Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
O durata mai mica si un caracter mai focusat al sesiunii de training atrage dupa sine si investitii mai mici din partea companiilor, potrivit reprezentantei ABC Training Consulting.
Referitor la nivelul preturilor practicate, o parte dintre companii au evitat sa ofere reduceri substantiale, insa au fost destul de flexibile in negocierile cu clientii.
“Discount-urile sunt acordate la fel ca in 2008, in functie de volumul contractului si tipul sesiunilor de training. Ceea ce s-a schimbat nu este procentul de discount, ci valoarea contractului de la care incepem sa acordam discount, in scadere fata de 2008”, precizeaza managerul UBD.
In cazul programelor “in house” (n. red. - la sediul clientilor), Compass Training a incercat sa ofere <best effort> in bugetul clientului, mai degraba decat sa opereze reduceri de pret.
“De exemplu, daca bugetul clientului permite doar doua zile de curs in loc de patru (cat ar fi necesar pentru ceea ce doreste ca obiective), nu reducem cu 50% pretul, ci ii propunem o solutie de doua zile (cu alta structura, teme si metode) si obiective mai putin ambitioase (dar realiste)”, detaliaza Stefania Luca.
Marius Dontu spune ca anul acesta pretul programelor de training oferite de Schultz Consulting a scazut cu 10% - 40%, comparativ cu 2008. Singurul program care a ramas la acelasi pret si care este foarte solicitat este cursul autorizat de formator.
“Am redus pretul la cateva dintre programele noastre destinate companiilor. Am introdus si traininguri noi, insa la un pret adaptat situatiei curente de pe piata”, adauga reprezentanta Von Consulting.
Tendinte pe piata de training
“Provocarile noi ale pietei sunt incomparabil mai mari decat in perioada precedenta, cand cererea mare nu solicita si implicit nu dezvolta abilitatile oamenilor. In aceste conditii, parte din firme au ales sa faca fata noilor provocari ale mediului cu oameni la fel de pregatiti ca in perioada in care totul mergea de la sine”, spune Florin Radulescu.
Diana Rosetka este de parere ca interesul top mangementului pentru a analiza organizatia in profunzime este mult mai mare in perioada actuala. Si Vivien Untaru spune ca, indiferent de situatia din piata, firmele trebuie sa isi formeze oamenii pentru a obtine rezultatele dorite, in special pe segmente care influenteaza direct productivitatea sau activitatea angajatilor.
“Clientii sunt in acest moment mult mai interesati de calitate. Atunci cand ai un buget redus esti mult mai atent la investitiile tale, astfel ca multi prefera sa aleaga solutii de calitate, testate, care sa asigure un ROI (n. red. - return on investment) cat mai mare”, adauga reprezentantul Human Invest.
Vivien Untaru spune ca in 2008 majoritatea firmelor de training au oferit pachete similare, in virtutea faptului ca anumite departamente de resurse umare priveau training-ul si ca pe o modalitate de motivare, apeland la aceste servicii fara a exista o nevoie identificata. Anul trecut, diferentele intre cursuri tineau de pret si trainer.
“2009 pune un accent mai mare pe diferentiere, pe programe care sa raspunda efectiv organizatiei si oamenilor acesteia, sa aduca o productivitate mai buna. Pe langa partea calitativa, costul trainingului este un aspect care conteaza mult mai mult decat anul trecut”, precizeaza managerul Von Consulting.
Stefania Luca mentioneaza si ea ca, in noul context economic, s-a reconfirmat o tendinta (voalata in 2008, datorita cererii mari) si anume ca piata cunoaste deja concepte de baza si este mai interesata de programe de training cu impact masurabil, mai rapid si pe mai multe planuri.
Ca o alternativa la reducerea bugetelor de training, a avut loc o orientare mai mare catre sursele de finantare din fonduri europene atat din partea companiilor de training, cat si a companiilor-client.
“Datorita acestui fapt a devenit mult mai importanta colaborarea dintre compania de training si organizatie, avand in vedere efortul care trebuie depus pentru a accesa acest gen de fonduri”, explica reprezentantul Human Invest.
Marius Dontu spune ca anul trecut, in noiembrie, a inceput un proiect pe fonduri structurale, in valoare de patru milioane de euro.
”Din pacate, capacitatea redusa a administratiei publice de a gestiona fondurile europene ne-a creat o mare dezamagire si a dus la intarzieri foarte mari”, explica el.
Afacerile firmelor de profil
Evolutia inregistrata de Compass Training de la inceputul anului si pana in prezent a fost mai lenta decat in perioada similara din 2008. Pentru moment, previziunile pentru acest an se indreapta catre o reducere cu 30% a incasarilor, comparativ cu 2008, cand cifra de afaceri inregistrata de divizia de training a Compass a fost de 1.023.277 de lei.
Andrei Gosu spune ca in cazul Ascendis, in ciuda faptului ca la sfarsitul anului trecut reprezentantii companiei erau optimisti, in 2009 optimismul a disparut, primul semestru fiind incheiat cu o cifra de afaceri de aproximativ 1,7 milioane de euro, mai bine decat se asteptau, dar cu 18% mai putin decat in 2008.
Reprezentantul Human Invest spune ca cifra de afaceri estimata pentru anul 2009 este de 600.000 de euro, in scadere cu aproape 50% fata de 2008, estimarile schimbandu-se in continuare de la luna la luna.
“In urma schimbarilor pe care le-am realizat deja (n.red. - in cadrul propriei companii), ne asteptam ca anul 2010 sa fie cel mai bun pentru companie, atat in ceea ce priveste cifra de afaceri, cat si profitul operational”, spune Alexandru Gheorghe.
Managerul UBD spune ca in prima parte a anului s-a inregistrat o scadere de 30%, comparativ cu perioada similara din 2008, dar estimeaza ca volumul de afaceri va creste spre trimestrul patru al anului, putand ajunge la o cifra de afaceri de 1,6 milioane de euro, la fel ca in 2007.
Von Consulting, companie care a debutat anul trecut cu un program adresat recruiterilor din domeniul IT, a inregistrat in primul semestru al acestui an o scadere de 70% pe divizia de training, comparativ cu perioada similara din 2008. Pentru perioada urmatoare, previziunile sunt mai optimiste.
“Sunt companii care au avut bugetele inghetate pana acum. In prezent ni s-au cerut cateva oferte de training si din interactiunea cu companiile din piata am aflat ca au inceput sa se organizeze din nou programe de team building si training”, spune Vivien Untaru.
Alexandru Gheorghe spune ca anul acesta au existat foarte putine licitatii la nivelul pietei de training, ceea ce a facut ca firmele de training care nu au reusit sa castige vreuna sa se confrunte cu o perioada mult mai dificila decat cea de pana acum.
De asemenea, multe firme mici de training au disparut, astfel ca sunt mai multi traineri independenti pe piata. Pe de o parte, ei pot actiona in mod independent, desi in principiu e foarte greu sa-si mai gaseasca clienti. Pe de alta parte, situatia poate fi in avantajul companiilor de training care au acum o plaja mai mare de potentiali colaboratori din care pot alege.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Mare parte din companiile romanesti fie si-au redus bugetele de training pe 2009, fie le-au amanat sau chiar anulat, inca de la inceputul anului.
Firmele care nu au renuntat in perioada de criza la instruirea angajatilor au cautat sa investeasca in programe de training cu abordari practice, care sa garanteze efecte imediate si cu impact masurabil in planul afacerii.
Anul acesta, furnizorii de training s-au orientat catre organizarea de sesiuni scurte cu subiecte punctuale, ceea ce a redus si investitiile din partea clientilor.
Unele companii de training au evitat sa ofere reduceri de pret substantiale, insa au fost destul de flexibile in negocierile cu clientii.
Desi, odata cu toamna, au inceput sa apara cereri din partea companiilor inactive in prima parte a anului, furnizorii de training prevad incheierea anului cu cifre de afaceri sub cele inregistrate anul trecut.
Redactor: Oana Caltea
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 16 Septembrie 2009 la ora 22.09