Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
In general, taberele dureaza intre cinci si opt zile iar pentru desfasurarea activitatilor copii sunt impartiti pe categorii de varsta, in grupuri de cel mult zece persoane.
Personalul unei tabere este format din animatori, monitori, medic si sofer. Un animator trebuie sa supravegheze un grup de cinci - zece copii. Astfel, pentru a putea desfasura toate activitatile in siguranta si la un nivel de calitate ridicat, organizatorii de tabere pentru copii prefera sa aiba grupuri de maxim 50 de copii si doar in cazul unei excursii de cateva zile de cate 100 sau 150 de copii.
Preturile si publicul tinta
Costul trimiterii unui copil intr-o tabara privata este intre 500 de lei si 1.400 de lei, in functie de spatiu, de masa, de activitati, de numarul de zile petrecut acolo.Targetul este reprezentat de persoanele cu venituri medii si peste.
Din cauza situatiei economice si pentru a se mentine pe piata, cei mai multi organizatori de tabere pentru copii au pastrat in acest an preturile de anul trecut iar unii chiar le-au redus.
Marcela Campian, Paul Curte si Alexandru Florescu, organizatorul taberei Alpincamp, spun ca in ultimii ani parintii sunt din ce in ce mai deschisi sa-si trimita copii in tabere particulare, dupa ce au vazut ce se intampla acolo si au invatat sa diferentieze intre oferte.
Alpincamp a organizat primele tabere sub propriul concept acum doi ani, dupa ce anterior doar le gazduise. Compania detine si propriul spatiu de cazare, la Busteni.
Cine si-a imbunatatit veniturile
Pentru Alpincamp cererea de tabere pe model propriu a crescut cu 40%, insa per total numarul de tabere organizate a ramas acelasi (opt). Reprezentantii companiei spun ca veniturile din acest tip de oferta sunt estimate sa fie in acest an cu 20% - 30% mai mari fata de anul trecut.
Laurentiu Constantin spune ca fata de cele de trei serii pe care le-a avut anul trecut, anul acesta Medieval Praxis a avut cinci serii de copii, iar fata de cele trei - patru ateliere organizate in 2009, in 2010 a avut cinci - sase ateliere si alte activitati. In acest an cifra de afaceri a Medieval Praxis este estimata la aproximativ 300.000 de euro, din care in jur de 30% din taberele pentru copii.
"Tabara de anul trecut a fost o investitie. Tabara de anul acesta a fost un proiect pe profit. Noi am crescut, atat ca cifra de afaceri, cat si ca marja de profit. Anul trecut fata de 2008 am crescut cu circa 35%. Estimez ca anul acesta fata de 2009 cifra de afaceri va creste cu circa 50%", mai spune Laurentiu Constantin.
Joy Land este un alt organizator de tabere pentru copii care estimeaza o crestere a veniturilor din 2010 fata de anul trecut. Firma organizeaza de zece ani tabere pentru copii.
Cifra de afaceri a Terra Mythica a crescut in acest an cu 30% fata de 2009. Pentru anul viitor, pe segmentul taberelor pentru copii firma estimeaza aceleasi incasari, deoarece in acest an au fost comercializate toate pachetele, la capacitate maxima.
"Estimam la 500.000 de lei cifra de afaceri a societatii noastre pentru acest an, iar incasarile obtinute din organizarea taberelor reprezinta probabil in jur de 40% - 45% din aceasta valoare", spune Dalina Borcan.
Si Reprezentantii Spando estimeaza pentru acest an venituri mai mari decat anul trecut sau cel putin egale cu cele din 2009, firma bazandu-si toate veniturile pe aceasta activitate.
Pentru Tabere la Predeal, evolutia veniturilor din acest an a fost similara cu cea de anul trecut, cand a fost maximul inregistrat de companie de la infiintarea acesteia.
Cine a fost afectat de criza financiara
Pentru Adventure Camps cererea s-a redus putin anul trecut fata de acum doi ani si semnificativ in acest an.
Pentru 2010, Adventure Camps estimeaza afaceri cu aproximativ 15% mai mici decat anul trecut, ajungand la 340.000 lei. Anul trecut fata de acum doi ani, cifra de afaceri a companiei a crescut in jur de 10%, ajungand pana la aproximativ 410.000 lei. In medie, in jur de 95% dintre veniturile Adventure Camps provin din organizarea de tabere pentru copii.
Outdoor 4U Camps are in acest an venituri cu aproximativ 30% - 40% mai mici fata de anul trecut. In anii trecuti compania a crescut.
Potentialul pietei
Totii reprezentantii firmelor care organizeaza tabere pentru copii spun ca aceasta are un mare potential de dezvoltare in Romania, deoarece pe piata sunt companii mici si mai sunt multe nise libere (cursuri scolare in aer liber). De asemenea, ei spun ca pentru dezvoltarea segmentului este nevoie de sustinerea autoritatilor si de imbunatatirea situatiei economice.
Mizand pe acest potential, unii organizatori de tabere pentru copii au planuri de extindere. De exemplu, Outdoor 4U Camps intentioneaza sa se extinda si pe segmentul taberelor pentru studenti si sa-si construiasca propriul centru de tabere pentru copii, la Blejeni.
Cea mai importanta investitie in cazul taberelor pentru copii este in oameni - instruirea si angajarea de personal specializat pentru activitati in natura (escalada, speologie etc.) -, pentru ca diferenta intre organizatori este oferta educationala. Alte investitii sunt neceare in echipamente de buna calitate.
Marcela Campian si Dan Predeleanu spun ca pentru a intra pe aceasta piata este nevoie de o investitie de 50.000 de euro pentru a ajunge pe primul loc, in doi ani, iar o mare parte din aceasta suma trebuie alocata marketingului.
Dalina Borcan recomanda investitia in tabere pentru copii numai celor care au un spatiu, estimand investitia la 340.000 de euro - 390.000 de euro, plus consumabilele de 5.000 de euro - 6.000 de euro pentru o vara.
Paul Curte spune ca se poate incepe atat cu o investitie majora (in medie, 500.000 de euro, incluzand centre de promovare internationala si avand standard de tabara internationala) care sa fie amortizata in patru - cinci ani, cat si cu buget mai mic (3.000 de euro - 5.000 de euro, momentan singura varianta, in lipsa unui program de finantare europeana) si apoi autofinantare care, desi atrage o crestere mai lenta, este sigura.
"Mai exista o nisa de extindere si abordare a pietelor tarilor vecine cum ar fi Ucraina, Ungaria, Bulgaria, care sunt si ele la inceput sau pur si simplu nu detin valorile geografice pe care le detine tara noastra", mai spune Paul Curte.
Dana Moldovan adauga faptul ca o firma din domeniu trebuie sa se investeasca tot ceea ce se castiga in primii cinci - sase ani.
Dalina Borcan mai spune ca ideea de baza care trebuie retinuta este ca intr-un astfel de business pericolul major este reprezentat de lipsa continuitatii cererii, de caracterul sezonier al afacerii, deoarece este vorba despre turism scolar.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Piata taberelor pentru copii este in curs de formare, fara sa fi ajuns la maturitate, in acest moment fiind in jur de 30 de firme concurente.
Concurenta pentru organizatorii privati de tabere este reprezentata de agentii si agentiile de turism, precum si de sistemul de stat.
Organizatorii de tabere private pentru copii incearca sa se diferentieze unii de altii prin oferta educationala si programul diversificat.
Cei mai multi organizatori de tabere nu au propriul spatiu, ci subcontracteaza serviciile de cazare si masa unor pensiuni sau hoteluri, insa au proprile echipamente si personal pentru pentru desfasurarea activitatilor.
Toti reprezentantii firmelor de profil spun ca acest domeniu are un mare potential de dezvoltare, deoarece pe piata sunt companii mici si mai sunt multe nise libere (cursuri scolare in aer liber).
Investitia intr-o tabara privata poate incepe de la 3.000 de euro si ajunge la cateva sute de mii de euro, in cazul in care se investeste intr-un spatiu propriu de cazare.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 02 Noiembrie 2010 la ora 00.49