Supermarketul din spatele ecranului
Achizitionarea bunurilor de imediata utilitate printr-un e-mail sau telefon a dus la lansarea unor noi afaceri - casele de comenzi online. In contextul lipsei de timp, traficului aglomerat si preturilor accesibile practicate de firmele de profil, livrarea la domiciliu inlocuieste o parte din cumparaturile realizate in marile magazine.
Investitia initiala intr-o casa de comenzi online poate incepe de la 1.500 de euro (pentru platforma tehnica). Piata de profil este abia la inceput iar cele cateva firme prezente pe acest segment incearca sa isi mentina business-ul sau au in plan strategii de relansare, care sa le ajute la castigarea de clienti.
Antreprenorii din domeniu spun ca actuala criza financiara nu va influenta in mod semnificativ afacerile de pe acest segment, in conditiile in care casele de comenzi vand produse de larg consum cu folosinta periodica, precum mancare sau detergenti, la care nu se renunta nici in situatie de criza.
“Este un segment de piata de care lumea are mare nevoie in ziua de astazi. Ziua are doar 24 de ore, insuficient pentru a aloca timp si cumparaturilor, cozilor din supermarketuri si statului in trafic pana la si de la supermarketuri”, spune pentru startups.ro Cosmin Toparceanu, antreprenor care detine magazinul superieftin.ro, lansat in 2005.
Investitia in afacere
Costurile pentru lansarea unei afaceri cu o casa de comenzi online sunt relativ mici. Antreprenorii spun ca investitia initiala nu depaseste 1.500 de euro, in conditiile in care exista in dotare cel putin un autoturism. In aceasta suma intra costul magazinului online, o promovare minima si banii de inceput, in jur de 200 de euro - 300 de euro, pentru onorarea comenzilor mici, care presupun cumparaturi pe care o familie le face la sfarsit de saptamana.
In cazul in care antreprenorul nu detine un autoturism, se adauga la investitia initiala si costurile pentru achizitia acestuia. Pe parcurs, se adauga si banii pentru imbunatatirea permanenta a magazinului, precum si pentru publicitate.
“Investitia initiala se poate amortiza in jumatate de an, daca apar clientii”, spune Toparceanu.
Totusi, antreprenorii din domeniu avertizeaza ca recuperarea investitiei initiale se poate face si intr-o perioada mai lunga de timp, de cel putin doi ani.
Stefan Curelaru, administratorul firmei Denisa Line, proprietarul casei de comenzi denisamarket.ro, spune pentru startups.ro ca a infiintat compania in anul 2005, dorind pentru inceput sa isi deschida un magazin de sine statator si nu o casa de comenzi.
“Neavand banii necesari, am amanat an de an lansarea, gasind aceasta oportunitate in anul 2007, cand am investit 1.500 de euro in deschiderea site-ului care a insemnat doar structura de baza, dupa care am muncit 4 luni sa incarc produsele pe site”, precizeaza antreprenorul.
Produsele livrate in cadrul comenzilor sunt procurate in general din supermarketurile cash&carry si de la producatorii, importatorii sau distribuitorii anumitor marfuri.
Strategia
Pe langa promovarea online, indicata pentru un astfel de business, cea mai buna promovare este facuta de clientul multumit de serviciile magazinului. In acelasi timp, principalul atu al business-ului este reprezentat de ideile inovative.
“In primul rand, antreprenorii trebuie sa vina cu niste idei proprii, pentru ca ne-am saturat de o serie de antreprenorii care copiaza totul de la A la Z”, spune Stefan Curelaru.
In general, succesul afacerii este asigurat de promovarea constanta si de fidelizarea clientilor prin servicii corecte, livrare rapida si varietatea produselor oferite.
“Solutia este un site cu toate produsele disponibile pe piata, cu prezentare grafica si chiar informatii detaliate (continut de calorii, ingrediente etc), care sa-ti aduca acasa produsele cand vrei, la acelasi pret ca in hypermarket, la fel de proaspete ca si cum le-ai fi ales tu. Si asta in orice oras mare din tara, nu doar in Bucuresti. Servicii de aprovizionare online. Asta este viitorul”, spune Remus Popa, antreprenor care a lansat impreuna cu un prieten afacerea Megamarket.ro, online din 2002.
Anul acesta, Popa intentioneaza relansarea site-ului si vizeaza prin aceasta mutare o crestere de 30% a volumului vanzarilor. In opinia sa, antreprenorii din domeniu trebuie sa vina cu ceva semnificativ nou, pentru a se impune pe piata.
“Ii sfatuiesc pe antreprenori sa nu se arunce la investitii inutile si sa dezvolte afacerea in functie de cerintele pietei”, spune si Alain Suta, Administrator la Eco Distribution, companie care se ocupa de site-ul casadecomenzi.ro, printre primele lansate in Romania pe acest segment, online de la inceputul anilor 2000.
Alain Suta a lansat afacerea online pentru ca la acea vreme nu exista ceva similar in zona de supermarket clasic.
“Antreprenorul trebuie sa ofere preturi care sa-i asigure subexistenta si sa incerce intotdeauna sa aiba preturi cat de cat corecte”, sfatuieste si proprietarul denisamarket.ro.
Obstacole in dezvoltarea afacerii
Clientii pot fi indepartati de pretul ridicat sau de lipsa de diversitate a produselor vandute prin casa de comenzi.
“Doar faptul ca produsele online sunt mai scumpe decat daca le iei tu de pe raft, si tot e suficient sa ii descurajeze pe 90% din potentialii clienti.Unde mai pui ca online nici nu ai aceeasi varietate ca pe raftul magazinelor si nici nu ai aceeasi incredere in prospetimea produselor”, spune Remus Popa, directorul Megamarket.
Dezvoltarea afacerii poate fi afectata de concurenta si de partea de resurse umane, Remus Popa spunand ca este greu sa gasesti oamenii potriviti.
Cele mai vandute produse
Produsele alimentare de baza, apa si sucurile sunt cele mai vandute. In topul celor mai cautate marfuri sunt si articolele de curatenie, servetelele si odorizantele.
De obicei, sistemul de plata practicat este cash la livrare. In opinia reprezentantului superieftin.ro, plata online are un risc de 10% - 20 % frauda, iar cea mai buna solutie ramane plata ramburs, care permite rotirea mai rapida a banilor. O alta metoda este ce a termenelor de plata, care se stabilesc de comun acord cu clientul.
De unde vin castigurile
“Tinand cont ca nu sunt firma de productie, castigul vine din adaosul comercial care variaza de la 30% la 60 %”, spune Toparceanu.
Alte companii din domeniu au o strategie diferita. De exemplu, edhd.ro, lansat anul trecut de catre Dan Trifu, dar avand ca actionar majoritar grupul Grivco, practica preturi cu 7% - 10% mai mari decat cele ale retailerilor importanti, procent ce acopera in cea mai mare parte a cazurilor benzina necesara deplasarii catre un hipermarket, pentru aprovizionare.
Reprezentantul casei de comenzi spune ca primele profituri vor incepe sa fie inregistrate odata cu cresterea numarului de clienti, in paralel cu reducerile obtinute de la frunizori, castigul din adaosul comercial acoperind cheltuielile variabile si o parte din cele fixe.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.