Tuningul auto pierde din caii putere


Reprezentantii firmelor de profil spun ca in prima parte a acestui an cererea a scazut cu 50%, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Iar preturile o iau in aceeasi directie. Totusi, inca mai exista loc pentru noi jucatori, pentru ca piata este segmentata, cu firme care dispar in cateva luni si companii cu istorie de cinci - sase ani.

 

Piata de tuning nu este inca saturata, dar nu se stie pe viitor. Criza economica nu va aduce un val de tuneri. Numarul masinilor vandute pe piata a inceput sa scada, asa ca si piata de tuning va incepe sa aiba o perioada de stagnare sau de scadere. Vor rezista doar cei care au investit pana acum in piata”, explica pentru startups.ro Stefan Alexandru Stancu, Sales Manager la OBD Tuning.

Aceeasi opinie o are si Mircea Lutescu, Manager la retailerul de faruri Bluexenon. El adauga faptul ca in acest moment jucatorii din domeniu nu pot decat sa astepte dezghetarea pietei auto.

Din contra, Dragos Voinea, specialist ciptuning (n.red. -  rescrierea programului de la “calculatorul” motorului) si reprezentantul TCM Turbo in Romania, spune ca in conditiile in care nu se mai vand masini, tuningul nu este afectat.

Cand isi aleg masina noua, aproape toti ori se gandesc ca ii vor face ciptuning, ori nu vor sa o vanda pentru ca nu are valoare si vin si ii fac ciptuning. Si merge bine pentru noi”, detaliaza pentru startups.ro Dragos Voinea.

El adauga faptul ca nu se asteapta sa mai scada piata, ci sa creasca pe perioada verii, pentru ca oamenii vor apela la tuningul exterior si la ciptuning. Insa si Voinea admite ca aceasta piata a fost afectata de situatia economica actuala.

Criza a venit mai tarziu. Undeva in aprilie. In iarna era chiar bine, dar acum a scazut in medie la una - doua masini pe zi, fata de anul trecut cand aveam azi patru, maine patru, poimaine patru iar apoi doua, ca sa iau o saptamana. Cererea ramane in continuare, dar oamenii nu sunt dispusi sa dea bani”, explica specialistul de la TCM Tuning.

Nyaguli Sandor, proprietar si administrator al Forte, spune ca si in aceste conditii tuningul se va dezvolta in continuare. Pentru a rezista pe piata, firmele au inceput sa reduca din preturile finale sau sa le mentina la nivelul anului trecut.

Daca vrei sa rezisti, scazi preturile”, spune Mircea Lutescu.

De mentionat ca preturile produselor din tuning sunt influentate de evolutia cursului leu - euro, pentru ca sunt importate din Europa, Statele Unite ale Americii si China. Astfel, la majoritatea produselor aduse din zona Europei preturile s-au redus, iar la cele aduse din Asia au crescut.

Dragos Voinea spune ca a scazut preturile per masina cu aproximativ 15%, din cauza crizei si a prezentei pe piata a celor care folosesc produse chinezesti. Reprezentantul TCM Tuning precizeaza ca doua treimi din aparatura folosita in ciptuning provine din China, insa aceasta ridica riscuri pentru masinile care o folosesc. El mai spune ca s-a redus si pretul mediu in ceea ce priveste modificarile solicitate de clienti. 


Evolutia pietei
Tuningul a aparut in Romania la sfarsitul anilor ’90 si s-a extins la inceputul anilor 2000, ca urmare a organizarii curselor sportive legale cu masini.

Ca firme, cam toate cele care au fost la inceput nu mai sunt. Cand am inceput eu, la sfarsitul lui 2003, mai erau doua firme care faceau ciptuning din Romania. Acum avem concurenta. Sunt vreo opt marci din afara Romaniei prezente pe piata locala” , spune Dragos Voinea. 

Stancu adauga faptul ca tuningul a inceput sa se dezvolte tot mai mult in ultimi doi ani, deoarece oamenii inteleg mai bine fenomenul, performantele aparaturii din domeniu au evoluat mult si preturile aparatelor s-au redus.

In ultimii ani au intrat pe piata locala si unele dintre cele mai mari marci din domeniu, dezvoltarea semnificativa a pietei de tuning audio incepand in urma cu aproximativ patru - cinci ani.

Cresterea parcului auto si influentele externe au dus la crearea de cluburi pentru pasionatii de tuning audio si tuning exterior. Totodata, cresterea nivelului de trai s-a tradus in alocarea unor sume de bani tot mai mari hobby-urilor, de care a beneficiat si sectorul de tuning auto”, explica pentru startups.ro Cristian Filip, Director de Marketing la compania de echipamente electronice pentru autovehicule Falcon Electronics.

In prezent, pe piata din Romania exista toate tipurile de tuning: exterior, interior, audio (intreg sistemul de entertaiment), ciptuning si modificarile mecanice ale motorului. Tunerii pot fi gasiti la service-urile auto, indiferent daca sunt independenti sau reprezentantii directi ai marilor producatori de profil din Europa. Stefan Alexandru Stancu spune insa ca in domeniu este o fluctuatie mare de firme care apar si dispar de pe piata.

Orasele in care piata este cea mai dezvoltata sunt Bucuresti, Constanta, Satu Mare, Baia Mare, Timisoara, Sibiu, Brasov, Iasi, Bacau, Arad si Cluj-Napoca. Nyaguli Sandor spune ca piata este mai extinsa in vestul tarii decat in celelalte zone, deoarece si cultura automobilistica este mai dezvoltata, exista numeroase competitii de profil si oamenii au o fire mai deschisa pentru tehnica auto. 

Cele mai active perioade din tuning sunt februarie - martie si septembrie - noiembrie. Stefan Alexandru Stancu spune ca afacerile cele mai profitabile din domeniu sunt tuningul exterior si cel audio.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


Redactor: Alina Botezatu

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii