Toamna aduce primele sperante pentru piata de training
Dupa ce s-au confruntat cu reducerea, amanarea sau chiar anularea bugetelor de training pe 2009 ale clientilor lor, companiile care ofera servicii de training au devenit mai optimiste odata cu venirea toamnei, cand au inceput sa apara cereri din partea clientilor inactivi in decursul anului.
“Criza, la fel ca in cazul altor companii, a avut un impact major asupra modului in care ne derulam afacerile. In primul trimestru din 2009, multe din contractele strategice care erau preconizate a se semna s-au amanat. Foarte multe companii si-au redus sau inghetat bugetele de training-uri pentru angajati”, spune pentru startups.ro Alexandru Gheorghe, Marketing Executive la Human Invest.
Pe fondul scaderii cererii in prima parte a acestui an, companiile de training au profitat de ragaz pentru a-si pune la punct o noua strategie de abordare a pietei, completata cu procese de reorganizare interna.
“Inca din ianuarie, Compass a lansat un studiu despre cum se pregatesc companiile din Romania in fata crizei, la care am avut multe raspunsuri. Aceste raspunsuri ne-au dat o imagine asupra asteptarilor si nevoilor de pe piata. In ceea ce ne priveste, am optimizat costurile si am promovat module de training care sa raspunda mai direct situatiei curente”, detaliaza pentru startups.ro Stefania Luca, Sales&Business Developer si Certified Trainer la Compass Training.
Florin Radulescu, Partener la Ascendis, spune ca efectele crizei au fost resimtite cel mai mult de firmele de training care aveau un portofoliu foarte redus de clienti, un numar mic de resurse sau un numar restrans de cursuri, cu subiecte comune si grad mare de generalitate.
De altfel, companiile mai mari au avut si avantajul proiectelor incepute in 2008 si continuate in 2009, inclusiv cu fonduri europene.
Evolutia pietei in perioada urmatoare
Florin Radulescu estimeaza ca spre finalul lui 2009 cererea pentru programe de training va creste, comparativ cu prima parte a anului. Asta se va datora atat faptului ca bugetele de training - mici sau mari - vor trebui executate, cat si rezultatelor slabe inregistrate de companii, pe fondul nepregatirii profesionale a angajatilor pentru a face fata provocarilor actuale ale mediului economic.
Stefania Luca se asteapta la reluarea cererilor de training, dar intr-un ritm mai lent si insotite de presiuni de reducere a preturilor, de mai multe solicitari de referinte si de reintrarea in normalitate ca ROI solicitat realist si masurabil.
”Pentru sfarsitul anului previziunile sunt optimiste. Din primele zile ale lunii septembrie am simtit o revigorare a segmentului de cursuri deschise”, spune pentru startups.ro Marius Dontu, General Manger la Schultz Consulting.
Referitor la deblocarea bugetelor de training pe finalul acestui an, reprezentantul Human Invest spune ca acest lucru depinde foarte mult de starea financiara actuala a companiilor. El este de parere ca impactul va fi destul de slab, pentru ca sumele investite vor fi mici, o imbunatatire a situatiei din piata fiind asteptata pentru a doua jumatate a lui 2010.
“Consideram ca piata de training va fi cu 40% - 50% mai mica in 2009, comparativ cu 2008, cand s-a situat la aproximativ 45 de milioane de euro”, precizeaza pentru startups.ro Andrei Gosu, Director General la Ascendis.
Schimbari in cererea de programe de training din 2009
Pe fondul dificultatilor din piata, companiile de training au pierdut initial o parte din clientii vechi, care in principiu nu au ales sa mearga la o alta companie concurenta, ci au renuntat la investitiile in instruirea angajatilor. Pe de alta parte, au fost castigati noi clienti - companii altadata mai putin active - care au hotarat ca este timpul sa investeasca in programe care sa-i ajute sa se adapteze la noile conditii economice.
Printre firmele care nu au renuntat la programele de training in perioada de criza se numara cele din domeniile financiar, bancar, servicii, productie, FMCG.
“O schimbare in bine a avut loc totusi in noul context economic - clientii nu mai sunt la fel de impresionati de un titlu, ci solicita rezultate, referinte si sunt mai realisti”, precizeaza reprezentanta Compass Training.
Companiile romanesti au cautat sa investeasca in programe de training cu o valoare reala in practica si care sa le dea posibilitatea “sa identifice, sa testeze si sa implementeze rapid solutii de management pentru stabilizarea afacerii”, completeaza pentru startups.ro Anda Racsa, Manager General ABC Training Consulting.
Anul acesta, cele mai solicitate cursuri au fost cele de vanzari, optimizare a proceselor, management, leadership, management de proiect.
“Prioritare au ramas in continuare leadership-ul si abilitatile manageriale. In special in momente de criza nevoia de manageri care sa asigure eficienta si productivitatea angajatilor creste”, mentioneaza reprezentantul Humans Invest.
Diana Rosetka, General Manager la United Business Development (UBD), este de parere ca abilitatile de vanzare vor juca si ele un rol important in contextul economic actual, cand “clientii nu mai suna”. Ea spune ca a venit vremea imbunatatirii calitatii relatiilor cu clientii, pentru a-i pastra si dezvolta.
“Noi am incercat sa lansam chiar si un program nou, targetat pe companiile din domeniul IT, care in 2008 ar fi avut un mare success. Feedback-ul pe care l-am primit a fost ca acest training ar fi fost binevenit in 2008, dar in 2009 doar cateva companii au indraznit sa isi puna problema organizarii acestuia”, povesteste pentru startups.ro Vivien Untaru, General Manager la Von Consulting.
Cum s-a modificat oferta companiilor de training
Odata cu reorientarea preferintelor consumatorilor a avut loc si o re-prioritizare a programelor de training oferite de companiile din domeniu. Reprezentantii acestora spun ca au fost aduse imbunatatiri la programele vechi, tinand cont de conditiile din piata si noile nevoi ale clientilor. In acelasi timp, unele companii au adaugat cursuri noi in portofoliu.
Au fost schimbari si in ceea ce priveste modalitatea de livrare a programelor de training - organizatorii au mizat pe sesiuni scurte, cu subiecte punctuale si abordari practice.
“Ne-am orientat de la programe ample cu numar mare de participanti si grad mare de generalitate, la interventii punctuale si cu tinta precisa in organigramele firmelor. Consideram ca aceasta tendinta se va mentine pentru o perioada de timp, cel putin pana cand firmele vor reproiecta si implementa abordari si modele noi in piata in care opereaza”, explica Florin Radulescu.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Mare parte din companiile romanesti fie si-au redus bugetele de training pe 2009, fie le-au amanat sau chiar anulat, inca de la inceputul anului.
Firmele care nu au renuntat in perioada de criza la instruirea angajatilor au cautat sa investeasca in programe de training cu abordari practice, care sa garanteze efecte imediate si cu impact masurabil in planul afacerii.
Anul acesta, furnizorii de training s-au orientat catre organizarea de sesiuni scurte cu subiecte punctuale, ceea ce a redus si investitiile din partea clientilor.
Unele companii de training au evitat sa ofere reduceri de pret substantiale, insa au fost destul de flexibile in negocierile cu clientii.
Desi, odata cu toamna, au inceput sa apara cereri din partea companiilor inactive in prima parte a anului, furnizorii de training prevad incheierea anului cu cifre de afaceri sub cele inregistrate anul trecut.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.