Studiu de caz: produsele handmade promovate pe bloguri


Nu au neaparat studii de specialitate, dar au talent. Cei mai multi sunt tineri, la fel ca si clientii lor. Realizeaza manual bijuterii sau accesorii si isi spun povestile online, pe blog. Si tot prin intermediul blogului isi vand produsele. Pentru unii acesta este doar un hobby, altii au renuntat sa mai fie angajati si au lansat propriul business in domeniu.

 

Cerceii, colierele, tablourile de mici dimensiuni, hainele pictate sau rochiile personalizate sunt doar cateva din produsele unicat, realizate manual, care, de doi - trei ani, castiga loc pe piata romaneasca.

In afara de designerii deja consacrati, pe acest segment activeaza si persoane care nu au neaparat studii de specialiate, dar au talent si au reusit sa gaseasca nisa potrivita.

Acesta este doar inceputul pietei handmade. Nu cred ca o sa intre in declin prea curand. Cu siguranta piata trebuie sa se aseze, sa infrunte o <selectie naturala> in functie de calitatea si creativitatea produselor, dar este <all way up>”, spune pentru startups.ro Madalina Rotaru sau IMADthis (MAD’s world) (27 ani).

Ea a inceput sa faca primele bijuterii in decembrie 2007, iar ulterior l-a implicat in proiect si pe logodnicul ei, care face produse cu design digital (printuri pe panza, insigne).

Adriana Marinica sau STYA (Slicker Than Your Average), 23 de ani, spune ca piata este destul de dezvoltata tocmai datorita numarului mare de astfel de bloguri. Adriana a intrat pe aceasta piata in iunie, anul trecut, cand a inceput sa picteze tricouri.

Exista o saturatie pe piata de produse facute in serie, importate in mare parte din tarile asiatice. Cred ca 2008 este anul in care handmade-ul a fost revigorat”, completeaza pentru startups.ro designerul Ruxandra Giuglea (41 ani), cunoscuta pentru marca Bijouxhobby.

Ruxandra a devenit interesata sa faca bijuterii in februarie, anul trecut, cand cauta o metoda de a se relaxa si a reluat o pasiune de la inceputul anilor ’90, designul vestimentar, la care renuntase din cauza lipsei fondurilor.

Vanzarea de bijuterii handmade este sezoniera si are doua etape importante de crestere in cursul anului. Una incepe odata cu Sarbatorile de iarna si se termina la mijlocul lui martie. A doua incepe la sfarsitul primaverii si dureaza pana la inceputul toamnei.

In tarile occidentale, produsele similare se vand cu preturi mult mai mari, asa ca tentatia de a cumpara din Romania exista. Pe de alta parte, nu exista o promovare a acestor produse romanesti in strainatate”, mai spune Ruxandra Giuglea.


Cat se poate castiga
Nivelul veniturilor lunare din activitatea pe acest segment poate varia foarte mult. Laura Mihailescu sau Summer (17 ani) este inca eleva si face bijuterii de la inceputul acestui an. Veniturile ei lunare din aceasta activitate sunt in jur de 50 de lei. Pentru Ruxandra Giuglea, veniturile sunt in medie de 800 de lei, fiind suficiente pentru a acoperi costurile.

Madalina Rotaru spune ca nivelul veniturilor poate ajunge la 3.000 lei pe luna, atunci cand participi la unul - doua targuri, cum ar fi cee de la Sala Dalles din Bucuresti.

Rotunjirea veniturilor creste intotdeauna odata cu participarea la targurile de profil. Din pacate nu sunt foarte multe sau sunt foarte slab mediatizate, din cauza lipsei de interes din partea mass-media”, spune si Ruxandra Giuglea.


Cum se transforma in afacere
Pentru majoritatea tinerilor, activitatea este un mod de a-si suplimenta veniturile, fiind multumiti de rezultate. Ca sa isi transforme acest hobby in afacere, ei spun ca ar trebui sa se implice doar in aceasta activitate.

Un alt lucru care ar ajuta afacerea ar fi colaborarea mea cu alte persoane, care sa ma ajute  cu anumite etape legate de realizarea bijuteriilor handmade, dar acest lucru nu mi-l doresc deocamdata, deoarece fiecare pas  imi face o placere deosebita”, mentioneaza Anamaria Comanita (28 ani), cadru didactic, cunoscuta pentru cerceii “Ilovegreen” pe care a inceput sa-i picteze in martie, anul trecut, reluand o pasiune din liceu.

Tinerii spun ca pentru un business ai avea nevoie sa ai un portofoliu cu mai multe tipuri de produse, sa participi la cat mai multe targuri, sa deschizi un magazin propriu sau sa vinzi prin intermediul altor retaileri.

In cazul Ruxandrei Giuglea pasiunea a devenit deja o afacere, singura ei sursa de venit. In octombrie anul trecut, ea s-a inregistrat la Registrul Comertului, iar din martie acest an a renuntat la cariera de 12 ani din domeniul logisticii pentru a se dedica acestui proiect.

Si Madalina Rotaru a renuntat in februarie anul acesta la statutul de angajat si s-a hotarat sa transforme activitatea in afacere, devenind persoana fizica autorizata.

Se va transforma intr-o afacere atunci cand toate etapele si segmentele vor functiona perfect, cand voi ajunge la un portofoliu de clienti stabili, venitul va fi unul constant si se va vinde <brandul>”, explica Madalina Rotaru.

Alte conditii pentru reusita sunt seriozitatea, capacitatea de a intelege clientii, o suma minima de bani pentru investitiile initiale si produse cat mai bine finisate.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii