o echipa, ii va angrena si pe ceilalti in activitati noi, diferite, creative", explica Viviana Andone.

Mihaela Perianu enumera printre avantajele de a avea intraprenori in companie faptul ca acestia aduc elemente de noutate, tin echipele in priza, stau mai mult in companie respectiva (fluctuatia de personal este mai mica) si sunt mai productivi.


Cat de mult este folosta notiunea de intraprenor in Romania
"Nu cred ca in Romania termenul si notiunile de intraprenoriat sunt foarte cunoscute si utilizate. Daca in teorie se incurajeaza comportamentul de tip <project-management>, in practica, conceptul de management se bazeaza in continuare pe conceptul sef-subordonat", spune Alexandru Talmazan.

Mihaela Perianu adauga faptul ca in Romania termenul de intraprenoriat nu este foarte cunoscut si companiile nu prea il folosesc.

"De curand (n.red. - in aprilie, anul acesta), am lansat acest subiect in cadrul unui breakfeast meeting organizat de Aims si Dale Carnegie si conceptul nu era cunoscut", mai spune Mihaela Perianu.

Madi Radulescu, Managing Partner la MMM Consulting, spune ca exista companii multinationale in Romania (cu unele dintre acestea a lucrat) unde, in structura, un director regional, de exemplu, are responsabilitatea dezvoltarii regionale a afacerii si actioneaza in autonomie, ca si cum ar fi businesul propriu.

"Este cazul unor companii de distributie in farmaceutice, de distributie de FMCG, companii de retail, in care apelul catre manageri si modalitatea de lucru au de multe ori arii puternic comune cu antreprenoriatul. Managerul respectiv are practic autonomie pe executia bugetara si pe felul in care organizeaza dezvoltarea zonei si a recompenselor pentru oamenii sai", explica pentru startups.ro Madi Radulescu.

 

Citeste continuarea articolului - pagina 2

DE RETINUT:
Desi ar avea nevoie, cele mai multe firme romanesti nu folosesc angajatii - antreprenori sau intraprenori, pentru ca nu au incredere in ei.
Angajatul - antreprenor inoveaza si face proiecte noi, comportandu-se ca un antreprenor, dar dispunand de resursele, mult mai puternice, ale corporatiei.
Termenul a aparut la inceputul anilor '80, fiind folosit in tarile anglo-saxone si occidentale, iar in Romania la inceputul anilor 2000, odata ce tot mai multi manageri romani au preluat conducerea companilor multinationale din tara noastra.
Garantarea rezultatului propus, o dinamica mai mare, competenta profesionala, mai multa inovatie si o dedicare mai mare sunt principalele avantaje aduse de angajatii - antreprenori pentru companie.


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii