Start-up in productie sau in servicii?
Fiecare tip de afacere are avantaje si dezavantaje, iar alegerea se poate face in functie de experienta antreprenorului, de suma de bani de care acesta dispune pentru investitia initiala si de piata pe care vrea sa se extinda. Afacerile din servicii au in general o competitie pe plan local, in timp ce in productie concurenta vine mai mult din partea firmelor nationale si straine.
Atat start-up-urile din domeniul serviciilor, cat si cele din productie, au nevoie de un plan de afaceri realist, precum si de cunoasterea pietei in care antreprenorul decide sa activeze.
“Sunt situatii in care un produs, desi este tangibil, poate fi mai greu de promovat pe o piata saturata decat un serviciu, si invers”, spune pentru startups.ro Stefania Luca, Sales&Business Developer la Compass Training.
Un punct de pornire in alegerea domeniului poate fi experienta anterioara a antreprenorului si referintele acumulate.
“Indiferent ca se orienteaza spre produse sau spre servicii, important este ce valoare adaugata poate aduce si daca poate sustine afacerea pe termen lung, ca si costuri”, mai spune Luca.
Totusi, investitia intr-un start-up in productie este mai mare, comparativ cu unul in servicii, din cauza costului utilajelor, spatiului de productie si materiei prime.
“Pentru o companie de produse, procentajul de costuri fixe si de a porni afacerea este in general mai mare decat intr-o companie de servicii. In cazul unei firme de servicii, costurile sunt variabile, ceea ce inseamna este mai greu sa beneficiezi de avantajul de a masura costurile si de a dezvolta afacerea fara a dauna calitatii”, declara pentru startups.ro Ciprian Sandu, Managing Director la Saciro Consulting.
In opinia lui Sandu, companiile de servicii au in general o competitie pe plan local. In schimb, o afacere de productie trebuie sa tina cont si de producatorii din alte tari si chiar de pe alte continente.
Avantaje pentru companiile de produse
Afacerile bazate pe produse sunt fie in domeniul productiei, fie in domeniul comercializarii. Principalul avantaj al produselor este caracterul lor tangibil, care le face vizibile intr-un demers de vanzare.
“Scepticismul cumparatorilor poate fi depasit mai usor aratand o imagine sau chiar produsul in sine, mai ales ca sunt afaceri care se bazeaza pe interactiunea directa a potentialilor clienti cu produsul, precum mostre, sampling, testere, perioade de proba sau garantia returnarii banilor”, spune pentru startups.ro Cornel Costea, Managing Partner, Business Model, adaugand ca in cazul in care un client nu poate plati, antreprenorul poate cere produsul inapoi si diminueaza pierderile.
In cazul producatorilor, avantajul principal este detinerea unei marci proprii si astfel, a unei anumite stabilitati pe piata, comparativ cu cei care cumpara produsele si le vind mai departe.
Dar, pentru a incepe o afacere in productie, cuvantul cheie este investitia in echipamente, utilaje, cladiri si masini. Antreprenorul se poate finanta si cu banii furnizorilor, prin achizitia la un termen de plata mare si vanzarea la un termen de plata mai mic.
In cazul comercializarii de produse, un avantaj este mobilitatea.
“Poti alege sa vinzi o gama larga de produse pe care piata le cere intr-un moment dat. In cazul in care pe piata intervin modificari, o asemenea firma poate usor sa schimbe produsele din oferta”, explica reprezentantul Business Model.
Beneficii din servicii
Afacerile bazate pe servicii nu necesita o investitie initiala prea mare, iar riscul este redus, comparativ cu firmele de produse.
“Cand prestezi servicii, avantajul cel mai mare este ca poti incepe singur. Riscul este mai mic, pentru ca nu exista costuri de productie, nu este nevoie de logisitica unui producator sau unui trader”, spune Cornel Costea.
In cazul in care piata se misca haotic, flexibilitatea este mai mare si capacitatea de adaptare este pe masura. In opinia consultantului, cifra de afaceri in servicii este mai mica, insa castigul raportat la rulaj este mai mare. Costea spune ca multe servicii se fac periodic, iar daca exista o clientela stabila, se poate obtine un venit sigur pe termen lung.
De asemenea, firmele de servicii isi pot permite ca in timp, oferta curenta sa fie extinsa prin servicii suplimentare. Un alt avantaj este ca serviciile nu au termen de valabilitate si nu necesita stocuri.
Cele doua tipuri de afaceri sunt diferite si in ceea ce priveste promovarea.
“Pentru servicii poate fi nevoie de o investitie mai mare in promovarea online si mai mica in publicitatea clasica. Networking-ul poate fi mai eficient decat participarea la expozitii. Toate aceste aspecte trebuie luate in calcul atunci cand se decide inceperea unei afaceri”, precizeaza Stefania Luca.
Totusi, in ambele business-uri au avantaje competitive si de diferentiere. Reprezentanta Compass Training spune ca esential este raspunsul la intrebarea “Prin ce este special, unic, diferit sau util produsul sau serviciul pe care il ofer? Ce aduce in plus fata de ce exista deja pe piata mea tinta?”
Dezavantajele afacerilor cu produse
“Cele mai expuse la risc sunt firmele care lucreaza cu produse. Cele care se bazeaza pe servicii sunt mai sigure”, spune Cornel Costea.
El adauga faptul ca in cazul produselor, dezavantajul cel mai mare este ca se pot transforma in pietre de moara pentru afacere, prin stocuri nevandabile, produse expirate sau produse defecte. De asemenea, costurile unei afaceri bazate pe productie pot fi mai mari.
“In afara de investitia initiala mare este nevoie de o logistica buna, care inseamna depozite, gestionari, transport marfa, asigurari si inventare”, spune Cornel Costea.
Totodata, afacerea de productie presupune costuri fixe mai mari decat cele variabile.
“Sunt cladiri, echipamente, salariile muncitorilor, cheltuieli administrative si de logistica pe care trebuie sa le platesti indiferent cum iti merge afacerea”, adauga reprezentantul Business Model.
In acelasi timp, afacerile cu produse sunt inflexibile, spre deosebire de cele orientate spre servicii. In cazul in care piata nu mai cere acel produs, adaptarea nu se poate face rapid, deoarece pentru a scoate un nou produs este nevoie de cercetare, schimbarea utilajelor, angajarea de oameni noi la productie.
In cazul afacerii bazate pe comercializare, costurile fixe sunt mici, insa si castigul pe produs este mai mic decat in cazul unui producator.
“In multe cazuri, ai nevoie sa vinzi mai mult pentru a castiga la fel ca un producator. Aici apare o presiune pe zona de vanzari. Apar riscuri de neplata, marfa returnata, stocuri nevandabile”, spune Costea.
Consultantul precizeaza ca cel mai mare risc este lipsa de lichiditati intr-un anumit moment.
“Poti avea profit pe hartie. Insa, daca nu ai cu ce sa platesti facturile la furnizori la un anumit moment, intri in blocaj, iar apoi in faliment”, mai spune reprezentantul Business Model.
Dezavantaje pentru firmele de servicii
Unul dintre dezavantajele firmelor din servicii este riscul de neplata.
“Este greu sa iei inapoi un serviciu facut, iar un litigiu comercial de multe ori nu se justifica, din punct de vedere al costurilor”, spune Cornel Costea.
De asemenea, un alt dezavantaj este ca in lipsa unor servicii de calitate generate de resura umana din companie, afacerea poate ramane fara clienti.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.