Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Luiza Stanescu adauga faptul ca interesul cumparatorilor a fost mare inca de la inceput si ca piata este deja educata pe acest segment.

"In prezent, a scazut putin puterea de cumparare, insa comportamentul consumatorului nu s-a schimbat. Numarul vizitatorilor a fost record la primele editii, pentru ca genul asta de eveniment era foarte rar fata de momentul de fata. Numarul de vizitatori a scazut fata de prima editie (8.000 de vizitatori in trei zile) cu in jur de 10%", mai spune Luiza Stanescu.

Unde si cand sunt organizate targurile
"Cele mai bune perioade de organizare ale targurilor bio sunt inainte de sarbatori. Atunci oamenii au mai multi bani si timpul necesar de vizitare", spune Liviu Cristache.

Spatiile unde se defasoara aceste targuri sunt parcuri, piete, mall-uri (Baneasa Shopping City si AFI Palace Cotroceni, ambele din Bucuresti), muzee (Palatul Sutu, Muzeul Taranului Roman etc.) si piete agroalimentare.

Spatiul pentru targuri este ales in functie de perioada anului si de egida sub care se desfasoara (Ziua recoltei, Zilele Olarului etc.).

"Intotdeauna, spatiul unde sunt organizate targurile reprezinta un factor important, pentru ca aduce vizitatori in proportie de 75% si trebuie sa fie cat mai accesibil si cunoscut", mai spune Liviu Cristache.

Luiza Stanescu, de la Hello Events, spune ca ei s-au orientat catre zone in care nu exista piete, care sa fie usor accesibile din punct de vedere al transportului in comun, sa existe locuri de parcare si sa fie o zona traficata pietonal. In prezent, Hello Events organizeaza doua targuri pe luna, in doua spatii diferite.

Plus Media organizeaza trei targuri, cu frecventa saptamanala.

"Spre deosebire de alte targuri de acest gen, care prefera ca locatii parcurile sau spatiile exterioare ale unor muzee, noi am decis sa ne diferentiem, oferind expozantilor spatii in complexuri agroalimentare sau piete, fapt care garanteaza un flux ridicat si constant de vizitatori, fara fluctuatii semnificative de la o zi la alta", spune Felicia Iordache.

Conform Feliciei Iordache, organizarea targurilor in aceste zone ridica costurile de participare pentru expozanti.

Luiza Stanescu mai spune ca diferenta dintre targurile de produse bio si alte evenimente este frecventa, profilul marfurilor expuse si spatiile unde sunt gazduite.

Si Felicia Iordache mentioneaza ca spatiul unde are loc targul de produse bio sau naturale trebuie sa fie diferit fata de alte targuri.

Veniturile organizatorilor de evenimente
O treime din veniturile Hello Events provine din organizarea de targuri bio.

"Cifra de afaceri s-a dublat fata de anul trecut, insa faptul ca au aparut multe companii care organizeaza acest gen de targuri ne afecteaza, intr-o mica masura", mai spune Luiza Stanescu.

Din veniturile Bio Romania, in jur de 10% provine din organizarea de targuri, iar restul din taxele de membru si din sponsorizari.

Felicia Iordache spune ca, in conditiile actuale de criza, care implica si o activitate economica mai redusa pentru clientii Plus Media, ponderea targurilor de produse bio si traditionale, in activitatea si veniturile companiei, este mai ridicata decat s-ar putea presupune, in jur de 30%. Pe langa organizarea de targuri si evenimente, Plus Media ofera si servicii de PR si advertising.

"In contextul crizei actuale nu cred ca mai exista vreun manager care sa se incumete la estimari, fie ele si cu o marja ridicata de eroare. Anii 2009 si 2010 au fost ani de scadere substantiala fata de 2008, spre exemplu. Cu toate acestea, in ultimele doua - trei luni se simte o crestere a activitatii, atat pe zona de PR, cat si pe cea de targuri, si pot aprecia ca vom inregistra o crestere a cifrei de afaceri in acest an, de 15% - 20%, fata de anul trecut", mai spune Felicia Iordache.

Agentia The Schemer estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 20.000 de euro, pe care spera ca anul viitor sa o tripleze.

Care este potentialul pietei
Bogdan Ionescu spune ca mai exista potential de a investi pe aceasta piata, daca organizatorul are multa sustinere din partea celor care detin spatiile (primarii, muzee etc.), face multa promovare si realizeaza multe parteneriate (parteneriate pentru promovare - media, agentii de publicitate etc.).

Liviu Cristache adauga faptul ca, din pacate, piata targurilor nu are un potential asa mare la noi, pentru ca au existat foarte multi organizatori care nu au adoptat o strategie corespunzatoare si au cam “stricat piata”.

"Din cauza acestor greseli, expozantii din Romania nu mai vor sa participe intr-un numar mare la astfel de targuri. In Germania sunt targuri saptamanale, langa Munchen, de exemplu, in fiecare vineri, sambata si duminica, de la ora 11.00 pana la ora 16.00, amplasate in piete care vand produse bio", mai spune Liviu Cristache.

Managing Partner-ul de la Plus Media spune pentru companie investitia initiala in corturi, casute din lemn, echipamente electrice, promovare si tot ceea ce este necesar pentru demararea unui asemenea proiect se ridica la cateva zeci de mii de euro, suma care scade mai apoi la nivelul miilor de euro, pentru fiecare editie.

"Investitia initiala in echipamente si infrastructura specifica targurilor am recuperat-o in cea mai mare mare parte. Restul sunt sume constante care trebuie platite pentru paza, curatenie, chirii, etc. Avem in plan sa continuam cu organizarea acestui tip de evenimente pentru ca, din analizele noastre, exista o cerere in crestere pentru produsele traditionale si ecologice. Pe de alta parte, exista un numar foarte mare de produse traditionale de foarte buna calitate, relativ necunoscute, dar care, cu o promovare adecvata, ar putea deveni branduri autentice, dupa modelul carnatilor de Plescoi sau al gemului de Topoloveni", mai spune Felicia Iordache.

Liviu Cristache mentioneaza ca investitia intr-un astfel de targ se poate ridica si pana la 10.000 euro, in functie de asteptarile organizatorului, iar fiecare eveniment trebuie sa fie altfel - plin de inovatie si cu o poveste prezentata publicului.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Interesul tot mai mare pentru produsele bio si traditionale
i-a determinat pe organizatorii de evenimente si pe cei care implicati in domeniu sa lanseze tot mai multe targuri de profil.
Expozantii din cadrul targurilor sunt cei care realizeaza produse bio, traditionale, naturale -  fermieri, mici meseriasi, artizani, etc., precum si importatori de astfel de produse.
Cele mai bune perioade de organizare ale targurilor bio sunt inainte de sarbatori, deoarece oamenii au mai multi bani si au si timp pentru vizitare.
Spatiile unde se desfasoara aceste targuri sunt parcuri, piete, mall-uri, muzee si piete agroalimentare.
Targurile bio aduc o parte semnificativa din veniturile unora dintre organizatorii de evenimente, putand fi chiar sursa principala, in unele cazuri.

Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.